Göta kanal drar igång

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 maj invigdes den 185:e kanalsäsongen för Göta kanal - Ett populärt resmål för den kombinerade buss- och båtresan.

Invigningstalare var Statssekreterare Eva Lindström, Näringsdepartementet tillsammans med Elisabeth Nilsson, ordförande AB Göta kanalbolag tillika landshövding i Östergötland. Lars Stjernqvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping samt Henrik Löfgren, Divisionschef Infraservices NCC AB fullgjorde talarlistan vid eventet i Norsholm som avslutades med invigningscykling längs kanalen och traditionsenlig kanonsalut.

Göta kanalsäsong 2017 invigdes 3 maj i Norsholm där den hittills största renoveringsinsatsen längs Göta kanal är gjord. Dragvägen och kanalbanken har totalrenoverats, ett omfattande och komplicerat arbete som på vissa delar ersatt, delvis med samma teknik, 200 år gamla konstruktioner. En ny rastplats har också etablerats, vid vilken dagens event hölls i härlig försommarsol med gäster, besökare och media på plats.

Talarna belyste under invigningen specifikt satsningen som staten, ägare av Göta kanal, gjort för att bevara Sveriges största kulturarv och säkra dammsäkerhetsperspektivet. Initialt har det satsats 200 miljoner kronor, vitalt för att säkerställa en hållbar framtid på och vid kanalen.

– Vi har all anledning att vara stolta över detta vackra, unika byggnadsverk, ett tekniskt mästerverk som kantas av charmiga hus, fina dragvägar och vackra alléer. En kanal värd att vårda för framtiden vilket vi är tacksamma regeringen satsar på via upprustnings-projektet Göta kanal 2.0, sa Elisabet Nilsson, landshövding Östergötland och ordförande i AB Götakanalbolag, i sitt invigningstal.

Norsholm, beläget i Norrköpings kommun vilken representerades av Lars Stjernqvist kommunstyrelsen ordförande, får ännu ett utflyktsmål och reseanledning för besökare till fots, cykel eller bil. Besöksnäringens möjligheter längs med Göta kanal utvecklas ständigt och var även det ett återkommande ämne hos årets invigningstalare.

– Med över tre miljoner besökare per år är Göta kanal en viktig motor för svensk besöksnäring och besöksnäringen är ett draglok för svensk export som bygger på allt Sverige har att erbjuda, natur, historia, kultur, sport och gastronomi. Göta kanal representerar allt detta i en unik kombination, sa Eva Lindström, statssekreterare Näringsdepartementet under sitt inledande tal och avslutade med att lyfta fram uppdraget och målsättningen om en sammanhängande cykelled längs kanalen till år 2020.

Göta kanals seglationssäsong 2017 är därmed igång och sträcker sig mellan 3 maj och 29 september.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.683