”Tillåt 21-metersbussar!”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag vill ha grönt ljus för 21-meters ledbussar - I dag är maxlängden 18,75 meter.

På Kollektivtrafikdagens bussutställning 11 maj visades Daimlers senaste version av CapaCity, en extra lång enkelledsbuss om 21 meter som kan plocka ombord betydligt fler passagerare. Bussen klarar alla svängar som andra kortare enkelledsbussar gör, och många storstadsoperatörer vill ha den. Men problemet är alltså att bussen är för lång för svenska regelverket för just bussar medan lastbilar får vara hela 24 meter långa, något som togs upp i TRAFIKFORUM nr 4 som är ute nu.

Men kanske kan det bli en förändring inom rimlig tid: Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag  har sedan lång tid försökt få tillstånd ett regelundantag för Göteborg och Stockholm för att köra 21-metersbussar. (Malmö har redan ett undantag gällande de 24 meter långa dubbelledsbussarna som trafikerar MalmöExpressen.) Redan i februari kontaktade de båda organisationerna Transportstyrelsen i ärendet och där betonades också fördelen med 21-metersbussarna jämfört med 24-meters dito: Kapaciteten är inte speciellt mycket större med 24 meter jämfört med 21 meter, men kostnaderna för inköp av en 21-metersbuss ligger flera miljoner kronor längre.

Allt detta enligt Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag som uppger att en 24-meters dubbelledbuss kostar runt 8 miljoner kronor i inköp jämfört med de 4,5 miljoner en 21-metersbuss betingar. Denna är i sin tur runt 1 miljon kronor dyrare än en 18-meters ledbuss som anses ligga på 3,5 miljoner kronor i inköp enligt organisationernas beräkningar.

Det brådskar nu med att få tillstånd ett regelundantag, speciellt för Göteborg: Där rullar i dag ett antal dubbelledsbussar på 24 meter men snart tas de ur trafik på grund av ålder. När det sker kommer kapaciteten på de linjer de trafikerar att rasa dramatiskt - och då riskerar också kundnöjdheten att följa med nedåt vilket oroar Västtrafik. Med nya 21-metersbussar skulle kapaciteten kunna bibehållas.

I Stockholm är SL mycket intresserade av att kunna använda 21-metersbussar för sina atomlinjer som redan nu slagit i kapacitetstaket under rusningstrafik.

Därför hoppas Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag på en snabb hantering av frågan hos Transportstyrelsen - RT-forum kommer att följa vad som sker och rapportera om eller när regelundantaget blir verklighet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson till Transportstyrelsen

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

Nyhetsbrev

”Stora partier struntar i järnväg”

Arkiv

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.122