23948sdkhjf

Bussbro lyft för Malmö

Framför Centralstationen i Malmö byggs en ny bro och Centralplan breddas. Bron som kostar 100 miljoner kronor ska underlätta för bussarna att ta sig fram till Centralplan.
Som bussbro kan den dock inte börja användas förrän 2011 när Citytunneln står färdig. Däremot blir bron öppen för taxi, bilar och cyklar redan sommaren 2009, då man räknar med att bron ska vara färdigbyggd. Denna provisoriska funktion har bron i ungefär två år.

- Då drar de stora ombyggnadsarbetena inne på själva Centralstationen igång. Då är bara spår 8-13 öppna och under den här tiden fyller den nya bron en viktig funktion för att leda trafiken till stationen. Det är därför bron byggs redan nu, säger Mattias Schiöth, trafikutredare på Skånetrafiken.

Bron byggs som en förlängning av Djäknegatan och Prostgatan. Vilket betyder att bussar i framtiden kan köra rakt fram, något som ger en snabbare och säkrare framfart. Något som också sker är att Centralplan förlängs österut och breddas ett tiotal meter in i kanalen.

- I förlängningen av Centralplan kommer det att byggas en ny terminal för regionbussarna, vilket ytterligare knyter samman tåg- och busstrafik. Det arbetet påbörjas först när Citytunneln har öppnat, säger Mattias Schiöth.

Byggnadsarbetena påverkar framkomligheten. På Norra Vallgatan är ett körfält i vardera riktningen öppet under tiden bron byggs. På Prostgatan är endast ett busskörfält öppet i nordlig riktning. Bilister hänvisas istället till Slottsgatan eller Exercisgatan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093