23948sdkhjf

Fler backar i Kvitfjell

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Inför säsongen 2017-2018 utrustas Kvitfjell med en ny stollift och fem kilometer nya nedfarter - Därmed skapas en tredje fjällsida i området.

Men detta är bara början, enligt bolaget som driver anläggningen i den sydnorska och Sverigenära fjällvärlden – Kvitfjell kan så småningom komma att få hela 15 kilometer nedfarter i det nya området Kvitfjell Varden, allt från gröna nybörjarbackar till krävande svarta nedfarter. Kvitfjells tredje fjällsida – Kvitfjell Varden – har planerats under en längre tid.

– Att utvecklingen av denna nu är igång är en viktig milstolpe för Kvitfjell, säger Odd Stensrud , vd för Alpinco som driver anläggningarna.

Man ska också bygga en 250 meter lång förbindelselift mellan västsidan och Kvitfjell Varden. Liften sträcker sig över ett naturskönt område och möjliggör en utsiktssafari på vägen till den nya fjällsidan. Där finns den nya expressliften som tar dig in bland Kvitfjell Vardens höga fjäll. Den får sex säten och god kapacitet. Du kommer till fjälls på under sex minuter.

– Från den nya stolliftens topp har du hela fjället framför dig, med ett nätverk av spår som sträcker sig till Skeikampen i söder och Gålå–Fefor i nordväst. Kvitfjell får nu tre bergssidor med unik och varierad skidåkning, i kombination med moderna stolliftar med god kapacitet. Du kan åka skidor från Gudbrandsdalen in i Peer Gynts Rike, en skidsafari som ger dig alpkänslor, säger Odd Stensrud.

De nya backarna i Kvitfjell Varden ligger i varierande skogsterräng. Här byggs i första etappen familjevänliga gröna och blå nedfarter, som blir ett komplement till västsidan och de något tuffare sluttningarna ner mot Gudbrandsdalen. Backarna får bra bredd och passar perfekt för stora carvingskidor.

Den nya stolliften är en glad nyhet för tomtköparna, men också en uppseendeväckande sådan i alpin-Norge. Och mer är att vänta. Fem kilometers nedfarter är bara början i utbyggnaden av Kvitfjell. I etapp två ska ett tuffare skidområde med off pist-möjligheter anläggas. Totalt kan det byggas hela 15 kilometer nedfarter, från gröna nybörjarbackar till krävande svarta nedfarter.

– Området är snösäkert och känt för att det faller stora mängder natursnö, något som också gör fjällsidan intressant för friåkning, säger Odd Stensrud.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Arkiv

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arriva kör Pågatågen

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Självkörande bussar - i Borås!

Julita Gård vann turistpris

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Sänd till en kollega

0.206