23948sdkhjf

”Tillåt 21-metersbussar!”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag vill ha grönt ljus för 21-meters ledbussar - I dag är maxlängden 18,75 meter.

På Kollektivtrafikdagens bussutställning 11 maj visades Daimlers senaste version av CapaCity, en extra lång enkelledsbuss om 21 meter som kan plocka ombord betydligt fler passagerare. Bussen klarar alla svängar som andra kortare enkelledsbussar gör, och många storstadsoperatörer vill ha den. Men problemet är alltså att bussen är för lång för svenska regelverket för just bussar medan lastbilar får vara hela 24 meter långa, något som togs upp i TRAFIKFORUM nr 4 som är ute nu.

Men kanske kan det bli en förändring inom rimlig tid: Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag  har sedan lång tid försökt få tillstånd ett regelundantag för Göteborg och Stockholm för att köra 21-metersbussar. (Malmö har redan ett undantag gällande de 24 meter långa dubbelledsbussarna som trafikerar MalmöExpressen.) Redan i februari kontaktade de båda organisationerna Transportstyrelsen i ärendet och där betonades också fördelen med 21-metersbussarna jämfört med 24-meters dito: Kapaciteten är inte speciellt mycket större med 24 meter jämfört med 21 meter, men kostnaderna för inköp av en 21-metersbuss ligger flera miljoner kronor längre.

Allt detta enligt Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag som uppger att en 24-meters dubbelledbuss kostar runt 8 miljoner kronor i inköp jämfört med de 4,5 miljoner en 21-metersbuss betingar. Denna är i sin tur runt 1 miljon kronor dyrare än en 18-meters ledbuss som anses ligga på 3,5 miljoner kronor i inköp enligt organisationernas beräkningar.

Det brådskar nu med att få tillstånd ett regelundantag, speciellt för Göteborg: Där rullar i dag ett antal dubbelledsbussar på 24 meter men snart tas de ur trafik på grund av ålder. När det sker kommer kapaciteten på de linjer de trafikerar att rasa dramatiskt - och då riskerar också kundnöjdheten att följa med nedåt vilket oroar Västtrafik. Med nya 21-metersbussar skulle kapaciteten kunna bibehållas.

I Stockholm är SL mycket intresserade av att kunna använda 21-metersbussar för sina atomlinjer som redan nu slagit i kapacitetstaket under rusningstrafik.

Därför hoppas Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag på en snabb hantering av frågan hos Transportstyrelsen - RT-forum kommer att följa vad som sker och rapportera om eller när regelundantaget blir verklighet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.148