Vinstgräns för busstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen inför vinstbegränsning för kommersiell kollektivtrafik – En oväntad uppgörelse mellan flera partier ligger bakom.

ALRIL, APRIL! Nej, någon sådan här uppgörelse mellan regeringen och andra partier har aldrig varit på tal, det var bara Rt-forums traditionella aprilskämt 2017. Här nedan kan den som vill läsa skämtet i sin helhet:

Vinster i välfärden är en het potatis när det gäller vård, skola och omsorg. Hittills har den debatten inte så mycket som snuddat vid kollektivtrafiken vars lilla kommersiella del inte får några skattepengar alls. Nu blir det annorlunda, erfar Rt-forum:

– Även om exempelvis den kommersiella busstrafiken inte är skattefinansierad så ska det inte gå att tjäna hur mycket pengar som helst på den som fallet är i dag, det är en viktig markering och del i en uppgörelse vi har gjort med Vänsterpartiet för att få dem att gå med på vissa vinster inom välfärden även i fortsättningen, säger Vanda Landström (MP), tillförordnad statssekreterare under miljöminister Karolina Skog (MP).

Därför införs ett vinsttak på 6 procent för alla som i dag bedriver kommersiell linjetrafik enligt gällande kollektivtrafiklag. Även om det kan ta tid för lagförslaget att gå igenom så kommer vinsttaket att gälla retroaktivt från dagens datum, det avslöjar en källa inom Riksdagens trafikutskott.

Men det räcker väl inte att få stöd av Vänsterpartiet om det här ska gå igenom?
– Vi i regeringen kommer att få med oss minst ett annat riksdagsparti på det här, sonderingar är redan gjorda och allt är i princip redan klart med Centerpartiet. Jag kan säga så mycket som att vi kommer att mer än halvera arbetsgivaravgiften för unga under 25 år för att få med dem, resten får vänta till nästa vecka då jag hoppas kunna presentera ännu ett nytt stödparti till vår rödgröna regering, säger Vanda Landström.
Därmed skulle hela den så kallade Dubbelstöten ha slagits tillbaka, något som gläder besöksbranschens organisation Visita. Sveriges Bussföretag har dock inte mycket att hurra för. Ty förutom vinstgränsen så har regeringen mer i bakfickan som drabbar många mindre och medelstora företag inom branschen. Planen är nämligen att söka stöd för ännu en lagändring som kommer att innebära att de som någon gång under de senaste fem åren drabbats av så kallad företagsbot för avvikelser från kör- och vilotidsreglerna ska kunna stoppas från att köra kommersiell kollektivtrafik av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i respektive region. Om de regionala myndigheterna finner det lämpligt så kan bussbolagen som gjort fel stängas av också från möjligheten att lägga anbud på all slags upphandlad trafik, även skoltrafik, taxi och färdtjänst.

Är inte detta väl hårt - dels vinsttak och dessutom risk för total avstängning?

– Nej inte alls, vi vill få bort oseriösa bussföretag som inte kan sköta sig, vi konstaterar att det framför allt handlar om mindre bussbolag som verkar enskilt eller mindre bussbolag i så kallade samverkansbolag. Om de slarvar och bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt så har de ingenting att göra inom vare sig den upphandlade eller den kommersiella kollektivtrafiken enligt vår mening, säger Vanda Landström. Hon fortsätter:

– Vi kommer dock att göra undantag för alla kommunala bussbolag liksom för de stora bussbolagen med en omsättning om minst 500 miljoner kronor. Storbolagen liksom de kommunägda är stabila, klarar stora trafikåtaganden och ska därför undantas från att stängas ute även om de missat litet kör- och vilotider liksom andra förseelser. Vi vet också att de flesta regioner föredrar stora bolag i stora avtal över mycket lång tid för att få just stabilitet.
Enligt de uppgifter Vanda Landström lämnar till Rt-forum i förtroende har undantaget till de stora, i vissa fall utlandsägda bussbolagen även inneburit att den svenska regeringen fått viktigt stöd inom EU-parlamentet från exempelvis tyska och franska EU-parlamentariker och dito kommissionärer. Det förekommer även uppgifter om att ett par av storbolagen är villiga att med finansiella medel hjälpa regeringen att få igenom sina förslag om det skulle knorra i samarbetet med exempelvis nämnda Centerpartiet.

Rt-forum har sökt Sveriges Bussföretag för en kommentar men fått veta att ingen finns tillgänglig för något som helst utlåtande under hela 1 april.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Danskt VM - även för svenskar

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Capçanes grottmålningar

Arkiv

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.142