Digitalt resande i Skellefteå

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skellefteå buss lanserar en mer tillförlitlig realtidsfunktion i sin app – Den digitala resan kommer att bidra till minskade stopp i trafiken.

– Tillsammans gör vi resandet enklare och snabbare för alla genom att våra kunder köper biljetter i förväg via våra digitala lösningar, säger Skellefteås buss vd Andreas Olofsson .

En kundundersökning som Skellefteå buss har gjort visar att resenärerna sätter ett högt värde på att bussen avgår och anländer i tid.

– Vi lyssnar på våra kunder och vill genom handling visa att vi tar till oss synpunkterna. I Skellefteå buss-appen är en förbättrad funktion att det går att följa bussen i realtid genom att antingen swajpa nedåt eller via uppdateringen som sker varje minut. Vi kommer även att skicka ut aktuell information med pushnotiser i appen, säger Andreas Olofsson.

När resenärerna väljer att ladda sitt reskassakort via webbshopen på Skellefteå buss hemsida eller att förköpa biljett via appen, blir stoppet på varje hållplats kortare eftersom chauffören då inte behöver hantera korttransaktioner med varje kund.

– Vi kortar ner varje stopp tack vare färre ombordköp. I förlängningen innebär det här att vi kommer att kunna krympa hela tidtabeller, det vill säga att det kommer att gå snabbare för oss att ta bussen mellan punkt a och b. Kortare stopp är gynnsamt inte bara för resenären utan även för miljön, säger Andreas Olofsson.

Skellefteå buss har sedan tidigare plockat bort kontanthanteringen ombord på bussarna. Priset på digitala biljetter som är förköpta kommer även i fortsättningen att vara oförändrat. Däremot tillkommer det numera en ombordavgift på enkelbiljetter och rabattkort som köps ombord på bussen. Undantaget prishöjningen på ombordprodukter är periodkort samt reskassa, som även fortsättningsvis kommer att säljas ombord på bussen till oförändrat pris.

– Det finns ett invant resbeteende i omvärlden där vi köper biljetter före vi går ombord. Det implementerar vi nu även i Skellefteås stadstrafik. För den som väljer våra digitala lösningar blir det inte någon prishöjning. Vi har inte höjt våra priser sedan 2009 och kommer även hädanefter att ha bland de lägsta priserna på bussbiljetter i Norrland, säger Andreas Olofsson.

Förändringen genomförs från och med den 18 april.

– Vi är ödmjuka inför att förändringen kan skapa frågor bland våra resenärer. Vi ska göra allt vi kan för att allting ska flyta så smidigt som möjligt och visa vilka lösningar vi erbjuder för att resa vidare till samma gamla låga pris, säger Andreas Olofsson.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.693