SJ:s tåg allt punktligare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Allt fler av SJ:s tåg kommer uppges komma i tid - Bara ett av tio är missar.

Andelen SJ-tåg som kommer i tid har ökat de senaste åren och ligger nu på rekordhöga nivåer. Nio av tio tåg kommer i tid.

Sedan 2010 har punktligheten gått från 81 procent till 88 procent 2016. Det första kvartalet i år har SJ ökat punktligheten ytterligare till 91 procent av alla tåg mätt med fem minuters marginal.

– Att 88 procent av alla SJ:s tåg kom fram i tid förra året är den bästa punktligheten på många år och exakt samma siffra som världens punktligaste flygbolag redovisade, säger Crister Fritzson, vd för SJ.

Punktlighet mäts på flera sätt. De totala förseningstimmarna har ökat men det har även antalet tåg. Så för resenärerna blir det mer relevant att mäta punktligheten per tåg. Med fler punktliga tåg och generellt lägre biljettpriser har ersättningarna till resenärerna minskat.

– Vi har en generös inställning vid störningar och erbjuder ofta alla pengarna tillbaka eller att fritt boka om till en annan dag, säger Crister Fritzson.

Problem med infrastrukturen är den vanligaste orsaken till förseningar. Därför skiljer sig punktligheten åt mellan olika järnvägssträckor. Problemen med infrastrukturen har ökat från 33 procent av alla förseningar 2010 till 38 procent 2016. Även olyckor och yttre faktorer som obehöriga på spåret har ökat från 11 procent av förseningarna 2010 till hela 27 procent 2016. Samtidigt har förseningar som SJ självt orsakat minskat från 19 procent 2010 till 16 procent 2016. Totalt sett har hela järnvägsbranschen blivit bättre på att hantera följdförseningar som minskat från 36 procent 2010 till endast 15 procent 2016.

– Även om statistiken visar att fler tåg är punktliga så påverkar varje enskild störning våra resenärer. Därför har vi ett aktivt arbete tillsammans i branschen för att bli ännu bättre. Vårt gemensamma mål är att minst 95 procent av alla tåg ska komma i utlovad tid 2020, säger Crister Fritzson.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.143