Nya chassier lanseras globalt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar lanserar sina senaste chassier med 8-liters Volvo-motor globalt – Effektivare och bättre ekonomi utlovas av tillverkaren.

Volvo B8R och Volvo B8RLE ersätter storsäljaren Volvo B7R och B7RLE som tillverkats i över 40 000 exemplar och sålts i 65 länder. Högre motoreffekt, bibehållen låg bränsleförbrukning, utökade oljebytesintervall och en hög säkerhetsnivå är några av de egenskaper som kännetecknar de nya chassimodellerna.
Volvo B8R och B8RBLE har marknadsförts i Europa sedan 2013 och under 2017 fullföljer Volvo Bussar lanseringen globalt. Redan nu byggs bussar på Volvo B8R i Indien. I sommar står flera asiatiska marknader på tur såsom Malaysia och Thailand, liksom Australien, Mellanöstern, Afrika och Sydamerika.

– Med introduktionen av Volvo B8R/RLE förstärker vi vårt globala erbjudande med ett modernt och flexibelt produktprogram som ger våra kunder ännu bättre möjligheter att bedriva en kostnadseffektiv verksamhet under hela livscykeln, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall .

Flexibelt utförande
Volvo B8R och lågentrévarianten Volvo B8RLE är liksom föregångaren konstruerade för att utgöra stommen i såväl stadsbussar och intercitybussar som turistbussar och skolbussar. Ett robust grundutförande och väl beprövade komponenter i chassi och drivlina skapar förutsättningar för hög driftsäkerhet och tillgänglighet. Bussarna är också utrustade med Volvo Bus Electronic System, som gör dem förberedda för framtida uppgraderingar av mjukvara.

Bränsleeffektiv drivlina
Motorn är Volvo D8, Volvos egen 8-liters common rail-diesel med 330 hk och ett vridmoment på upp till 1200 Nm. Trots en effektökning på 40 hk är den nya motorn minst lika bränsleeffektiv som föregångaren. Oljebytesintervallen har utökats från 30 000 km till 40 000 km i stadstrafik och från 50 000 till 80 000 km för bussar i fjärrtrafik.

Hög säkerhetsnivå
Volvo B8R och Volvo B8RLE är utvecklade för att möta högt ställda krav på köregenskaper, komfort och säkerhet. I standardutrustningen ingår bland annat Volvos elektroniskt styrda skivbromsar och ESP (Electronic Stability Program). Volvo B8R kan också specificeras med I-Coaching, ett system som hjälper föraren att köra säkrare och bränsleeffektivare, genom kontinuerlig feedback.

Chassierna kommer att tillverkas i Volvo Bussars fabriker i Borås, Sverige och Curitiba, Brasilien, för lokal slutmontering och karossering.

FAKTA/Volvo B8R och Volvo B8RLE
 Volvo B8R: Längd, 10,1–13,1 m. Bredd, 2,4 m. Hjulbas 4,5–7,4 m. Totalvikt (GVW) upp till 19 ton.
 Volvo B8RLE: Längd, 10,2–12,5 m. Bredd, 2,5 m. Hjulbas 4,5–6,8 m. Totalvikt (GVW) upp till 19 ton.
 Drivlina: Volvo D8, rak sexylindrig dieselmotor med 330 hk/1200 Nm för Euro 5 alternativt Euro 3. Flera växellådsalternativ.
 Bromsar och stabiliseringssystem: Volvo EBS, ABS, Brake Blending, Hill Start Aid, Brake Assist, Volvo Electronic Stability Program (ESP), integrerad hydraulisk retarder.
 Förarplats: Volvos ergonomiskt utformade förarplats, lättöverskådliga instrument och individuellt anpassningsbar rattinställning.

Källa: Volvo Bussar


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Danskt VM - även för svenskar

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Capçanes grottmålningar

Arkiv

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.131