Djurgårdsfärjan 120 år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Djurgårdsfärjan har varit ett stående inslag i stockholmarnas stadsbild sedan 1897, alltså i 120 år - Det firades 11 juni!

Djurgårdsfärjans första 120 år uppmärksammades med ett jubileum söndag 11 juni. Jubileumseventet var öppet för alla, och det kom att hållas på terminalerna på Skeppsbron vid Slussen och Allmänna Gränd vid Gröna Lund. Gästerna inbjöds att delta i frågesport med fina priser i potten och barnen bjuds på klubbor. Eventet pågick mellan klockan 10 och 16. Båtarna gick under dagen enligt ordinarie tidtabell.

– Djurgårdsfärjan är ett självklart inslag i Stockholms stadsbild, på samma sätt som Stadshuset och Kungliga slottet. Det är något som absolut förtjänar att firas, säger Richard Borgström, sjötrafikchef på trafikförvaltningen.

Djurgårdsfärjorna ägs av Stockholms läns landsting och bemannas och drivs av Djurgårdens Färjetrafik AB. Sedan 2014 gäller samtliga SL-biljetter inklusive reskassan på båtarna. Närmare tre miljoner passagerare reser med Djurgårdsfärjorna varje år.

Det blev extra festligt att ta Djurgårdsfärjan vid jubileet 11 juni. Eventet är också ämnat att sprida kunskap om Djurgårdsfärjans anrika historia. Utöver de moderna färjorna kommer Djurgården 7, byggd 1893, att vara specialinsatt i trafik. Under dagen avgår Djurgården 7 en gång i halvtimmen från Slussen och Allmänna Gränd.

Barnen kunde hämta gammaldags färjepolletter vid terminalen på Slussen och byta mot en klubba på Djurgården 7 eller i den gamla pollettkiosken som fortfarande finns kvar bredvid den moderna färjeterminalen på Allmänna Gränd.

– Vi tycker att det är oerhört roligt att Djurgårdsfärjan har fyllt en funktion för stockholmarna i 120 år och är stolta över att vara en del av både Stockholms historia och nutid, säger Petter Sarv, vd på Djurgårdens Färjetrafik AB.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Tåg till Vasaloppen

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

Förlängning är semestertrenden

Allt fler vill förlänga semestern och vara bortresta en längre tid – En tydlig trend som Ölvemarks Holiday har kopplat greppet på.

Nyhetsbrev

Dags för Busstorget 2018

Arkiv

Alla hjärtans dag!

Dagen alla romantiker väntat på är här, Alla hjärtans dag – Här kommer säkra tips om hur dagen ska levas hållbart med sin hjärtas käresta, läs här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

”Sveriges bästa rederi”

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Fyrkryssningar populära

Rolfs samarbetar med Ticket

Bergman tar över

Direktflyg till Beijing

Georgien tokökar

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Sänd till en kollega

0.184