Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

Offentliga upphandlingar av busstrafik följer allt bättre de standarder och rekommendationer som branschen gemensamt arbetat fram, enligt Sveriges Bussföretag. Ett exempel är de rekommendationer för hur bussar i den upphandlade svenska kollektivtrafiken ska utformas. Rekommendationerna, som minskar detaljerade och kostnadsdrivande särkrav, användes i 100 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik år 2016. Genom att flera regionala upphandlare nu ställer samma krav kan bussarna tillverkas i större serier och användas i flera regioner, vilket minskar kollektivtrafikens kostnader. Och det behövs - mellan 2007 och 2015 steg kostnaderna i den upphandlade svenska kollektivtrafiken med drygt 52 procent, medan resandet bara ökade med 23 procent.

I rapporten ”Fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken” gör Sveriges Bussföretag en komplett genomgång av alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2016. Bäst är de upphandlande myndigheterna och länstrafikbolagen på att använda sig av de rekommenderade fordonskraven i Buss 2014. Det är viktigt, för det är först när vi har ett helt standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik som exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader och så vidare kan minimera. Det leder till sänkta kostnader som gör det möjligt att satsa på mer trafik för att genom ett större och relevant utbud locka fler resenärer. Trots detta genombrott fortsätter ändå kollektivtrafikens kostnader att öka. Orsaken är bland annat att man satsat på mer trafik för att ge resenärer bättre service, att man inte lyckas ställa funktionella krav på tillgänglighet och miljö i busstrafiken och att många län satsat på tågtrafik istället för busstrafik även i glesa områden där detta blir dyrt.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken. Kloka upphandlingar av busstrafik bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.

FAKTA/Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Nyhetsbrev

Världens första vätgaståg rullar

Arkiv

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Nobina möblerar om i koncernledningen

Jan Bosaeus är nu vice koncernchef i Nobina AB. Samtidigt har Henrik Dagnäs utsetts till ny vd för Nobina Sverige AB.

Norell Bergendahl vann Bussförar-SM

Anders Norell Bergendahl tog hem Bussförar-SM 2018. Tvåa blev fjolårssegraren Marcus Edlund och trea P-O Ängegärd från Aneby buss.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Plus

Mercedes-Benz bäst i augusti

Mercedes-Benz var överlägset bäst under augusti och avancerar nu i Tunga Bussligan 2018 - men MAN är fortsatt i ledningen, det visar Bil Swedens siffror.

Rafflande Bussförar-SM på Gillinge

Bussförar-SM 2018 är avgjort, 16 finalister är samlades på Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge - förarna ställdes inför svåra prov och kampen om segern blev tuffare än någonsin.

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.348