Vinstgräns för busstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen inför vinstbegränsning för kommersiell kollektivtrafik – En oväntad uppgörelse mellan flera partier ligger bakom.

ALRIL, APRIL! Nej, någon sådan här uppgörelse mellan regeringen och andra partier har aldrig varit på tal, det var bara Rt-forums traditionella aprilskämt 2017. Här nedan kan den som vill läsa skämtet i sin helhet:

Vinster i välfärden är en het potatis när det gäller vård, skola och omsorg. Hittills har den debatten inte så mycket som snuddat vid kollektivtrafiken vars lilla kommersiella del inte får några skattepengar alls. Nu blir det annorlunda, erfar Rt-forum:

– Även om exempelvis den kommersiella busstrafiken inte är skattefinansierad så ska det inte gå att tjäna hur mycket pengar som helst på den som fallet är i dag, det är en viktig markering och del i en uppgörelse vi har gjort med Vänsterpartiet för att få dem att gå med på vissa vinster inom välfärden även i fortsättningen, säger Vanda Landström (MP), tillförordnad statssekreterare under miljöminister Karolina Skog (MP).

Därför införs ett vinsttak på 6 procent för alla som i dag bedriver kommersiell linjetrafik enligt gällande kollektivtrafiklag. Även om det kan ta tid för lagförslaget att gå igenom så kommer vinsttaket att gälla retroaktivt från dagens datum, det avslöjar en källa inom Riksdagens trafikutskott.

Men det räcker väl inte att få stöd av Vänsterpartiet om det här ska gå igenom?
– Vi i regeringen kommer att få med oss minst ett annat riksdagsparti på det här, sonderingar är redan gjorda och allt är i princip redan klart med Centerpartiet. Jag kan säga så mycket som att vi kommer att mer än halvera arbetsgivaravgiften för unga under 25 år för att få med dem, resten får vänta till nästa vecka då jag hoppas kunna presentera ännu ett nytt stödparti till vår rödgröna regering, säger Vanda Landström.
Därmed skulle hela den så kallade Dubbelstöten ha slagits tillbaka, något som gläder besöksbranschens organisation Visita. Sveriges Bussföretag har dock inte mycket att hurra för. Ty förutom vinstgränsen så har regeringen mer i bakfickan som drabbar många mindre och medelstora företag inom branschen. Planen är nämligen att söka stöd för ännu en lagändring som kommer att innebära att de som någon gång under de senaste fem åren drabbats av så kallad företagsbot för avvikelser från kör- och vilotidsreglerna ska kunna stoppas från att köra kommersiell kollektivtrafik av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i respektive region. Om de regionala myndigheterna finner det lämpligt så kan bussbolagen som gjort fel stängas av också från möjligheten att lägga anbud på all slags upphandlad trafik, även skoltrafik, taxi och färdtjänst.

Är inte detta väl hårt - dels vinsttak och dessutom risk för total avstängning?

– Nej inte alls, vi vill få bort oseriösa bussföretag som inte kan sköta sig, vi konstaterar att det framför allt handlar om mindre bussbolag som verkar enskilt eller mindre bussbolag i så kallade samverkansbolag. Om de slarvar och bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt så har de ingenting att göra inom vare sig den upphandlade eller den kommersiella kollektivtrafiken enligt vår mening, säger Vanda Landström. Hon fortsätter:

– Vi kommer dock att göra undantag för alla kommunala bussbolag liksom för de stora bussbolagen med en omsättning om minst 500 miljoner kronor. Storbolagen liksom de kommunägda är stabila, klarar stora trafikåtaganden och ska därför undantas från att stängas ute även om de missat litet kör- och vilotider liksom andra förseelser. Vi vet också att de flesta regioner föredrar stora bolag i stora avtal över mycket lång tid för att få just stabilitet.
Enligt de uppgifter Vanda Landström lämnar till Rt-forum i förtroende har undantaget till de stora, i vissa fall utlandsägda bussbolagen även inneburit att den svenska regeringen fått viktigt stöd inom EU-parlamentet från exempelvis tyska och franska EU-parlamentariker och dito kommissionärer. Det förekommer även uppgifter om att ett par av storbolagen är villiga att med finansiella medel hjälpa regeringen att få igenom sina förslag om det skulle knorra i samarbetet med exempelvis nämnda Centerpartiet.

Rt-forum har sökt Sveriges Bussföretag för en kommentar men fått veta att ingen finns tillgänglig för något som helst utlåtande under hela 1 april.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.142