Sågad flygskatt närmar sig

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen vill införa flygskatt och beslutade 8 juni att skicka förslag om ny flygskatt till lagrådet - Många har redan sågat förslaget.

Den nu föreslagna nya flygskattens utformning följer det utredningsförslag som mött massiv kritik från myndigheter, kommuner, regioner och näringsliv för att det saknar klimateffekt och slår hårt mot tillgänglighet, sysselsättning och konkurrenskraft i Sverige. Besöksnäringen fruktar minsknde inkommande turism vilket bland andra branschorganisationen Visita sedan länge gått ut med.

Lagrådsremissen är det sista steget innan regeringen kan lämna ett skarpt förslag till riksdagen om en ny flygskatt. Det väntas ske i samband med budgetpropositionen för 2018. Förslaget till flygskatt som nu remitterats till lagrådet är närmast identiskt med det förslag som regeringens utredning presenterade i november 2016, och som kritiserats starkt. 8 av 10 remissyttranden är negativa till, eller avstyrker, förslaget och det är framför allt flygskattens ringa klimateffekt som är föremål för kritiken. Förutom regeringens egen utredning har Riksrevisionen och flera andra myndigheter konstaterat att klimatnyttan är försumbar.

– Det är anmärkningsvärt att regeringen nu går vidare med ett förslag som ger en minimal klimateffekt, när syftet med skatten är att minska utsläppen. Det blir intressant att se hur lagrådet resonerar kring en skatt som missar sitt syfte och dessutom går rakt emot flera mål på andra politikområden, säger Anna Wilson, generalsekreterare för Svenskt Flyg.

Skarp kritik har också riktats mot de negativa konsekvenser som flygskatten, som blir näst högst i världen, väntas få. Tillväxtverket, Tillväxtanalys och en rad länsstyrelser, kommuner och regioner har framhållit att tillgängligheten riskerar att försämras och att den lokala utvecklingskraften hotas på många håll. Hårdast drabbas de delar av Sverige där flyget är det enda realistiska alternativet för att nå andra delar av landet, och resten av världen.

– Färre jobb, sämre tillgänglighet och svagare konkurrenskraft är ett högt pris att betala för en åtgärd utan klimatnytta. Samtidigt vet vi att rätt insatser för ett hållbart flyg kan ta tillvara flygets nyttor och bidra till att stärka det svenska näringslivet. En regering som menar allvar med att minska de klimatpåverkande utsläppen bör fokusera på mer biobränsle, ny teknik och internationella styrmedel. Det gör skillnad på riktigt, säger Anna Wilson, generalsekreterare för Svenskt Flyg.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Goda råd från Göran Grell

Skaffa ett bra IT-system, se till att hemsidan är responsiv, alltså att den följer med oavsett om användaren använder dator, surfplatta eller smart telefon. Och se till att vara aktiva i sociala medier, läs mer här!

Trendigt med temakryssning

Rekordresultat för Ving

Iskall tradition het igen

Ett vinterbada gör gott för både kropp och knopp, det visar forskningen – TanumStrand tar fasta på det och bjuder in till en het, iskall upplevelse.

Privat tivoli lanseras

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Nyhetsbrev

Plus

Gasell för fjärde året

17 november utsågs Rolfs Flyg & Buss till Gasellföretag av Dagens Industri – för fjärde året i rad, läs mer här!

Arkiv

Bättre för bussgrupper i Åre

Plus

Mer Birka-kryssningar 2018

Från nio till elva kryssningar och 3 000 fler platser – Birka vässar sitt utbud till sommaren 2018, läs mer här!

Rasta köper pub i Göteborg

Fler utlänningar till Stockholm

Hotellkedja satsar på hälsoprogram

Ryska revolutionen 100 år

Plus

Många juldrycker från Spendrups

Sveriges största bryggeri, Spendrups, satsar stort inför julen 2017. Inte mindre än 15 olika drycker för den stora högtiden alldeles efter vintersolståndet, läs mer här!

Nytt ljus över Djurgården

27 oktober gick ljuset upp extra tidigt när Djurgården i Stockhom som både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt.

Wiik Lundström till Grand Hôtel

Roshage-Theander till Rånäs Slott

Busworld om turistbussens framtid

Upprop för öppet Europa

Ett gemensamt upprop för ett för bussresenärer på riktigt öppet Europa publicerades 19 oktober – Bakom uppropet finns bland andra IRU och ACEA.

Plus

Vill bereda väg för bussen

Att genomföra en bussresa från Sverige till Tyskland eller andra länder inom EU borde vara busenkelt. Det är det inte. Hartwig Bögeholz, Sveriges Bussresearrangörer, arbetar för en förändring.

Resebyrå blir studio

För att möta digitaliseringen inom turismen har resebyrån Resia skapat ett helt nytt koncept – Resia Travel Studio, läs mer här!

Andersson till Ehrenberg

Engelhart lämnar Scandic

Thomas Engelhart, kommersiell direktör och medlem av koncernledningen, lämnar bolaget efter meningsmotsättningar med vd och koncernchef Even Frydenberg - Den senare tar tillsvidare över ansvaret för bolagets kommersiella organisation, läs mer här!

Erlander till Bruksvallarna

Scandic säljer Vierumäki

Sänd till en kollega

0.155