Bra kvartal för SJ
SJ presenterar ett starkt resultat för förstas kvartalet i år - En fortsatt god resandeutveckling uppges ligga bakom.
Kundnöjdheten (NKI) för kvartalet förbättrades till 72 jämfört med 70 och varumärkesindex (VMI) ökade i mars till 54 jämfört med 52 för helåret 2016.
– Resandeökningen är större än förväntat och våra resenärer blir allt mer nöjda med SJ. Dessutom ser bokningsläget bra ut framöver. Det är ett fantastiskt fint kvitto på att vi levererar enligt våra kunders önskemål och förväntningar, säger SJ:s vd Crister Fritzson .
Punktligheten för SJ:s tåg förbättrades under första kvartalet 2017. SJs fjärr- och nattåg (långdistanståg) hade en punktlighet på 86 procent jämfört med 81 första kvartalet 2016 och för regionaltåg (medeldistanståg) var punktligheten 93 procent jämfört med 89. SJs sammantagna punktlighet för kvartalet var 91 procent (87).
– Punktlighet är vår viktigaste hållbarhetsfråga och det fokuserade arbete vi gör, i SJ och tillsammans i tågbranschen, för att skapa en punktligare resa ger resultat. Det är glädjande att vår punktlighet under kvartalet förbättrades både jämfört med motsvarande kvartal 2016 och helåret 2016, säger Crister Fritzson.
Utfall första kvartalet 2017:
• Nettoomsättningen uppgick till 1 883 miljoner kronor (2 184)
• Rörelseresultatet uppgick till 144 miljoner kronor (52)
• Kvartalets resultat uppgick till 122 miljoner kronor (40)