Bälteskudde gratis i bussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Swebus tar nu bort avgiften på bälteskuddar till barn - Syftet är att stimulera de små resenärerna att använda bältet.

Under april genomförde Swebus ett test där resenärerna erbjöds bälteskuddar gratis, utan bokningsavgiften på 29 kronor. Resultatet blev över förväntan – antalet bokade bälteskuddar mer än tredubblades. Därför kommer Swebus nu att permanenta tillgång till bälteskuddar utan extra kostnad.

– 29 kronor var en administrativ avgift och vi trodde faktiskt inte att den påverkade användandet nämnvärt. Men när vi såg utfallet av testet blev det tydligt att om vi erbjuder bälteskuddar utan extra kostnad är det fler som använder dem. I förlängningen kommer det att påverka bältesvanorna positivt, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Enligt svensk lag måste alla bussresenärer över tre år använda säkerhetsbälte om det finns. Alla Swebus expressbussar är utrustade med säkerhetsbälte som 83 procent av resenärerna alltid använder. En bit kvar till 100 procent, helt enkelt.

Resenärer bokar bälteskuddarna samtidigt som de köper sin resa på www.swebus.se. På varje buss finns det fyra bokningsbara bälteskuddar.

FAKTA/Säkerhet på Swebus bussar
- Alla resenärer - även barn - har en egen sittplats och ett säkerhetsbälte. Swebus tillåter inga stående resenärer.
- Säkerhetsbälte finns i alla bussar och vid samtliga sittplatser.
- Inför varje resa informeras passagerare om bälteslagen och uppmanas att använda bältena.
- Bältesanvändningen ombord kartläggs årligen i ombordundersökningen Bältesrapporten för att följa hur informationsarbetet ombord påverkar resenärernas bältesvanor.
- Alkolås finns på alla Swebus egna bussar.
- Dagliga säkerhetskontroller utförs på fordonen.
- Alla Swebus egna bussar har säkerhetsutrustning som bland annat innefattar brandsläckare, brandvarnare, brandfilt och reflexvästar.
- Att resa med buss är det säkraste sättet att färdas på vägarna. Skaderisken är 8 gånger större för bilister och 144 gånger större för mc-förare och mopedister.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Arkiv

Halland: 177 bussförare fattas

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

1.221