23948sdkhjf

Okrossbara busskurer testas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Med okrossbara busskurer kan kollektivtrafiken spara hundratusentals kronor - De siffrorna uppger tillverkaren Hammarglass.

För Andreas Mehlquist är krossat glas vardagsmat. Han är hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm, och är ansvarig för över 4 000 hållplatser. Han har även varit projektledare för ett pilotprojekt som innefattar byte till okrossbara Hammerglass i ett 20-tal busskurer inom Nobinas Södertörn-område.

– Vi valde de kurer som var mest utsatta och som vi bytte glas i var och varannan vecka. Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100 000 kronor i månaden enbart på dessa 20 kurer – ofattbara siffror egentligen, säger Andreas Mellquist.

Hammerglass är en specialbelagd polykarbonat – 300 gånger starkare än glas. Trots att bolaget bakom produkten, Hammerglass AB, har tagit fram specialinfästningar för busskurer så har man haft problem med att få ut produkten på marknaden.

– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna lyder under LOU och har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget. Att rutorna sedan går sönder och måste bytas, hör till driftsbudgeten – och det är ju en helt annan avdelning, säger Ulf Bergström är ansvarig för affärsområde Hammerglass Infrastruktur. Han fortsätter:

– Våra rutor är nästan dubbelt så dyra som härdat glas, så vi kommer inte långt i en upphandling. Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll. Vi har försökt med de flesta stora länstrafikbolag, men svaret är det samma – vi är för dyra. Som skattebetalare blir man ju trött när de inte lyckas tänka utanför boxen, men detta är dagens sanning – det finns ingen koordinering mellan inköp och drift – annars hade det suttit okrossbara glas i alla utsatta kurer. Efter att SL godkände oss som alternativ leverantör är vi nu oerhört glada över det initiativ som Nobina tagit, och hoppas att flera operatörer följer efter.

– Till en början var vi skeptiska då vi var rädda för att rutorna skulle bli nedklottrade eller sparkas ut, men med solida infästningar från Hammerglass sitter rutorna kvar, och även om det skulle klottras så är det lätt att torka bort på den blanka ytan. Vi hade också för oss att Hammerglass kunde brinna, men så är tydligen inte fallet. Det är akrylplast som brinner, Hammerglass brinner inte, säger Anders Mehlquist. Han fortsätter:
– Vi kommer nu att fortsätta byta ut rutor i våra busskurer. Det är betydligt trevligare för personalen att torka bort graffiti än att trampa runt i krossat glas med tunga rutor. Förutom arbetsmiljö och ekonomi så är det ju en tredje viktig faktor som är minst lika viktig, nämligen att våra kunder kan vänta på bussen i hela och rena väderskydd. Så vi är mycket nöjda och bjuder gärna in andra operatörer på studiebesök.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.167