Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

Offentliga upphandlingar av busstrafik följer allt bättre de standarder och rekommendationer som branschen gemensamt arbetat fram, enligt Sveriges Bussföretag. Ett exempel är de rekommendationer för hur bussar i den upphandlade svenska kollektivtrafiken ska utformas. Rekommendationerna, som minskar detaljerade och kostnadsdrivande särkrav, användes i 100 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik år 2016. Genom att flera regionala upphandlare nu ställer samma krav kan bussarna tillverkas i större serier och användas i flera regioner, vilket minskar kollektivtrafikens kostnader. Och det behövs - mellan 2007 och 2015 steg kostnaderna i den upphandlade svenska kollektivtrafiken med drygt 52 procent, medan resandet bara ökade med 23 procent.

I rapporten ”Fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken” gör Sveriges Bussföretag en komplett genomgång av alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2016. Bäst är de upphandlande myndigheterna och länstrafikbolagen på att använda sig av de rekommenderade fordonskraven i Buss 2014. Det är viktigt, för det är först när vi har ett helt standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik som exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader och så vidare kan minimera. Det leder till sänkta kostnader som gör det möjligt att satsa på mer trafik för att genom ett större och relevant utbud locka fler resenärer. Trots detta genombrott fortsätter ändå kollektivtrafikens kostnader att öka. Orsaken är bland annat att man satsat på mer trafik för att ge resenärer bättre service, att man inte lyckas ställa funktionella krav på tillgänglighet och miljö i busstrafiken och att många län satsat på tågtrafik istället för busstrafik även i glesa områden där detta blir dyrt.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken. Kloka upphandlingar av busstrafik bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.

FAKTA/Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Nyhetsbrev

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Arkiv

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

1

Fler cyklar – mindre skador

Ju fler cyklister på vägarna, desto mindre blir skaderisken – Det framgår av en studie från VTI, läs om den här!

Buss till hackar-festival

Iveco storsatsar i Sverige

Karlssongruppen i Vetlanda gör en storsatsning på Ivecos bussar i Sverige via två av sina dotterbolag, läs mer här!

Biljettvång på SJ:s tåg

Högbergs firade 40 år

Det var stort kalas på Hyllan i Uppsala Saluhall i fredags kväll - Högbergs Buss firade 40 år, många kunder, branschkollegor och andra var på plats, läs mer här!

Plus

Sista mässan i Kortrijk störst

Busworld genomfördes för sista gången i Kortrijk – Det blev alla tiders besöksrekord, 37241 personer kom till mässan, läs mer här!

Ny spårvagn i Göteborg

En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33, läs mer här!

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.162