Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

Offentliga upphandlingar av busstrafik följer allt bättre de standarder och rekommendationer som branschen gemensamt arbetat fram, enligt Sveriges Bussföretag. Ett exempel är de rekommendationer för hur bussar i den upphandlade svenska kollektivtrafiken ska utformas. Rekommendationerna, som minskar detaljerade och kostnadsdrivande särkrav, användes i 100 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik år 2016. Genom att flera regionala upphandlare nu ställer samma krav kan bussarna tillverkas i större serier och användas i flera regioner, vilket minskar kollektivtrafikens kostnader. Och det behövs - mellan 2007 och 2015 steg kostnaderna i den upphandlade svenska kollektivtrafiken med drygt 52 procent, medan resandet bara ökade med 23 procent.

I rapporten ”Fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken” gör Sveriges Bussföretag en komplett genomgång av alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2016. Bäst är de upphandlande myndigheterna och länstrafikbolagen på att använda sig av de rekommenderade fordonskraven i Buss 2014. Det är viktigt, för det är först när vi har ett helt standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik som exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader och så vidare kan minimera. Det leder till sänkta kostnader som gör det möjligt att satsa på mer trafik för att genom ett större och relevant utbud locka fler resenärer. Trots detta genombrott fortsätter ändå kollektivtrafikens kostnader att öka. Orsaken är bland annat att man satsat på mer trafik för att ge resenärer bättre service, att man inte lyckas ställa funktionella krav på tillgänglighet och miljö i busstrafiken och att många län satsat på tågtrafik istället för busstrafik även i glesa områden där detta blir dyrt.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken. Kloka upphandlingar av busstrafik bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.

FAKTA/Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Eskilstuna leder elbussligan

Med tolv elbussar i trafik är Eskilstuna den stad i Sverige som har flest elbussar - Läs mer här!

Plus

Elmsäter-Svärd till Sveriges Byggindustrier

Konsultföretaget Rud Pedersen har medvetet växlat upp sitt engagemang inom infrastruktur och transportsektorn bland annat med tidigare infrastrukturministern – Catharina Elmsäter-Svärd som snart går vidare, blir vd för Sveriges Byggindustrier.

Plus

Bussbranschen omsätter 31 miljarder

Det finns många aktiva företag i den konkurrensutsatta svenska bussbranschen som totalt omsatte över 31 miljarder kronor – Det och mycket mer visar statistik från Sveriges Bussföretag, läs mer här!

MHF: ”Rattfulla ska straffas hårdare”

MHF kräver en översyn av straffskalan och en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri - I dag kommer de rattfulla alltför lindrigt undan, enligt förbudets debattartikel, läs den här!

Älgmage för nya biobränslen

Fler oskyddade dog i julitrafiken

Dubbelspår i Karlstad försenas

Arkiv

Varning för trafikfarliga föräldrar

Höstterminen har startat och många rektorer är oroade enligt If:s enkät - Allt fler föräldrar struntar i trafikregler och utsätter egna och andras barn för livsfara, läs mer här!

Bussfest i Vetlanda

10 augusti levererade EvoBus den 2000:e Setra MulitClassbussen till dess nya ägare Nilsbuss - Men många fler bussar är på väg ut, läs om det här!

Bilen avslöjar partisympati

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

Dubbelspår lyft för Karlstad

Ett nytt mötesspår blir första steget mot ett nytt resecentrum i Karlstad - Läs här om hur det ska gå till!

Var sjätte cyklar

Var sjätte svensk cyklar till jobbet under sommarhalvåret, men skillnaden mellan länen är stor - Läs om det här!

Rosén om nya upphandlingslagen

Regeringen synar Transportstyrelsen

Transportstyrelsens arbetssätt ska utredas, det bestämde regeringen 3 augusti med anledning av hur myndigheten skött sin IT-upphandling.

Femte Pride för Nobina

Nobina firar i år femårsjubileum som stolt partner och sponsor till Stockholm Pride - festivalen som avslutas 6 augusti. Läs mer här!

Plus

Mercedes toppar Bussligan

Juli bjöd på en rad överraskningar i Tunga Bussligan 2017 - Mercedes-Benz är ny ledare, MAN tvåa och tidigare ledaren Setra har halkat ner till tredje plats - Läs mer här!

Återhämtning för bussarna

Öppning för nya drivmedel

UITP väljer ny väg för förnyelsebara drivmedel för bussar inom EU på uppmaning av svenska företrädare - Läs mer här!

Ommöblering av Transportstyrelsen

27 juli beslutade regeringen att entlediga Andrea Femrell, Mikael Ahlström samt Elvy Söderström som samtliga varit styrelseledamöter i Transportstyrelsen. Läs här om vika som nu ska sitta i styrelsen!

Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Grönt för självkörande fordon

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Sänk taxiåldern

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.243