Ekman köper Lindkvist Buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Entreprenören Johan Ekman expanderar genom att förvärva Lindkvist Buss - Därmed breddas verksamheten för EkmanBuss Flexibussitet.

För att möta den stora efterfrågan på bussresor förvärvar den entreprenören Johan Ekman, grundare och vd EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class, det 70-åriga familjeägda bussbolaget Lindkvist Buss. Johan Ekmans bussflotta utökas därmed med två helt nytillverkade bussar med en kapacitet om 50 respektive 57 sittplatser.

Det Tyresöbaserade bussbolaget Lindkvist Buss har långtgående anor till 1940-talet. I samband med förärvningen kompletterar Johan Ekman kundbasen, och reseutbudet breddas för dem som önskar genomföra kortare resor, exempelvis idrottsklubbar, utan behov av den extra tillkommande lyx som medföljer EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class.

– Jag har sedan slutet av 80-talet haft en god samarbetspartner i Tony Lindkvist som drivit bolaget i decennier. Vi har alltid haft en ömsesidig respekt för varandra och branschen. Lindkvist Buss grundvärderingar och mångåriga erfarenhet är något jag fortsatt vill värna om, bolaget är precis lagom stort för att bibehålla familjekänslan. EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class blir nu ett än mer naturligt val för de kortare, något närmre, resmålen, säger Johan Ekman.

– Säkerhet och service har alltid varit det viktigaste för oss. Såväl bokning som själva körningen. Tack vare vår långvariga vistelse i bussbranschen som ett litet, familjeägt företag har vi alltid kunnat garantera dessa kvaliteter. Även miljötänket, i tanke och handling, har varit en del av vår verksamhet. Jag är fullkomligt övertygad om att Johan Ekman kommer fortsätta denna utveckling och lyfta bolagen till nästa nivå, säger Tony Lindkvist, vd för uppköpta Lindkvist Buss.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Arkiv

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Flygresorna oförändrade i juni

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Isberg ny chef

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.13