”Tillåt 21-metersbussar!”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag vill ha grönt ljus för 21-meters ledbussar - I dag är maxlängden 18,75 meter.

På Kollektivtrafikdagens bussutställning 11 maj visades Daimlers senaste version av CapaCity, en extra lång enkelledsbuss om 21 meter som kan plocka ombord betydligt fler passagerare. Bussen klarar alla svängar som andra kortare enkelledsbussar gör, och många storstadsoperatörer vill ha den. Men problemet är alltså att bussen är för lång för svenska regelverket för just bussar medan lastbilar får vara hela 24 meter långa, något som togs upp i TRAFIKFORUM nr 4 som är ute nu.

Men kanske kan det bli en förändring inom rimlig tid: Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag  har sedan lång tid försökt få tillstånd ett regelundantag för Göteborg och Stockholm för att köra 21-metersbussar. (Malmö har redan ett undantag gällande de 24 meter långa dubbelledsbussarna som trafikerar MalmöExpressen.) Redan i februari kontaktade de båda organisationerna Transportstyrelsen i ärendet och där betonades också fördelen med 21-metersbussarna jämfört med 24-meters dito: Kapaciteten är inte speciellt mycket större med 24 meter jämfört med 21 meter, men kostnaderna för inköp av en 21-metersbuss ligger flera miljoner kronor längre.

Allt detta enligt Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag som uppger att en 24-meters dubbelledbuss kostar runt 8 miljoner kronor i inköp jämfört med de 4,5 miljoner en 21-metersbuss betingar. Denna är i sin tur runt 1 miljon kronor dyrare än en 18-meters ledbuss som anses ligga på 3,5 miljoner kronor i inköp enligt organisationernas beräkningar.

Det brådskar nu med att få tillstånd ett regelundantag, speciellt för Göteborg: Där rullar i dag ett antal dubbelledsbussar på 24 meter men snart tas de ur trafik på grund av ålder. När det sker kommer kapaciteten på de linjer de trafikerar att rasa dramatiskt - och då riskerar också kundnöjdheten att följa med nedåt vilket oroar Västtrafik. Med nya 21-metersbussar skulle kapaciteten kunna bibehållas.

I Stockholm är SL mycket intresserade av att kunna använda 21-metersbussar för sina atomlinjer som redan nu slagit i kapacitetstaket under rusningstrafik.

Därför hoppas Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag på en snabb hantering av frågan hos Transportstyrelsen - RT-forum kommer att följa vad som sker och rapportera om eller när regelundantaget blir verklighet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Nyhetsbrev

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Arkiv

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

1

Fler cyklar – mindre skador

Ju fler cyklister på vägarna, desto mindre blir skaderisken – Det framgår av en studie från VTI, läs om den här!

Buss till hackar-festival

Iveco storsatsar i Sverige

Karlssongruppen i Vetlanda gör en storsatsning på Ivecos bussar i Sverige via två av sina dotterbolag, läs mer här!

Biljettvång på SJ:s tåg

Högbergs firade 40 år

Det var stort kalas på Hyllan i Uppsala Saluhall i fredags kväll - Högbergs Buss firade 40 år, många kunder, branschkollegor och andra var på plats, läs mer här!

Plus

Sista mässan i Kortrijk störst

Busworld genomfördes för sista gången i Kortrijk – Det blev alla tiders besöksrekord, 37241 personer kom till mässan, läs mer här!

Ny spårvagn i Göteborg

En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33, läs mer här!

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.121