Fler backar i Kvitfjell

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Inför säsongen 2017-2018 utrustas Kvitfjell med en ny stollift och fem kilometer nya nedfarter - Därmed skapas en tredje fjällsida i området.

Men detta är bara början, enligt bolaget som driver anläggningen i den sydnorska och Sverigenära fjällvärlden – Kvitfjell kan så småningom komma att få hela 15 kilometer nedfarter i det nya området Kvitfjell Varden, allt från gröna nybörjarbackar till krävande svarta nedfarter. Kvitfjells tredje fjällsida – Kvitfjell Varden – har planerats under en längre tid.

– Att utvecklingen av denna nu är igång är en viktig milstolpe för Kvitfjell, säger Odd Stensrud , vd för Alpinco som driver anläggningarna.

Man ska också bygga en 250 meter lång förbindelselift mellan västsidan och Kvitfjell Varden. Liften sträcker sig över ett naturskönt område och möjliggör en utsiktssafari på vägen till den nya fjällsidan. Där finns den nya expressliften som tar dig in bland Kvitfjell Vardens höga fjäll. Den får sex säten och god kapacitet. Du kommer till fjälls på under sex minuter.

– Från den nya stolliftens topp har du hela fjället framför dig, med ett nätverk av spår som sträcker sig till Skeikampen i söder och Gålå–Fefor i nordväst. Kvitfjell får nu tre bergssidor med unik och varierad skidåkning, i kombination med moderna stolliftar med god kapacitet. Du kan åka skidor från Gudbrandsdalen in i Peer Gynts Rike, en skidsafari som ger dig alpkänslor, säger Odd Stensrud.

De nya backarna i Kvitfjell Varden ligger i varierande skogsterräng. Här byggs i första etappen familjevänliga gröna och blå nedfarter, som blir ett komplement till västsidan och de något tuffare sluttningarna ner mot Gudbrandsdalen. Backarna får bra bredd och passar perfekt för stora carvingskidor.

Den nya stolliften är en glad nyhet för tomtköparna, men också en uppseendeväckande sådan i alpin-Norge. Och mer är att vänta. Fem kilometers nedfarter är bara början i utbyggnaden av Kvitfjell. I etapp två ska ett tuffare skidområde med off pist-möjligheter anläggas. Totalt kan det byggas hela 15 kilometer nedfarter, från gröna nybörjarbackar till krävande svarta nedfarter.

– Området är snösäkert och känt för att det faller stora mängder natursnö, något som också gör fjällsidan intressant för friåkning, säger Odd Stensrud.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.159