23948sdkhjf

Vinstgräns för busstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen inför vinstbegränsning för kommersiell kollektivtrafik – En oväntad uppgörelse mellan flera partier ligger bakom.

ALRIL, APRIL! Nej, någon sådan här uppgörelse mellan regeringen och andra partier har aldrig varit på tal, det var bara Rt-forums traditionella aprilskämt 2017. Här nedan kan den som vill läsa skämtet i sin helhet:

Vinster i välfärden är en het potatis när det gäller vård, skola och omsorg. Hittills har den debatten inte så mycket som snuddat vid kollektivtrafiken vars lilla kommersiella del inte får några skattepengar alls. Nu blir det annorlunda, erfar Rt-forum:

– Även om exempelvis den kommersiella busstrafiken inte är skattefinansierad så ska det inte gå att tjäna hur mycket pengar som helst på den som fallet är i dag, det är en viktig markering och del i en uppgörelse vi har gjort med Vänsterpartiet för att få dem att gå med på vissa vinster inom välfärden även i fortsättningen, säger Vanda Landström (MP), tillförordnad statssekreterare under miljöminister Karolina Skog (MP).

Därför införs ett vinsttak på 6 procent för alla som i dag bedriver kommersiell linjetrafik enligt gällande kollektivtrafiklag. Även om det kan ta tid för lagförslaget att gå igenom så kommer vinsttaket att gälla retroaktivt från dagens datum, det avslöjar en källa inom Riksdagens trafikutskott.

Men det räcker väl inte att få stöd av Vänsterpartiet om det här ska gå igenom?
– Vi i regeringen kommer att få med oss minst ett annat riksdagsparti på det här, sonderingar är redan gjorda och allt är i princip redan klart med Centerpartiet. Jag kan säga så mycket som att vi kommer att mer än halvera arbetsgivaravgiften för unga under 25 år för att få med dem, resten får vänta till nästa vecka då jag hoppas kunna presentera ännu ett nytt stödparti till vår rödgröna regering, säger Vanda Landström.
Därmed skulle hela den så kallade Dubbelstöten ha slagits tillbaka, något som gläder besöksbranschens organisation Visita. Sveriges Bussföretag har dock inte mycket att hurra för. Ty förutom vinstgränsen så har regeringen mer i bakfickan som drabbar många mindre och medelstora företag inom branschen. Planen är nämligen att söka stöd för ännu en lagändring som kommer att innebära att de som någon gång under de senaste fem åren drabbats av så kallad företagsbot för avvikelser från kör- och vilotidsreglerna ska kunna stoppas från att köra kommersiell kollektivtrafik av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i respektive region. Om de regionala myndigheterna finner det lämpligt så kan bussbolagen som gjort fel stängas av också från möjligheten att lägga anbud på all slags upphandlad trafik, även skoltrafik, taxi och färdtjänst.

Är inte detta väl hårt - dels vinsttak och dessutom risk för total avstängning?

– Nej inte alls, vi vill få bort oseriösa bussföretag som inte kan sköta sig, vi konstaterar att det framför allt handlar om mindre bussbolag som verkar enskilt eller mindre bussbolag i så kallade samverkansbolag. Om de slarvar och bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt så har de ingenting att göra inom vare sig den upphandlade eller den kommersiella kollektivtrafiken enligt vår mening, säger Vanda Landström. Hon fortsätter:

– Vi kommer dock att göra undantag för alla kommunala bussbolag liksom för de stora bussbolagen med en omsättning om minst 500 miljoner kronor. Storbolagen liksom de kommunägda är stabila, klarar stora trafikåtaganden och ska därför undantas från att stängas ute även om de missat litet kör- och vilotider liksom andra förseelser. Vi vet också att de flesta regioner föredrar stora bolag i stora avtal över mycket lång tid för att få just stabilitet.
Enligt de uppgifter Vanda Landström lämnar till Rt-forum i förtroende har undantaget till de stora, i vissa fall utlandsägda bussbolagen även inneburit att den svenska regeringen fått viktigt stöd inom EU-parlamentet från exempelvis tyska och franska EU-parlamentariker och dito kommissionärer. Det förekommer även uppgifter om att ett par av storbolagen är villiga att med finansiella medel hjälpa regeringen att få igenom sina förslag om det skulle knorra i samarbetet med exempelvis nämnda Centerpartiet.

Rt-forum har sökt Sveriges Bussföretag för en kommentar men fått veta att ingen finns tillgänglig för något som helst utlåtande under hela 1 april.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fler Flixbussar till jul

Arkiv

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arriva kör Pågatågen

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Självkörande bussar - i Borås!

Julita Gård vann turistpris

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Back i maskin för Tallink

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.163