23948sdkhjf

BusNordic i sikte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De nordiska länderna vill fastställa en gemensam plan för ett enda dokument med upphandlingskrav för bussar - Projekt BusNordic börjar ta form.

Dokumentet som behandlades på ett gemensamt möte med de nordiska länderna i Stockholm 5 maj ska harmonisera initiativen Buss2014, NordicBus, Standard Norge och övriga existerande nationella busskrav. Syftet är att undvika fördyrande särkrav och göra det möjligt att flytta bussar i den upphandlade busstrafiken inom Norden.

Ledande befattningshavare i de nationella branschorganisationerna för trafikbeställare och operatörer samt de nordiska huvudstäderna har tagit beslut om att satsa resurser på ett gemensamt projekt. De avslutade huvudstädernas projekt NordicBus och ersatte det med BusNordic. Med tillägg för harmonisering av kraven från gemensamma dokumentet kommer man slutföra Standard Norgeprojektet. Sverige fortsätter använda Buss 2014 tills det nya dokumentet är beslutat och publicerat. Danmark har i nuläget valt att stå utanför projektet men kommer acceptera flytt av bussar som uppfyller de nya gemensamma kraven. 

Syftet med BusNordic är att synkronisera de redan pågående initiativen till ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna. Det gemensamma dokumentet kommer beskriva de funktionskrav som går utöver ECE-reglemente 107 och gällande lagstiftningar. Vid introduktionsmötet framförde deltagarna vikten av att lägga fokus på användbarheten för medlemmar respektive nyttan för våra resenärer. Kvaliteten är viktigare än tid. Alla delar målsättningen att man ska använda det gemensamma dokumentet i dess helhet.

Projektets uppgift är att leverera

  • ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i hela Norden
  • förslag på implementationsplan för det gemensamma dokumentet
  • förslag på en Nordisk förvaltningsorganisation som ansvarar för uppdateringar och utveckling av dokumentet

– Vi delar alla samma vision, att fler ska resa billigare med oss. Enas vi om ett gemensamt dokument som beskriver de funktionskrav som ska utgöra standard vid upphandlingar av busstrafik i de Nordiska länderna, så ökar marknaden. Vi gör det lättare att flytta bussar mellan länderna och olika avtalsområden. Det bidrar till en mer kostnadseffektiv kollektivtrafik, säger Elisabeth Andreasson som är gemensam projektledare i arbetet.

Planeringsfasen av projektet är avslutad. BusNordic går vidare med arbetet i utförandefasen som de beräknar ska fortgå fram till årsskiftet 2017. Därefter initierar man godkännandefasen för att sedan överlämna till respektive land för implementation. Nästa gemensamma projektmöte är inplanerat i slutet av juni.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

96 dog på spåren 2018

Arkiv

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Nya framgångar för Scania

Uppfräschad webbsida om BRT

Plus

MAN vann Tunga Bussligan!

Med ett tokryck under december lyckades MAN kamma hem segern i Tunga Bussligan 2018, körde förbi både Scania och Mercedes-Benz på upploppet - det visar Bil Swedens färska statistik.

Bussarna ökade under december

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.112