”Tillåt 21-metersbussar!”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag vill ha grönt ljus för 21-meters ledbussar - I dag är maxlängden 18,75 meter.

På Kollektivtrafikdagens bussutställning 11 maj visades Daimlers senaste version av CapaCity, en extra lång enkelledsbuss om 21 meter som kan plocka ombord betydligt fler passagerare. Bussen klarar alla svängar som andra kortare enkelledsbussar gör, och många storstadsoperatörer vill ha den. Men problemet är alltså att bussen är för lång för svenska regelverket för just bussar medan lastbilar får vara hela 24 meter långa, något som togs upp i TRAFIKFORUM nr 4 som är ute nu.

Men kanske kan det bli en förändring inom rimlig tid: Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag  har sedan lång tid försökt få tillstånd ett regelundantag för Göteborg och Stockholm för att köra 21-metersbussar. (Malmö har redan ett undantag gällande de 24 meter långa dubbelledsbussarna som trafikerar MalmöExpressen.) Redan i februari kontaktade de båda organisationerna Transportstyrelsen i ärendet och där betonades också fördelen med 21-metersbussarna jämfört med 24-meters dito: Kapaciteten är inte speciellt mycket större med 24 meter jämfört med 21 meter, men kostnaderna för inköp av en 21-metersbuss ligger flera miljoner kronor längre.

Allt detta enligt Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag som uppger att en 24-meters dubbelledbuss kostar runt 8 miljoner kronor i inköp jämfört med de 4,5 miljoner en 21-metersbuss betingar. Denna är i sin tur runt 1 miljon kronor dyrare än en 18-meters ledbuss som anses ligga på 3,5 miljoner kronor i inköp enligt organisationernas beräkningar.

Det brådskar nu med att få tillstånd ett regelundantag, speciellt för Göteborg: Där rullar i dag ett antal dubbelledsbussar på 24 meter men snart tas de ur trafik på grund av ålder. När det sker kommer kapaciteten på de linjer de trafikerar att rasa dramatiskt - och då riskerar också kundnöjdheten att följa med nedåt vilket oroar Västtrafik. Med nya 21-metersbussar skulle kapaciteten kunna bibehållas.

I Stockholm är SL mycket intresserade av att kunna använda 21-metersbussar för sina atomlinjer som redan nu slagit i kapacitetstaket under rusningstrafik.

Därför hoppas Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag på en snabb hantering av frågan hos Transportstyrelsen - RT-forum kommer att följa vad som sker och rapportera om eller när regelundantaget blir verklighet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.184