Hög fart risk i tätort

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Många kör för fort i tätort, allra mest syndas det mot 40-gränsen – Det utgör en stor risk för oskyddade trafikanter visar ny VTI-studie.

För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften höll hastighetsgränsen.

Den 26 april redovisade Trafikverket en årlig rapport som analyserar trafiksäkerhetsutvecklingen i Sverige, i samarbete med Transportstyrelsen och VTI. Enligt analysen dog 270 personer i trafiken i Sverige under 2016, vilket är 11 fler än året innan. Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. För att nå Nollvisionens mål om högst 220 omkomna år 2020, måste säkerheten höjas för bilister och oskyddade trafikanter.

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. För att uppnå Nollvisionens mål finns delmålet att minst 80 procent av all trafik ska ske inom gällande hastighetsgränser.

– För att nå målet är det framför allt hastighetsefterlevnaden på gator med lägre hastighetsbegränsning som behöver förbättras. Lyckas man minska hastigheterna i tätort finns det framför allt en potential i att minska antalet dödade och allvarligt skadade oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

För att följa utvecklingen har VTI, i samarbete med NTF, studerat förändringar av trafikanternas hastighetsval och hastighetsefterlevnad på det kommunala huvudvägnätet i tätort sedan 2012. Under 2016 genomfördes den fjärde uppföljande mätningen.

Resultaten visar att 67 procent totalt av den studerade trafiken höll hastighets­gränsen. Hastighetsefterlevnaden var sämst på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim där endast 53 procent av trafiken höll hastighetsgränsen. Motsvarande siffror på övriga uppmätta hastighetsgränser var: 50 km/tim – 68 procent, 60 km/tim – 72 procent och 70 km/tim – 78 procent.

FAKTA/Om mätningarna
Mätningarna genomfördes med radar av personal från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på 23 olika orter i Sverige under september månad 2016. På varje ort mättes hastigheten på 3 olika mätplatser, sammanlagt genomfördes mätningar i 69 olika punkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka. Mätning gjordes på sträckor inom det kommunala huvudväg­nätet med hastighetsgränser mellan 40 km/tim och 70 km/tim.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.135