Fler backar i Kvitfjell

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Inför säsongen 2017-2018 utrustas Kvitfjell med en ny stollift och fem kilometer nya nedfarter - Därmed skapas en tredje fjällsida i området.

Men detta är bara början, enligt bolaget som driver anläggningen i den sydnorska och Sverigenära fjällvärlden – Kvitfjell kan så småningom komma att få hela 15 kilometer nedfarter i det nya området Kvitfjell Varden, allt från gröna nybörjarbackar till krävande svarta nedfarter. Kvitfjells tredje fjällsida – Kvitfjell Varden – har planerats under en längre tid.

– Att utvecklingen av denna nu är igång är en viktig milstolpe för Kvitfjell, säger Odd Stensrud , vd för Alpinco som driver anläggningarna.

Man ska också bygga en 250 meter lång förbindelselift mellan västsidan och Kvitfjell Varden. Liften sträcker sig över ett naturskönt område och möjliggör en utsiktssafari på vägen till den nya fjällsidan. Där finns den nya expressliften som tar dig in bland Kvitfjell Vardens höga fjäll. Den får sex säten och god kapacitet. Du kommer till fjälls på under sex minuter.

– Från den nya stolliftens topp har du hela fjället framför dig, med ett nätverk av spår som sträcker sig till Skeikampen i söder och Gålå–Fefor i nordväst. Kvitfjell får nu tre bergssidor med unik och varierad skidåkning, i kombination med moderna stolliftar med god kapacitet. Du kan åka skidor från Gudbrandsdalen in i Peer Gynts Rike, en skidsafari som ger dig alpkänslor, säger Odd Stensrud.

De nya backarna i Kvitfjell Varden ligger i varierande skogsterräng. Här byggs i första etappen familjevänliga gröna och blå nedfarter, som blir ett komplement till västsidan och de något tuffare sluttningarna ner mot Gudbrandsdalen. Backarna får bra bredd och passar perfekt för stora carvingskidor.

Den nya stolliften är en glad nyhet för tomtköparna, men också en uppseendeväckande sådan i alpin-Norge. Och mer är att vänta. Fem kilometers nedfarter är bara början i utbyggnaden av Kvitfjell. I etapp två ska ett tuffare skidområde med off pist-möjligheter anläggas. Totalt kan det byggas hela 15 kilometer nedfarter, från gröna nybörjarbackar till krävande svarta nedfarter.

– Området är snösäkert och känt för att det faller stora mängder natursnö, något som också gör fjällsidan intressant för friåkning, säger Odd Stensrud.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Porträtt av Estland i Stockholm

Arkiv

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Nytt på Birka 2018

Plus

5 snabba fågor…

Plus

Fint flyt för Birka

Satu Andersson kom till Birka Cruises sommaren 2013 och i sommar har hon varit vd för rederiet i fem år. Rederiet har profilerat sig på just kryssningar av olika längd och inriktning och kryssningar ligger i tiden.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Plus

Julen - väl värd en marknad

Plus

Julmarknader i grannländerna

RT-Forum har här plockat ihop några i Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland.

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Sänd till en kollega

0.136