Nygammal gruva speglar branschen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Tekniska museets gruvutställning har uppdaterats, gamla tiders mörka gruvgångar har kompletterats med dagens högteknologiska metoder och tanken är att fler unga ska få upp ögonen för branschen.

1938 öppnades utställningen Gruvan på Tekniska museet i Stockholm, den visade sig bli en hit och var i åratal den mest populära av museets samlingar.

Naturligt nog är samlingen i stora delar tillbakablickande, det har funnits gruvor i Sverige i många hundra år och de gamla teknikerna och mer eller mindre förfärliga förhållandena har en självklar plats på museet.

Utvecklingen har dock gått framåt och utställningen har nu uppdaterats i samarbete med Svemin – branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter.

– Den speglade inte svensk gruvnäring i dag, vi ligger i den absoluta framkanten när det gäller innovationer och teknik, sade Emma Härdmark, kommunikationsansvarig på Svemin, inför nyöppningen av Gruvan i mitten av februari.

Den nya gruvan ska ge en bild av hur gruvbrytningen sett ut under årens lopp – från medeltiden till i dag och vidare in i framtiden. Tekniska museets direktör Peter Skogh hoppas att de många tusen unga som varje år besöker museet ska få en inblick i branschens verklighet.

– Vår förhoppning är att Gruvan ska öka intresset för teknik och naturvetenskap bland unga, där kan vi förhoppningsvis bidra långsiktigt till kompetensförsörjningen.

Han riktade ett stort tack till Svemin, både för ett ”generöst ekonomiskt bidrag”, men också för den tid och den expertis som medlemsföretagen bistått med.

LKAB:s vd Jan Moström, som också är ordförande i Svemin, gläds också åt att samlingen nu är mer komplett.

– Många tror att gruvdrift är en gammal och förlegad teknik, vi vill visa vilken dynamisk näring vi är och nu har vi en utställning som visar hur gruv- och mineralindustrin ser ut i dag.

Tekniska Museets styrelseordförande Christer Fuglesang, mer känd som Sveriges första och hittills enda astronaut, besökte Gruvan som barn och konstaterar att gruvor löper som en röd tråd genom Sveriges historia, de äldsta gruvorna har mer än tusen år på nacken och många tekniska innovationer inom området kan vi tacka svenska uppfinnare för.

– Det är en historiskt viktig näring, men också viktig för framtiden.

Inom en inte alltför fjärran framtid kan det bli aktuellt med gruvbrytning även i rymden, noterar han.

– Det finns redan nu företag som satsar stora pengar för att kunna utvinna material på asteroider, sade Christer Fuglesang som tror att antalet rymdfärder kommer att öka framöver och därmed behovet av mineraler som inte behöver tas från jorden.

Han är övertygad om att rymdbrytning är tekniskt möjlig.

– Det finns inte nu men det finns inga principiella skäl till varför det inte skulle gå att utvinna mineral i rymden på 10-20 års sikt.

Gruvutställningen anno 2017 har fått nya specialeffekter, en helt ny gruvort har byggts, där finns bland annat ett sprängskåp som använts i drift i Kiruna och en simulator från Atlas Copco där besökarna kan testa både att borra, spränga och lasta. Ett annat nytillskott är laboratoriedelen med mikroskop, borrkärnor med mera, i utställningen finns också en ”moddad” version av dataspelet Minecraft.

Även de äldre delarna av utställningen har uppdaterats, nya ytskikt, stämningsfull belysning och mer realistiska gruvarbetare utlovas.

Den formella invigningen stod innovations- och näringsminister Mikael Damberg för. Han betonade vikten av att få unga att intressera sig för de svenska basnäringarna.

– Jag brukar säga att vill ni förändra något kan ni antingen bli politiker eller jobba i den svenska industrin – som är världsledande.

Detta gäller inte minst gruvnäringen, anser ministern.

– Den står inför många utmaningar men är också i sig en slags lösning.

Många människor kommer dock aldrig i kontakt med gruvor, och allt färre får en automatisk känsla för och en personlig relation till gruvindustrin, uppger Mikael Damberg.

– Därför är det viktigt att det finns en gruva på Tekniska museet, vi måste övertyga fler att utbilda sig till ingenjörer, geologer, tekniker... Då tror jag att en sån här gruva spelar en viktig roll.




Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Tåg till Vasaloppen

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

Förlängning är semestertrenden

Allt fler vill förlänga semestern och vara bortresta en längre tid – En tydlig trend som Ölvemarks Holiday har kopplat greppet på.

Nyhetsbrev

Dags för Busstorget 2018

Arkiv

Alla hjärtans dag!

Dagen alla romantiker väntat på är här, Alla hjärtans dag – Här kommer säkra tips om hur dagen ska levas hållbart med sin hjärtas käresta, läs här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

”Sveriges bästa rederi”

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Fyrkryssningar populära

Rolfs samarbetar med Ticket

Bergman tar över

Direktflyg till Beijing

Georgien tokökar

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Sänd till en kollega

0.228