Nya chassier lanseras globalt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar lanserar sina senaste chassier med 8-liters Volvo-motor globalt – Effektivare och bättre ekonomi utlovas av tillverkaren.

Volvo B8R och Volvo B8RLE ersätter storsäljaren Volvo B7R och B7RLE som tillverkats i över 40 000 exemplar och sålts i 65 länder. Högre motoreffekt, bibehållen låg bränsleförbrukning, utökade oljebytesintervall och en hög säkerhetsnivå är några av de egenskaper som kännetecknar de nya chassimodellerna.
Volvo B8R och B8RBLE har marknadsförts i Europa sedan 2013 och under 2017 fullföljer Volvo Bussar lanseringen globalt. Redan nu byggs bussar på Volvo B8R i Indien. I sommar står flera asiatiska marknader på tur såsom Malaysia och Thailand, liksom Australien, Mellanöstern, Afrika och Sydamerika.

– Med introduktionen av Volvo B8R/RLE förstärker vi vårt globala erbjudande med ett modernt och flexibelt produktprogram som ger våra kunder ännu bättre möjligheter att bedriva en kostnadseffektiv verksamhet under hela livscykeln, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall .

Flexibelt utförande
Volvo B8R och lågentrévarianten Volvo B8RLE är liksom föregångaren konstruerade för att utgöra stommen i såväl stadsbussar och intercitybussar som turistbussar och skolbussar. Ett robust grundutförande och väl beprövade komponenter i chassi och drivlina skapar förutsättningar för hög driftsäkerhet och tillgänglighet. Bussarna är också utrustade med Volvo Bus Electronic System, som gör dem förberedda för framtida uppgraderingar av mjukvara.

Bränsleeffektiv drivlina
Motorn är Volvo D8, Volvos egen 8-liters common rail-diesel med 330 hk och ett vridmoment på upp till 1200 Nm. Trots en effektökning på 40 hk är den nya motorn minst lika bränsleeffektiv som föregångaren. Oljebytesintervallen har utökats från 30 000 km till 40 000 km i stadstrafik och från 50 000 till 80 000 km för bussar i fjärrtrafik.

Hög säkerhetsnivå
Volvo B8R och Volvo B8RLE är utvecklade för att möta högt ställda krav på köregenskaper, komfort och säkerhet. I standardutrustningen ingår bland annat Volvos elektroniskt styrda skivbromsar och ESP (Electronic Stability Program). Volvo B8R kan också specificeras med I-Coaching, ett system som hjälper föraren att köra säkrare och bränsleeffektivare, genom kontinuerlig feedback.

Chassierna kommer att tillverkas i Volvo Bussars fabriker i Borås, Sverige och Curitiba, Brasilien, för lokal slutmontering och karossering.

FAKTA/Volvo B8R och Volvo B8RLE
 Volvo B8R: Längd, 10,1–13,1 m. Bredd, 2,4 m. Hjulbas 4,5–7,4 m. Totalvikt (GVW) upp till 19 ton.
 Volvo B8RLE: Längd, 10,2–12,5 m. Bredd, 2,5 m. Hjulbas 4,5–6,8 m. Totalvikt (GVW) upp till 19 ton.
 Drivlina: Volvo D8, rak sexylindrig dieselmotor med 330 hk/1200 Nm för Euro 5 alternativt Euro 3. Flera växellådsalternativ.
 Bromsar och stabiliseringssystem: Volvo EBS, ABS, Brake Blending, Hill Start Aid, Brake Assist, Volvo Electronic Stability Program (ESP), integrerad hydraulisk retarder.
 Förarplats: Volvos ergonomiskt utformade förarplats, lättöverskådliga instrument och individuellt anpassningsbar rattinställning.

Källa: Volvo Bussar


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.161