BusNordic i sikte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De nordiska länderna vill fastställa en gemensam plan för ett enda dokument med upphandlingskrav för bussar - Projekt BusNordic börjar ta form.

Dokumentet som behandlades på ett gemensamt möte med de nordiska länderna i Stockholm 5 maj ska harmonisera initiativen Buss2014, NordicBus, Standard Norge och övriga existerande nationella busskrav. Syftet är att undvika fördyrande särkrav och göra det möjligt att flytta bussar i den upphandlade busstrafiken inom Norden.

Ledande befattningshavare i de nationella branschorganisationerna för trafikbeställare och operatörer samt de nordiska huvudstäderna har tagit beslut om att satsa resurser på ett gemensamt projekt. De avslutade huvudstädernas projekt NordicBus och ersatte det med BusNordic. Med tillägg för harmonisering av kraven från gemensamma dokumentet kommer man slutföra Standard Norgeprojektet. Sverige fortsätter använda Buss 2014 tills det nya dokumentet är beslutat och publicerat. Danmark har i nuläget valt att stå utanför projektet men kommer acceptera flytt av bussar som uppfyller de nya gemensamma kraven. 

Syftet med BusNordic är att synkronisera de redan pågående initiativen till ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna. Det gemensamma dokumentet kommer beskriva de funktionskrav som går utöver ECE-reglemente 107 och gällande lagstiftningar. Vid introduktionsmötet framförde deltagarna vikten av att lägga fokus på användbarheten för medlemmar respektive nyttan för våra resenärer. Kvaliteten är viktigare än tid. Alla delar målsättningen att man ska använda det gemensamma dokumentet i dess helhet.

Projektets uppgift är att leverera

  • ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i hela Norden
  • förslag på implementationsplan för det gemensamma dokumentet
  • förslag på en Nordisk förvaltningsorganisation som ansvarar för uppdateringar och utveckling av dokumentet

– Vi delar alla samma vision, att fler ska resa billigare med oss. Enas vi om ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna, så ökar marknaden. Vi gör det lättare att flytta bussar mellan länderna och olika avtalsområden. Det bidrar till en mer kostnadseffektiv kollektivtrafik, säger Elisabeth Andreasson som är gemensam projektledare i arbetet.

Planeringsfasen av projektet är avslutad. BusNordic går vidare med arbetet i utförandefasen som de beräknar ska fortgå fram till årsskiftet 2017. Därefter initierar man godkännandefasen för att sedan överlämna till respektive land för implementation. Nästa gemensamma projektmöte är inplanerat i slutet av juni.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Bara elbussar i Landskrona

Julhandla med buss

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Nyhetsbrev

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Arkiv

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.656