Skånetrafiken sågar Bergkvarabuss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Barkvarabuss bryter mot avtalet med Skånetrafiken när det gäller trafiken i regionen - Det rapporterar Sydsvenskan och HD.

Under lång tid har de skånska tidningarna Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad (HD) rapporterat om missförhållanden hos Bergkvarabuss som bland annat kör regionbussarna delar av Skåne. Efter den tragiska bussolyckan i Sveg förstärktes kritiken och misstankarna om att Bergvarabuss brutit på flera sätt. Bland annat uppgav tidningarna att Bergkvarabuss verkstad utanför Malmö ägnat sig åt fusk när trasiga bussar ska repareras.

Men nu kommer tyngre kritik än så: Skånetrafikens revision uppger nu att bussbolaget bryter mot 13 lagar, regler och löften. Ett klart avtalsbrott, säger trafikdirektör Linus Eriksson till HD.

Bergkvaras auktoriserade verkstadsföretag Mekka Traffic har befogenhet att släcka så kallade tvåor på bussar som fått anmärkning vid besiktningen. Mekka är dessutom moderbolag till Bergkvarabuss. Verkstaden som HD pekar ut i sina artiklar är anläggningen bredvid Öresundsterminalen. Samma verkstad ska också ha godkänt den Setra-buss som var inblandad i den svåra olyckan utanför Sveg där tre skolungdomar miste livet. Hur det ligger till i det fallet undersöks för närvarande av statens haverikommission och väntas ta lång tid.

Så här skriver Skånetrafiken i ett pressmedelande som nådde redaktionen senare:

På uppdrag av Region Skåne har en revision genomförts av avtalet mellan Skånetrafiken och Bergkvarabuss. Syftet med revisionen var att säkerställa att fordonssäkerhet, arbetsvillkor och ledningssystem uppfyllde gällande lagar, regler och utfästelser i avtal med Skånetrafiken.

Revisionen omfattar områdena miljö, arbetsmiljö, kvalitet/fordonssäkerhet samt arbetsrätt. Revisionskriterier var gällande lagar, regler och utfästelser i avtal mellan Bergkvarabuss och Skånetrafiken. 13 avvikelser har identifierats, nio stycken inom miljö, två inom arbetsmiljö och två inom arbetsrätt.

– Region Skåne är mycket angelägen om att de leverantörer vi har avtal med garanterar sina anställda en god arbetsmiljö. Därför ser vi allvarligt på bristerna som avser arbetsmiljö- och miljöfrågorna eftersom det är ett avtalsbrott, säger Linus Eriksson , trafikdirektör Skånetrafiken.

Skånetrafiken har nu fattat beslut om skriftlig anmodan där Bergkvarabuss ges 30 dagar att komma in med en handlingsplan för hur de ska åtgärda avvikelserna. Revisionen har inte identifierat något som visar på avvikelser kring fordonssäkerhet.

– För oss är det självklart att våra kunder ska känna sig trygga och säkra när de reser med Skånetrafiken. Som en extra säkerhetsåtgärd ska en annan aktör än Bergkvarabuss tillsvidare göra efterbesiktningar av fordonen. Dessutom kommer vi att följa upp den dagliga verksamheten genom så kallade ”Mystery Riders” – en typ av stickprovskontroller, på de bussar som ingår i våra trafikavtal med Bergkvarabuss, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Arkiv

Halland: 177 bussförare fattas

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.174