23948sdkhjf

Arriva kör vidare åt SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Arriva får fortsatt förtroende att driva buss och tågtrafik åt SL men åker ut från Roslagsbanan - Det blev klart 18 april.

Vid trafiknämndens möte 18 april beslutades att man ger Arriva Sverige AB fortsatt förtroende att driva buss och tågtrafik i Stockholm för det så kallade block 1. Det gör man genom att utnyttja den förlängningsoption på fyra år som finns i avtalet mellan Arriva och SL. Det avtalet omfattar tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg. Avtalet löper tills vidare men som längst till augusti 2024.

Arriva fortsätter också att driva trafiken på block 2 till kontraktstidens utgång 2021. Block 2 omfattar tågtrafiken på Roslagsbanan och busstrafiken i norrort.

– Vi konstaterar att SL skriver att våra leveranser för block 1 är stabila och att de ser en positiv trend avseende hur vi uppfyller avtalets mål. Positivt är också att SL anser att vi har ökat kvaliteten i vår leverans avseende bland annat kundnöjdhet och resandeutveckling för Roslagsbanan. Det är en viktig signal att vårt fokuserade arbete inom dessa områden ger resultat och uppskattas av SL, säger Johan Åhlander , vd på Arriva Sverige AB.

I beslutet står det bland annat att de omfattande förändringar som sker de kommande åren på Roslagsbanan, där det byggs dubbelspår, ny depå och nya fordon sätts in, ändrar förutsättningarna i nuvarande avtal. Detta är ett av skälen till att man väljer att göra en ny upphandling för block 2.

– Vi hade självklart velat fortsätta att driva trafiken på block 2. Men vi har nu flera år på oss att fortsätta arbeta med att utveckla driften på block 2 så att vi i en kommande upphandling är det mest konkurrenskraftiga alternativet, säger Johan Åhlander.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Norweigian in efter flygkonkursen

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ryslig Hallowen i Kolmården

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Sänd till en kollega

0.154