Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

Offentliga upphandlingar av busstrafik följer allt bättre de standarder och rekommendationer som branschen gemensamt arbetat fram, enligt Sveriges Bussföretag. Ett exempel är de rekommendationer för hur bussar i den upphandlade svenska kollektivtrafiken ska utformas. Rekommendationerna, som minskar detaljerade och kostnadsdrivande särkrav, användes i 100 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik år 2016. Genom att flera regionala upphandlare nu ställer samma krav kan bussarna tillverkas i större serier och användas i flera regioner, vilket minskar kollektivtrafikens kostnader. Och det behövs - mellan 2007 och 2015 steg kostnaderna i den upphandlade svenska kollektivtrafiken med drygt 52 procent, medan resandet bara ökade med 23 procent.

I rapporten ”Fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken” gör Sveriges Bussföretag en komplett genomgång av alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2016. Bäst är de upphandlande myndigheterna och länstrafikbolagen på att använda sig av de rekommenderade fordonskraven i Buss 2014. Det är viktigt, för det är först när vi har ett helt standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik som exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader och så vidare kan minimera. Det leder till sänkta kostnader som gör det möjligt att satsa på mer trafik för att genom ett större och relevant utbud locka fler resenärer. Trots detta genombrott fortsätter ändå kollektivtrafikens kostnader att öka. Orsaken är bland annat att man satsat på mer trafik för att ge resenärer bättre service, att man inte lyckas ställa funktionella krav på tillgänglighet och miljö i busstrafiken och att många län satsat på tågtrafik istället för busstrafik även i glesa områden där detta blir dyrt.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken. Kloka upphandlingar av busstrafik bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.

FAKTA/Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.197