Vid trafiknämndens möte 18 april beslutades att man ger Arriva Sverige AB fortsatt förtroende att driva buss och tågtrafik i Stockholm för det så kallade block 1. Det gör man genom att utnyttja den förlängningsoption på fyra år som finns i avtalet mellan Arriva och SL. Det avtalet omfattar tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg. Avtalet löper tills vidare men som längst till augusti 2024.
Arriva fortsätter också att driva trafiken på block 2 till kontraktstidens utgång 2021. Block 2 omfattar tågtrafiken på Roslagsbanan och busstrafiken i norrort.
– Vi konstaterar att SL skriver att våra leveranser för block 1 är stabila och att de ser en positiv trend avseende hur vi uppfyller avtalets mål. Positivt är också att SL anser att vi har ökat kvaliteten i vår leverans avseende bland annat kundnöjdhet och resandeutveckling för Roslagsbanan. Det är en viktig signal att vårt fokuserade arbete inom dessa områden ger resultat och uppskattas av SL, säger
, vd på Arriva Sverige AB.
I beslutet står det bland annat att de omfattande förändringar som sker de kommande åren på Roslagsbanan, där det byggs dubbelspår, ny depå och nya fordon sätts in, ändrar förutsättningarna i nuvarande avtal. Detta är ett av skälen till att man väljer att göra en ny upphandling för block 2.
– Vi hade självklart velat fortsätta att driva trafiken på block 2. Men vi har nu flera år på oss att fortsätta arbeta med att utveckla driften på block 2 så att vi i en kommande upphandling är det mest konkurrenskraftiga alternativet, säger Johan Åhlander.