23948sdkhjf

Göteborgsprojekt fick kollektivtrafikpris

ElectriCity-samarbetet i Göteborg vann UITP Awards 2017 - Priset delades ut i Montreal 17 maj.

ElectriCity-samarbetet kring elektrifierade transporter i Göteborg vann förstapriset i kategorin "operational and technical excellence” i tävlingen UITP Awards 2017 som avgjordes i Montreal den 17 maj där UITP höll sitt internationella möte i år. Nästa gång, 2019, träffas UITP i Stockholm.

UITP Awards 2017 togs emot av Volvo Bussar och Västtrafik, som är två av huvudaktörerna i ElectriCity. Samarbetets mest publika del är busslinje 55 där 10 elektrifierade Volvo-bussar går i trafik mellan Chalmers båda campus sedan 2015. Hittills har fler än 1,5 miljoner resenärer åkt linje 55.

Priskommittén motiverar sitt val med att "projektet framgångsrikt integrerar alla delar av en modern, bussbaserad transportlösning och visar hur framtidens busstrafik kan utvecklas globalt. Den innovativa tekniken används i skarp trafik och ingår helt i kollektivtrafiksystemet."

UITP (Union Internationale des Transports Publics) är en tongivande internationell samarbetsorganisation för kollektivtrafik. UITP Awards anordnas vartannat år och lyfter fram ambitiösa, hållbara och innovativa projekt som kan bidra till en ökad kollektivtrafik. Till årets tävling inkom över 230 tävlingsbidrag.

– Omställningen av transportsektorn är nödvändig om vi ska klara av att skapa ett hållbart samhälle och framtidens städer. Här är hållbar kollektivtrafik en viktig pusselbit. ElectriCity och elbusslinje 55   är ett utmärkt exempel på samarbete mellan näringsliv, akademi och politik för att åstadkomma detta. Det är väldigt roligt att det uppmärksammas på internationell nivå, sa Niklas Gustafsson, Volvokoncernens chef för hållbarhetsfrågor.


FAKTA/ElectriCity

ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av ElectriCity. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan trafikera platser som inte är tillgängliga för trafik idag och öppnar därför nya möjligheter för planeringen av städer och tätorter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.173