Fler vilotidsärenden överklagas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fler ärenden om företagsbot för avvikelser från kör- och vilotidsreglerna överklagas - Det är Sveriges Bussföretag som driver på.

– Just nu ligger flera ärenden om kör- och vilotidsreglerna hos Förvaltningsrätten. Det är mycket bra, eftersom de som bara betalar trots att de tycker att de inte gjort fel får utvecklingen åt hel fel håll, då blir den rådande tillämpningen hos Transportstyrelsen bli praxis vilket vore förödande, säger Anna Grönlund , vice vd i Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag tar ut tjänstemännen som utfärdar företagsbot till den riktiga verklighetens bussföretag. Det visade sig att flertalet av dem aldrig sett en färdskrivare på riktigt. Nästan ingen hade heller besökt ett bussföretag, trots att de fällt många av dem för överträdelser mot regelverket och skickat ut företagsbot.

– Syftet med studiebesöken är att få de här myndighetspersonerna att förstå hur det ser ut hos de företag de är satta att granska från skrivbordet. Vi hoppas att vi når fram med till dem på det här sättet, säger Anna Grönlund.

Visserligen har regelverkets tillämpning satts under lupp hos den svenska regeringen bland annat till följd av Sveriges Bussföretags påverkan. Men ännu är det långt kvar till en förändring av tillämpningen och ännu längre till dess att EU gör ändringar i själva regelverket.

–Vi ska inte vänta oss ändringar i regelverket i sig, det är den svenska tillämpningen som vi kan hoppas på en förbättring, säger Anna Grönlund.

Sedan en tid finns också en möjlighet att få hjälp i den rättsliga processen för drabbade bussföretag, alltså biträde för medlemmar. Speciellt viktiga fall kan då få stöd från förbundet att driva ärendet i Förvaltningsrätten.

– Hittills har ingen sökt den här möjligheten till hjälp som varit öppen ett par månader nu, det förvånar mig en aning. Jag manar verkligen till er att ni tar möjligheten att få den här hjälpen att får en rättslig överprövning till stånd, säger Anna Grönlund.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.325