23948sdkhjf

Testbana för nytt signalsystem

Under 2017 installerar Strukton Rail det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS på en testbana mellan Katrineholm och Åby - Trafikverket är uppdragsgivare.

På Trafikverkets uppdrag ska det nya signalsystemets funktionalitet ska testas i verklig järnvägsmiljö, utan att påverka trafiken. Hittills har man haft stora problem med det nya signalsystmet ERTMS som exempelvis därför inte finns installerat i den nya Citytunneln för pendeltågen som byggts under centrala Stockholm.

ERTMS är ett system som införts inom EU för att förenkla tågtransporter mellan länder och frigöra tid för tätare trafik. I Sverige används fortfarande det äldre ATC-systemet, men Trafikverket förbereder nu successivt för att installera ERTMS. År 2035 beräknas ERTMS vara installerat i sin helhet i Europa. Struktons arbeten går bland annat ut på att förbereda testbanans teknik för det nya systemet.

‒ Vi kommer att parallellutrusta banans ATC-signaler med de två olika ERTMS-systemen som ska testas. Vid banans ändpunkter installerar vi signalkodare som skickar information till ombordutrustningen på banans testtåg, om vilket av ERTMS-systemen tåget ska följa, säger Eva Spove, platschef Strukton Rail.

Baliser, teknikhus, el- och telekopplingar samt signalkopplingar mellan ny och redan existerande teknik är annan järnvägsutrustning som Strukton bygger ut testbanan med. Arbetet drar igång vecka 23 och ska vara klart i november 2017.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125