Hallå där - Eleonora Hansi!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I december 2015 blev Eleonora Hansi informationschef på Viking Line Scandinavien - Nu har Rt-forum äntligen träffat henne.

Du var tidigare på Vikings PR-byrå Agency - så hur gick det till när du klev över till rederiet?

– Det var nog en ganska naturlig övergång för både Viking Line och mig när det blev klart att min företrädare Helena Kneck skulle gå i pension. Jag var redan väl förtrogen med rederiets kommunikationsarbete och har Viking Line i mitt hjärta sedan barnsben, eftersom jag har halva familjen i Finland och vi därmed alltid har rest mellan länderna, säger Eleonora Hansi .

Nu har du haft jobbet som informationschef på Viking Line i drygt ett år, hur har det varit hittills?
– Intensivt, lärorikt och roligt! Det går nog inte en vecka utan att jag slås av bredden i det jag får göra, och hur konstant utvecklande det är.

Vad är största skillnaden att jobba i ett företag mot att jobba hos en PR-byrå?
– På en byrå arbetar man parallellt med kommunikationen för fem-tio olika företag. På kundsidan fördjupar man sig i sitt företags möjligheter och utmaningar och tar ett större helhetsansvar. En annan skillnad är att man på en byrå arbetar lite mer i bakgrunden medan man på åtminstone den här typen av stort kommersiellt företag är mer synlig utåt.

Vilka utmaningar ser du under den närmaste framtiden för dig i din roll hos Viking?
– Det är egentligen samma utmaning som Viking Line har haft i många år. Det handlar om att få fler att vilja resa med oss. Vi har otroligt god mat, stora välsorterade taxfreebutiker med mycket mode, skönhet och hudvård, fina spabehandlingar och väldigt bra underhållning och god service. Jag har inte mött en skeptiker som inte blir glatt överraskad när hen väl slår sig ner i en av våra restauranger, beställer in en skaldjursplatå eller en perfekt tillagad hamburgare, blickar ut över havet och slappnar av. Det är något alldeles speciellt och ofta ganska långt ifrån den föreställning om Finlandskryssningar som man kanske har.

Slutligen - när kan du berätta om vem som kommer att efterträda Tapani Kauhanen som vi pratade om när vi träffades?
– Peter Hellgren är tillförordnad vd och marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien, det är så vi är organiserade tills vidare.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.394