23948sdkhjf

Bohuslän vill locka fler

Expedition Bohuslän ska locka kunskapstörstande turister - Gemensam satsning av västkustregionens besöksnäring ligger bakom.
Expedition Bohuslän – äventyr för nyfikna. Så lyder den gemensamma parollen när Bohusläns populäraste och mest besökta turistmål går samman i en kampanj för att öka antalet besök och övernattningar till regionen.

Bakom kommunikationskonceptet står Turistrådet Västsverige tillsammans med Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, Strandverket Konsthall på Marstrand, Kosterhavets nationalpark i Strömstad/Tanum, Havets Hus i Lysekil, Bohusläns Museum i Uddevalla, Nordens Ark i Hunnebostrand och Vitlycke museum i Tanumshede. Tillsammans har man idag över 1 miljon besökare varje år.

—Vi vill uppmärksamma Bohuslän och möjligheterna som finns här när det gäller att lära sig mer om vår historia, om konst och kultur eller om livet på land och i havet. Målet är att stärka besöksnäringen i Bohuslän under hela året genom att öka antalet besökare och få fler att övernatta i regionen, både i vår och på längre sikt, säger Jennie Renström , kampanjansvarig Turistrådet Västsverige.

Rundresa för alla åldrar
Tanken är att Expedition Bohuslän ska vara en spännande rundresa för alla, såväl ung som gammal, som gillar äventyr, kunskap och att lära sig nya saker. Ett besök på Nordiska Akvarellmuseet ska locka till att besöka Strandverket Konsthall, Nordens Ark eller något av de andra besöksmålen.

—Det är väldokumenterat att man lär sig betydligt mer om man får se, känna och uppleva det man är nyfiken på. Får man ökad kunskap om livet i havet blir man mer mån om att förstå dess värde, och om att bevara det på bästa sätt – ett tankesätt som går att applicera på alla besöksmål i Expedition Bohuslän, säger Maria Jämting , vd Havets Hus.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079