23948sdkhjf

”Rädda de regionala järnvägarna”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

”Utveckla de regionala järnvägarna” - Det kräver Svensk Kollektivtrafik i en debattartikel som publicerades i Dagens Samhälle 30 mars.

DEBATT
I en debattartikel i Dagens Samhälle tar organisationen Svensk Kollektivtrafik upp de regionala järnvägarna som Trafikverket vill lägga ner. Rt-forum återger här debattartikeln i sin helhet.

”Samtidigt som regeringen vill att tågresandet ska öka, och att Sverige ska bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna, hotar Trafikverket med att lägga ned de regionala järnvägarna. 16 banor med persontågstrafik är hotade. På 15 av dem går godstågstrafik som är viktiga för näringslivet.
Enligt Trafikverkets definition är dessa banor lågtrafikerade. Svensk Kollektivtrafiks analys visar att dessa banor är allt annat än lågtrafikerade. Varje år görs det nästan 4 miljoner resor på de regionala järnvägarna, jämfört med till exempel 25 miljoner för hela SJ. Det finns dessutom potential att kraftigt öka resandet.

Läggs banorna ned påverkas även resandet på stambanorna. På vissa banor byter 25–50 procent av resenärerna till stambanorna. Punktligheten försämras också, eftersom flera av de regionala banorna är viktiga för att kunna leda om tågtrafiken vid störningar.

Banverket och Trafikverket har under många år prioriterat ned underhållet av de regionala banorna. Med tiden har de gått från förebyggande järnvägsunderhåll till att i stort bara arbeta med felavhjälpande underhåll. Detta har höjt kostnaderna eftersom avhjälpande underhåll är betydligt dyrare än förebyggande åtgärder.

Det uteblivna underhållet har lett till rälsproblem, försenade tåg och att hastigheten allt oftare måste sänkas av säkerhetsskäl. När restiden ökar, tillförlitligheten minskar och punktligheten sjunker väljer fler resenärer bilen och fler tillverkningsföretag lastbilen istället för tåget. Följden blir ökade klimatutsläpp.

De regionala järnvägarna är fångade i en nedåtgående spiral. Nu är vi inne på sista varvet. Trafikverket skriver i inriktningsunderlaget inför infrastrukturplaneringen att det kan bli nödvändigt att lägga ned lågtrafikerade banor. Framförallt drabbas de som lever i landsbygd av sämre möjligheter till arbetspendling, men inte bara. I Västra Götalandsregionen hotas nästan 35 procent av järnvägsnätet. Längs dessa banor bor nästan en tredjedel av regionens befolkning.

Vi vill vända denna spiral. Vår analys visar att det finns potential att mer än fördubbla resandet på många av banorna. På flera av banorna är efterfrågan på trafik större än det finns kapacitet. Ut med banorna bor det mer än 2 miljoner människor. Regionerna har redan fattat beslut om att investera i tåg och öka trafiken för att möta efterfrågeökningen och vidga människors arbetsmarknadsregioner. Regionerna har antagit planer på att öka antalet tågavgångar från 90 000 till nästan 140 000 per år.

Satsningar förutsätter att Trafikverket utvecklar de regionala banorna. Eller som regeringen skriver i infrastrukturpropositionen: ”Vissa regionala transportstråk, till exempel en del lågtrafikerade sådana, behöver kunna prioriteras för en fungerande arbetspendling, regionförstoring och för att möta näringslivets efterfrågan på transporter.” Regering och riksdag måste därför anslå tillräckligt med pengar för underhåll och investeringar av de regionala banorna.

De regionala banorna är nödvändiga för att stärka och utveckla landsbygden och storstadsregionerna, minska utsläppen av växthusgaser och luftföroreningar och vidga människors arbetsmarknadsregioner. De behövs för att uppnå regeringens mål om att Sverige till år 2020 ska ha EU:s lägsta arbetslöshet och att Sverige ska bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna. De regionala järnvägarna måste utvecklas, inte avvecklas.”

Helena Leufstadius , vd Svensk Kollektivtrafik
Mattias Andersson , projektledare Svensk Kollektivtrafik
Lars Sandberg , analytiker Svensk Kollektivtrafik
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Så reser folket om vintern

Nära hälften av svenskarna planerar för en vintersemester, varav en fjärdedel väljer att semestra inom Sverige – här visas toppdestinationerna.

Arkiv

Olaglig upphandling i Göteborg

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Malmö-Ohrid direkt

En ny direktlinje med flyg till staden Ohrid i Makedonien från Malmö kan vara av intresse för gruppresearrangörer att känna till – trafiken startade 14 januari.

Sjöberg ny vd för Stromma

Fler tågade över Öresundsbron 2018

100 redan anmälda!

100 personer inom och omkring bussresebranschen har redan anmält sig till Busstorget – betydligt fler än vid samma tid förra året, så se till att säkra plats för Busstorget 2019.

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Sänd till en kollega

0.102