Elevbortfallet innebär att det i vissa kommuner blir 35 procent färre resenärer, enligt Nils Harvard, vd på Länstrafiken.
Men det är inte bara skolungdomarna som sviker. Trots att bränslepriserna är rekordhöga har antalet arbetspendlare minskat drastiskt den senaste tiden. Nils Harvard tror att det ökande bilpendlandet i länet har sin grund i de goda tiderna som rått. En lågkonjunktur skulle troligen begränsa nedgången i kollektivtrafiken, tror han.
Men om antalet resenärer ändå fortsätter att minska blir det tufft för Länstrafiken. Bolaget arbetar just nu med en speciell affärsplan som går ut på att sätta in resurserna där de behövs allra mest.
Däremot tror bolagsledningen inte på att sänka biljettpriset. Fler avgångar betyder mer för att få folk att välja kollektivtrafik, tror Nils Harvard. Driftskostnaderna ökar samtidigt som kunderna sviker vilket självklart är bekymmersamt för den jämtländska kollektivtrafiken. En av orsakerna är att antalet gymnasieelever kommer att 1 200 färre fram till 2012.