Nya tåg på Roslagsbanan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Överklagade avtalet med fordonstillverkaren Stadler är nu underskrivet och klart - 22 nya tågsätt är på väg till Roslagsbanan.

SL köper 22 nya fordon till smalspåriga Roslagsbanan i norra Stockholm. Tilldelningen skedde 23 augusti 2016 men blev överklagat till Förvaltningsrätten. Den processen är nu klar och den 21 april 2017 undertecknade SL:s vd Caroline Ottosson kontraktet. Kostnaden är cirka två miljarder kronor.

Leveransen av de 22 fordonen, med beteckningen X15p, kommer att ske med start 2020. Därefter kommer de successivt att sättas i trafik från och med 2022.

Varje fordon är 60 meter långt och byggt för en maxhastighet på 100 km/h och rymmer 300 passagerare med sittplatser för 150. Särskild hänsyn tas för att tillgänglighetsanpassa interiören med plats för resenärer med till exempel barnvagnar och rullstolar. Fordonen är även särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden. Vagnkorgarna är gjorda i aluminium och har lätt vikt, vilket innebär en hög accelerationsförmåga. Detta resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader.

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När tågen är levererade kommer de tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan göra det möjligt att öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan. I kontraktet ingår även en option på ytterligare 45 fordon.

FAKTA/X15P
• Antal tåg: 22 stycken (Ett tåg består av tre sammansatta vagnar)
• Option på ytterligare tåg: 45
• Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa)
• Antal dörrpar: 12
• Antal passagerare per tåg: 150 sittande och cirka 150 stående passagerare
• Max tillåtna hastighet: 100 km/h.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Porträtt av Estland i Stockholm

Arkiv

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Nytt på Birka 2018

Plus

5 snabba fågor…

Plus

Fint flyt för Birka

Satu Andersson kom till Birka Cruises sommaren 2013 och i sommar har hon varit vd för rederiet i fem år. Rederiet har profilerat sig på just kryssningar av olika längd och inriktning och kryssningar ligger i tiden.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Plus

Julen - väl värd en marknad

Plus

Julmarknader i grannländerna

RT-Forum har här plockat ihop några i Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland.

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Sänd till en kollega

0.138