Fulufjället lockar fler

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fulufjällets nationalpark fortsätter locka nya besökare enligt en undersökning på Mittuniversitetet - Destinationen kan nås med buss från flera håll.

Sommaren 2015 lockade naturum Fulufjället 25 000 besökare och i hela nationalparken uppskattades antalet besökare till det tredubbla. En klar ökning jämfört med de senaste åren. I en besökarundersökning som nyligen publicerades av Mittuniversitetet, framgår att många är förstagångsbesökare och att de allra flesta är mycket nöjda med besöket.

– Det är glädjande att så många hittar till Fulufjällets nationalpark och är nöjda med besöket. I vår undersökning uppgav hela 90 % att besöket var mycket bra eller helt perfekt. Vi ser också att många av dem, 54 % närmare bestämt, är nya besökare. De flesta som kommer vill vandra och uppleva storslagen natur, säger Per Johansson , Länsstyrelsen Dalarna.

I området finns Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär, med en fallhöjd på totalt 123 meter varav 93 meter helt fritt fall. Ett mycket populärt besöksmål som kräver viss lättare vandring från bussparkeringen.

Ett kanske mindre uppskattat rekord som har med Fulufjället att göra är det svenska nederbördsrekordet som sattes just här 31 augusti 1997 benämnd Regnkatastrofen på Fulufjället. Ett extremt åskväder inträffade då med 700 registrerade nedslag samtidigt som ett syndaflodsliknande regnväder bokstavligen dränkte området med stora skador som kan anas ännu i dag, snart 20 år senare. Skogen vid bäckar och älvar föll när vattenmassorna eroderade deras rotsystem. Det finns inga exakta mätningar, men meteorologerna antar att det föll närmare 400 mm regn på bara några timmar.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.182