Ekman köper Lindkvist Buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Entreprenören Johan Ekman expanderar genom att förvärva Lindkvist Buss - Därmed breddas verksamheten för EkmanBuss Flexibussitet.

För att möta den stora efterfrågan på bussresor förvärvar den entreprenören Johan Ekman, grundare och vd EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class, det 70-åriga familjeägda bussbolaget Lindkvist Buss. Johan Ekmans bussflotta utökas därmed med två helt nytillverkade bussar med en kapacitet om 50 respektive 57 sittplatser.

Det Tyresöbaserade bussbolaget Lindkvist Buss har långtgående anor till 1940-talet. I samband med förärvningen kompletterar Johan Ekman kundbasen, och reseutbudet breddas för dem som önskar genomföra kortare resor, exempelvis idrottsklubbar, utan behov av den extra tillkommande lyx som medföljer EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class.

– Jag har sedan slutet av 80-talet haft en god samarbetspartner i Tony Lindkvist som drivit bolaget i decennier. Vi har alltid haft en ömsesidig respekt för varandra och branschen. Lindkvist Buss grundvärderingar och mångåriga erfarenhet är något jag fortsatt vill värna om, bolaget är precis lagom stort för att bibehålla familjekänslan. EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class blir nu ett än mer naturligt val för de kortare, något närmre, resmålen, säger Johan Ekman.

– Säkerhet och service har alltid varit det viktigaste för oss. Såväl bokning som själva körningen. Tack vare vår långvariga vistelse i bussbranschen som ett litet, familjeägt företag har vi alltid kunnat garantera dessa kvaliteter. Även miljötänket, i tanke och handling, har varit en del av vår verksamhet. Jag är fullkomligt övertygad om att Johan Ekman kommer fortsätta denna utveckling och lyfta bolagen till nästa nivå, säger Tony Lindkvist, vd för uppköpta Lindkvist Buss.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Nyhetsbrev

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Arkiv

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Skönare till sjöss på Viking Line

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Manner till Finnair

Skidor + kryssning = sant

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.19