BusNordic i sikte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De nordiska länderna vill fastställa en gemensam plan för ett enda dokument med upphandlingskrav för bussar - Projekt BusNordic börjar ta form.

Dokumentet som behandlades på ett gemensamt möte med de nordiska länderna i Stockholm 5 maj ska harmonisera initiativen Buss2014, NordicBus, Standard Norge och övriga existerande nationella busskrav. Syftet är att undvika fördyrande särkrav och göra det möjligt att flytta bussar i den upphandlade busstrafiken inom Norden.

Ledande befattningshavare i de nationella branschorganisationerna för trafikbeställare och operatörer samt de nordiska huvudstäderna har tagit beslut om att satsa resurser på ett gemensamt projekt. De avslutade huvudstädernas projekt NordicBus och ersatte det med BusNordic. Med tillägg för harmonisering av kraven från gemensamma dokumentet kommer man slutföra Standard Norgeprojektet. Sverige fortsätter använda Buss 2014 tills det nya dokumentet är beslutat och publicerat. Danmark har i nuläget valt att stå utanför projektet men kommer acceptera flytt av bussar som uppfyller de nya gemensamma kraven. 

Syftet med BusNordic är att synkronisera de redan pågående initiativen till ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna. Det gemensamma dokumentet kommer beskriva de funktionskrav som går utöver ECE-reglemente 107 och gällande lagstiftningar. Vid introduktionsmötet framförde deltagarna vikten av att lägga fokus på användbarheten för medlemmar respektive nyttan för våra resenärer. Kvaliteten är viktigare än tid. Alla delar målsättningen att man ska använda det gemensamma dokumentet i dess helhet.

Projektets uppgift är att leverera

  • ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i hela Norden
  • förslag på implementationsplan för det gemensamma dokumentet
  • förslag på en Nordisk förvaltningsorganisation som ansvarar för uppdateringar och utveckling av dokumentet

– Vi delar alla samma vision, att fler ska resa billigare med oss. Enas vi om ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna, så ökar marknaden. Vi gör det lättare att flytta bussar mellan länderna och olika avtalsområden. Det bidrar till en mer kostnadseffektiv kollektivtrafik, säger Elisabeth Andreasson som är gemensam projektledare i arbetet.

Planeringsfasen av projektet är avslutad. BusNordic går vidare med arbetet i utförandefasen som de beräknar ska fortgå fram till årsskiftet 2017. Därefter initierar man godkännandefasen för att sedan överlämna till respektive land för implementation. Nästa gemensamma projektmöte är inplanerat i slutet av juni.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.223