23948sdkhjf

BusNordic i sikte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De nordiska länderna vill fastställa en gemensam plan för ett enda dokument med upphandlingskrav för bussar - Projekt BusNordic börjar ta form.

Dokumentet som behandlades på ett gemensamt möte med de nordiska länderna i Stockholm 5 maj ska harmonisera initiativen Buss2014, NordicBus, Standard Norge och övriga existerande nationella busskrav. Syftet är att undvika fördyrande särkrav och göra det möjligt att flytta bussar i den upphandlade busstrafiken inom Norden.

Ledande befattningshavare i de nationella branschorganisationerna för trafikbeställare och operatörer samt de nordiska huvudstäderna har tagit beslut om att satsa resurser på ett gemensamt projekt. De avslutade huvudstädernas projekt NordicBus och ersatte det med BusNordic. Med tillägg för harmonisering av kraven från gemensamma dokumentet kommer man slutföra Standard Norgeprojektet. Sverige fortsätter använda Buss 2014 tills det nya dokumentet är beslutat och publicerat. Danmark har i nuläget valt att stå utanför projektet men kommer acceptera flytt av bussar som uppfyller de nya gemensamma kraven. 

Syftet med BusNordic är att synkronisera de redan pågående initiativen till ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna. Det gemensamma dokumentet kommer beskriva de funktionskrav som går utöver ECE-reglemente 107 och gällande lagstiftningar. Vid introduktionsmötet framförde deltagarna vikten av att lägga fokus på användbarheten för medlemmar respektive nyttan för våra resenärer. Kvaliteten är viktigare än tid. Alla delar målsättningen att man ska använda det gemensamma dokumentet i dess helhet.

Projektets uppgift är att leverera

  • ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i hela Norden
  • förslag på implementationsplan för det gemensamma dokumentet
  • förslag på en Nordisk förvaltningsorganisation som ansvarar för uppdateringar och utveckling av dokumentet

– Vi delar alla samma vision, att fler ska resa billigare med oss. Enas vi om ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna, så ökar marknaden. Vi gör det lättare att flytta bussar mellan länderna och olika avtalsområden. Det bidrar till en mer kostnadseffektiv kollektivtrafik, säger Elisabeth Andreasson som är gemensam projektledare i arbetet.

Planeringsfasen av projektet är avslutad. BusNordic går vidare med arbetet i utförandefasen som de beräknar ska fortgå fram till årsskiftet 2017. Därefter initierar man godkännandefasen för att sedan överlämna till respektive land för implementation. Nästa gemensamma projektmöte är inplanerat i slutet av juni.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.174