Trafikstart i Luxemburg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I början av juni sattes de första kommersiellt tillverkade helt eldrivna Volvobussarna i trafik i staden Differdange i Luxemburg.

Operatör är Sales-Lentz, som nu har 4 elbussar, 12 laddhybrider och 30 hybrider från Volvo i sin fordonsflotta.

– Trafikstarten med Volvo 7900 Electric är ännu ett viktigt steg för alla oss som arbetar för en renare, tystare stadsmiljö och en attraktivare kollektivtrafik. Tillsammans med Differdange och Sales-Lentz går vi i bräschen för framtidens kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Differdanges satsning på tysta och avgasfria eldrivna bussar är en del av stadens ambitiösa hållbarhetsarbete där kollektivtrafiken utgör ett viktigt fokusområde. De fyra elbussarna används på fyra olika linjer, med en sträckning på mellan 8 och 9,5 km. Varje buss körs cirka 25 minuter. Därefter snabbladdas batterierna på två till tre minuter vid ändstationerna genom det öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association) rekommendationer. Laddstationerna på 300 kW i Differdange har levererats av Heliox.

–   Att välja helt eldrivna bussar efter laddhybrider var ett logiskt nästa steg i vår strategi för en hållbar mobilitet i städer. I september 2016 fick Sales-Lentz Autocars i uppdrag att genomföra ett stort projekt för en grönare stadstrafik: Att införa 100 % eldrivna 12-meters stadsbussar i Differdange med trafikstart 2 maj 2017. Vi är glada och stolta över att ha genomfört skiftet på exakt nio månader tillsammans med teammedlemmar från Volvo i Göteborg, Volvo Competence Center i Luxemburg, Differdange stad, Heliox, ElectroWatt, Sales-Lentz tekniska avdelning och flera andra partners, säger Jos Sales, ägare och direktör, Sales-Lentz.

– Sales-Lentz har alltid tagit till sig ny teknik tidigt. I vår roll som operatör vill vi stimulera våra leverantörer, busstillverkare och mjukvaruutvecklare att ta fram nya lösningar som möter marknadens behov. Genom en nära relation med offentliga och privata kunder funderar vi som utvecklingspartner och entreprenör med en vilja att investera i hållbar mobilitet, säger Wolfgang Schroeder, vd Sales-Lentz.

Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3300 elektrifierade Volvobussar globalt.

FAKTA/Volvo 7900 Electric

  •   Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.
  •   80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  •   Tyst, avgasfri drift.
  •   Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  •   Batterierna laddas vid ändstationerna på två till sex minuter*.
  •   Plats för 85 passagerare.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.

OppCharge (Opportunity Charging)

  •   Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.
  •   Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.
  •   Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.
  •   Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.

Källa: Volvo Bussar



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Bara elbussar i Landskrona

Julhandla med buss

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Nyhetsbrev

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Arkiv

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.142