23948sdkhjf

Miljardsatsning på kollektivtrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik och bostäder i Stockholmsregionen för drygt 30 miljarder kronor - Det klubbades med Sverigeförhandlingen 30 mars.

30 mars har förhandlingarna om nya kollektivtrafiksatsningar och ökat bostadsbyggande i Stockholm gått i mål. Resultatet är en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och en tunnelbanestation i Hagalund. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas över 100 000 nya bostäder i Stockholm.

Förhandlingarna mellan Sverigeförhandlingen och Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun samt Solna stad inleddes i februari 2016. 30 mars presenterades det minst sagt hisnande resultatet som innebär en mångmiljardinvestering i Storstockholm på kollektivtrafik och bostäder.
− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm. Genom att koppla ihop infrastrukturinvesteringar med bostadsbyggande kommer det dessutom att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg , förhandlare i Sverigeförhandlingen.

– Stockholmsregionen får nu med denna överenskommelse de ytterligare trafikinvesteringar och bostäder vi behöver för att fortsätta växa starkt och hållbart. Detta är en mycket bra dag för Stockholmsregionen, säger Irene Svenonius , finanslandstingsråd och landstingsstyrelsens ordförande.

– Det är glädjande att vi har kommit i mål med förhandlingen. Nu gör vi viktiga investeringar för Stockholm. Utbyggd tunnelbana och ännu fler bostäder är rätt prioritering för en stad som växer så snabbt som Stockholm. Det är ett klokt och framåtsyftande paket som vi presenterar idag, säger Karin Wanngård , finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms kommun.

– Sverigeförhandlingen samordnar infrastruktur och bostäder för att Sverige ska kunna växa. Vårt arbetssätt är förhandling och samverkan mellan kommuner, regioner och stat, med fokus på nyttor och samhällsutveckling, säger Catharina Håkansson Boman , förhandlare Sverigeförhandlingen.

FAKTA 1/Överenskommelsen

- Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer 
- Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö
- Ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden 
- Förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan
- Sammanlagt 100 370 bostäder byggs fram till 2035
Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.

FAKTA 2/Finansiering


De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 30,2 miljarder kronor inklusive fordon och depå omfattande 5,1 miljarder kronor. Finansieringen omfattar bidrag från staten baserat på kommunernas bostadsåtagande och trängselskatt. Medfinansieringen från kommunerna är kopplad till värdeökning på bostäder och finansieringen från Stockholms läns landsting baseras på restidsnytta.

FAKTA 3/Objekten
Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan

Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Spårväg syd


Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city 


Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund

Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Nyhetsbrev

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Arkiv

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Lindstål till Stockholms Hamn

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Bussar för Snälltåget

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Bengtsson till Buhres på Kivik

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.41