Miljardsatsning på kollektivtrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik och bostäder i Stockholmsregionen för drygt 30 miljarder kronor - Det klubbades med Sverigeförhandlingen 30 mars.

30 mars har förhandlingarna om nya kollektivtrafiksatsningar och ökat bostadsbyggande i Stockholm gått i mål. Resultatet är en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och en tunnelbanestation i Hagalund. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas över 100 000 nya bostäder i Stockholm.

Förhandlingarna mellan Sverigeförhandlingen och Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun samt Solna stad inleddes i februari 2016. 30 mars presenterades det minst sagt hisnande resultatet som innebär en mångmiljardinvestering i Storstockholm på kollektivtrafik och bostäder.
− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm. Genom att koppla ihop infrastrukturinvesteringar med bostadsbyggande kommer det dessutom att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg , förhandlare i Sverigeförhandlingen.

– Stockholmsregionen får nu med denna överenskommelse de ytterligare trafikinvesteringar och bostäder vi behöver för att fortsätta växa starkt och hållbart. Detta är en mycket bra dag för Stockholmsregionen, säger Irene Svenonius , finanslandstingsråd och landstingsstyrelsens ordförande.

– Det är glädjande att vi har kommit i mål med förhandlingen. Nu gör vi viktiga investeringar för Stockholm. Utbyggd tunnelbana och ännu fler bostäder är rätt prioritering för en stad som växer så snabbt som Stockholm. Det är ett klokt och framåtsyftande paket som vi presenterar idag, säger Karin Wanngård , finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms kommun.

– Sverigeförhandlingen samordnar infrastruktur och bostäder för att Sverige ska kunna växa. Vårt arbetssätt är förhandling och samverkan mellan kommuner, regioner och stat, med fokus på nyttor och samhällsutveckling, säger Catharina Håkansson Boman , förhandlare Sverigeförhandlingen.

FAKTA 1/Överenskommelsen

- Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer 
- Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö
- Ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden 
- Förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan
- Sammanlagt 100 370 bostäder byggs fram till 2035
Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.

FAKTA 2/Finansiering


De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 30,2 miljarder kronor inklusive fordon och depå omfattande 5,1 miljarder kronor. Finansieringen omfattar bidrag från staten baserat på kommunernas bostadsåtagande och trängselskatt. Medfinansieringen från kommunerna är kopplad till värdeökning på bostäder och finansieringen från Stockholms läns landsting baseras på restidsnytta.

FAKTA 3/Objekten
Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan

Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Spårväg syd


Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city 


Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund

Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna 18 april - Tre personer har skadats, bland dem föraren, läs om mer här!

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv

Fordonstillverkarna om säkerheten

Plus

Bältar i bussen

Plus

Jagar bussförare

Plus

Bussar i Bryssel

Plus

Vi kan vad vi vill!

Plus

Medlemmar får stöd

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

Plus

Vann mot staten

Plus

Nya lagen lurig

Plus

Nära 200 på Busstorget

13 april samlas bussresebranschen på Selma Spa i Sunne - Nära 200 deltagare är på plats för att lyssna på föredrag om de viktigaste branschfrågorna, evenemanget sänds live - här visas hur det går till!

Plus

Stöd för bussresearrangörerna

Sveriges Bussföretag utökar sitt medlemsstöd för turist- och beställningstrafik – Det ska bli enklare för bussresearrangörerna, läs här!

Direktsändning från Busstorget!

Via länk kan de som av någon outgrundlig anledning inte anmält sig till årets största branschhändelse Busstorget 2018 följa med via länk, hur det går till hittar du här!

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Brunst i Orsa

Flyg viktigt för svensken

Säkraste transportlandet i Europa

Plus

Segel på Viking Grace

Nej, det är inget aprilskämt, rederiet Viking ska använda vindkraft för att driva Viking Grace – Läs här om hur det kommer att fungera!

Bruzelius till Resia

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Plus

Belgrad direkt

Kraftsamling för bälte i buss

Andersson lämnar Visit Stockholm

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.138