Göteborgsprojekt fick kollektivtrafikpris

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

ElectriCity-samarbetet i Göteborg vann UITP Awards 2017 - Priset delades ut i Montreal 17 maj.

ElectriCity-samarbetet kring elektrifierade transporter i Göteborg vann förstapriset i kategorin "operational and technical excellence” i tävlingen UITP Awards 2017 som avgjordes i Montreal den 17 maj där UITP höll sitt internationella möte i år. Nästa gång, 2019, träffas UITP i Stockholm.

UITP Awards 2017 togs emot av Volvo Bussar och Västtrafik, som är två av huvudaktörerna i ElectriCity. Samarbetets mest publika del är busslinje 55 där 10 elektrifierade Volvo-bussar går i trafik mellan Chalmers båda campus sedan 2015. Hittills har fler än 1,5 miljoner resenärer åkt linje 55.

Priskommittén motiverar sitt val med att "projektet framgångsrikt integrerar alla delar av en modern, bussbaserad transportlösning och visar hur framtidens busstrafik kan utvecklas globalt. Den innovativa tekniken används i skarp trafik och ingår helt i kollektivtrafiksystemet."

UITP (Union Internationale des Transports Publics) är en tongivande internationell samarbetsorganisation för kollektivtrafik. UITP Awards anordnas vartannat år och lyfter fram ambitiösa, hållbara och innovativa projekt som kan bidra till en ökad kollektivtrafik. Till årets tävling inkom över 230 tävlingsbidrag.

– Omställningen av transportsektorn är nödvändig om vi ska klara av att skapa ett hållbart samhälle och framtidens städer. Här är hållbar kollektivtrafik en viktig pusselbit. ElectriCity och elbusslinje 55   är ett utmärkt exempel på samarbete mellan näringsliv, akademi och politik för att åstadkomma detta. Det är väldigt roligt att det uppmärksammas på internationell nivå, sa Niklas Gustafsson, Volvokoncernens chef för hållbarhetsfrågor.


FAKTA/ElectriCity

ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av ElectriCity. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan trafikera platser som inte är tillgängliga för trafik idag och öppnar därför nya möjligheter för planeringen av städer och tätorter.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.156