23948sdkhjf

Vinstgräns för busstrafik

Regeringen inför vinstbegränsning för kommersiell kollektivtrafik – En oväntad uppgörelse mellan flera partier ligger bakom.
ALRIL, APRIL! Nej, någon sådan här uppgörelse mellan regeringen och andra partier har aldrig varit på tal, det var bara Rt-forums traditionella aprilskämt 2017. Här nedan kan den som vill läsa skämtet i sin helhet:

Vinster i välfärden är en het potatis när det gäller vård, skola och omsorg. Hittills har den debatten inte så mycket som snuddat vid kollektivtrafiken vars lilla kommersiella del inte får några skattepengar alls. Nu blir det annorlunda, erfar Rt-forum:

– Även om exempelvis den kommersiella busstrafiken inte är skattefinansierad så ska det inte gå att tjäna hur mycket pengar som helst på den som fallet är i dag, det är en viktig markering och del i en uppgörelse vi har gjort med Vänsterpartiet för att få dem att gå med på vissa vinster inom välfärden även i fortsättningen, säger Vanda Landström (MP), tillförordnad statssekreterare under miljöminister Karolina Skog (MP).

Därför införs ett vinsttak på 6 procent för alla som i dag bedriver kommersiell linjetrafik enligt gällande kollektivtrafiklag. Även om det kan ta tid för lagförslaget att gå igenom så kommer vinsttaket att gälla retroaktivt från dagens datum, det avslöjar en källa inom Riksdagens trafikutskott.

Men det räcker väl inte att få stöd av Vänsterpartiet om det här ska gå igenom?
– Vi i regeringen kommer att få med oss minst ett annat riksdagsparti på det här, sonderingar är redan gjorda och allt är i princip redan klart med Centerpartiet. Jag kan säga så mycket som att vi kommer att mer än halvera arbetsgivaravgiften för unga under 25 år för att få med dem, resten får vänta till nästa vecka då jag hoppas kunna presentera ännu ett nytt stödparti till vår rödgröna regering, säger Vanda Landström.
Därmed skulle hela den så kallade Dubbelstöten ha slagits tillbaka, något som gläder besöksbranschens organisation Visita. Sveriges Bussföretag har dock inte mycket att hurra för. Ty förutom vinstgränsen så har regeringen mer i bakfickan som drabbar många mindre och medelstora företag inom branschen. Planen är nämligen att söka stöd för ännu en lagändring som kommer att innebära att de som någon gång under de senaste fem åren drabbats av så kallad företagsbot för avvikelser från kör- och vilotidsreglerna ska kunna stoppas från att köra kommersiell kollektivtrafik av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i respektive region. Om de regionala myndigheterna finner det lämpligt så kan bussbolagen som gjort fel stängas av också från möjligheten att lägga anbud på all slags upphandlad trafik, även skoltrafik, taxi och färdtjänst.

Är inte detta väl hårt - dels vinsttak och dessutom risk för total avstängning?

– Nej inte alls, vi vill få bort oseriösa bussföretag som inte kan sköta sig, vi konstaterar att det framför allt handlar om mindre bussbolag som verkar enskilt eller mindre bussbolag i så kallade samverkansbolag. Om de slarvar och bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt så har de ingenting att göra inom vare sig den upphandlade eller den kommersiella kollektivtrafiken enligt vår mening, säger Vanda Landström. Hon fortsätter:

– Vi kommer dock att göra undantag för alla kommunala bussbolag liksom för de stora bussbolagen med en omsättning om minst 500 miljoner kronor. Storbolagen liksom de kommunägda är stabila, klarar stora trafikåtaganden och ska därför undantas från att stängas ute även om de missat litet kör- och vilotider liksom andra förseelser. Vi vet också att de flesta regioner föredrar stora bolag i stora avtal över mycket lång tid för att få just stabilitet.
Enligt de uppgifter Vanda Landström lämnar till Rt-forum i förtroende har undantaget till de stora, i vissa fall utlandsägda bussbolagen även inneburit att den svenska regeringen fått viktigt stöd inom EU-parlamentet från exempelvis tyska och franska EU-parlamentariker och dito kommissionärer. Det förekommer även uppgifter om att ett par av storbolagen är villiga att med finansiella medel hjälpa regeringen att få igenom sina förslag om det skulle knorra i samarbetet med exempelvis nämnda Centerpartiet.

Rt-forum har sökt Sveriges Bussföretag för en kommentar men fått veta att ingen finns tillgänglig för något som helst utlåtande under hela 1 april.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063