Trafikstart i Luxemburg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I början av juni sattes de första kommersiellt tillverkade helt eldrivna Volvobussarna i trafik i staden Differdange i Luxemburg.

Operatör är Sales-Lentz, som nu har 4 elbussar, 12 laddhybrider och 30 hybrider från Volvo i sin fordonsflotta.

– Trafikstarten med Volvo 7900 Electric är ännu ett viktigt steg för alla oss som arbetar för en renare, tystare stadsmiljö och en attraktivare kollektivtrafik. Tillsammans med Differdange och Sales-Lentz går vi i bräschen för framtidens kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Differdanges satsning på tysta och avgasfria eldrivna bussar är en del av stadens ambitiösa hållbarhetsarbete där kollektivtrafiken utgör ett viktigt fokusområde. De fyra elbussarna används på fyra olika linjer, med en sträckning på mellan 8 och 9,5 km. Varje buss körs cirka 25 minuter. Därefter snabbladdas batterierna på två till tre minuter vid ändstationerna genom det öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association) rekommendationer. Laddstationerna på 300 kW i Differdange har levererats av Heliox.

–   Att välja helt eldrivna bussar efter laddhybrider var ett logiskt nästa steg i vår strategi för en hållbar mobilitet i städer. I september 2016 fick Sales-Lentz Autocars i uppdrag att genomföra ett stort projekt för en grönare stadstrafik: Att införa 100 % eldrivna 12-meters stadsbussar i Differdange med trafikstart 2 maj 2017. Vi är glada och stolta över att ha genomfört skiftet på exakt nio månader tillsammans med teammedlemmar från Volvo i Göteborg, Volvo Competence Center i Luxemburg, Differdange stad, Heliox, ElectroWatt, Sales-Lentz tekniska avdelning och flera andra partners, säger Jos Sales, ägare och direktör, Sales-Lentz.

– Sales-Lentz har alltid tagit till sig ny teknik tidigt. I vår roll som operatör vill vi stimulera våra leverantörer, busstillverkare och mjukvaruutvecklare att ta fram nya lösningar som möter marknadens behov. Genom en nära relation med offentliga och privata kunder funderar vi som utvecklingspartner och entreprenör med en vilja att investera i hållbar mobilitet, säger Wolfgang Schroeder, vd Sales-Lentz.

Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3300 elektrifierade Volvobussar globalt.

FAKTA/Volvo 7900 Electric

  •   Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.
  •   80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  •   Tyst, avgasfri drift.
  •   Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  •   Batterierna laddas vid ändstationerna på två till sex minuter*.
  •   Plats för 85 passagerare.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.

OppCharge (Opportunity Charging)

  •   Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.
  •   Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.
  •   Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.
  •   Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.

Källa: Volvo Bussar



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Eskilstuna leder elbussligan

Med tolv elbussar i trafik är Eskilstuna den stad i Sverige som har flest elbussar - Läs mer här!

Plus

Elmsäter-Svärd till Sveriges Byggindustrier

Konsultföretaget Rud Pedersen har medvetet växlat upp sitt engagemang inom infrastruktur och transportsektorn bland annat med tidigare infrastrukturministern – Catharina Elmsäter-Svärd som snart går vidare, blir vd för Sveriges Byggindustrier.

Plus

Bussbranschen omsätter 31 miljarder

Det finns många aktiva företag i den konkurrensutsatta svenska bussbranschen som totalt omsatte över 31 miljarder kronor – Det och mycket mer visar statistik från Sveriges Bussföretag, läs mer här!

MHF: ”Rattfulla ska straffas hårdare”

MHF kräver en översyn av straffskalan och en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri - I dag kommer de rattfulla alltför lindrigt undan, enligt förbudets debattartikel, läs den här!

Älgmage för nya biobränslen

Fler oskyddade dog i julitrafiken

Dubbelspår i Karlstad försenas

Arkiv

Varning för trafikfarliga föräldrar

Höstterminen har startat och många rektorer är oroade enligt If:s enkät - Allt fler föräldrar struntar i trafikregler och utsätter egna och andras barn för livsfara, läs mer här!

Bussfest i Vetlanda

10 augusti levererade EvoBus den 2000:e Setra MulitClassbussen till dess nya ägare Nilsbuss - Men många fler bussar är på väg ut, läs om det här!

Bilen avslöjar partisympati

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

Dubbelspår lyft för Karlstad

Ett nytt mötesspår blir första steget mot ett nytt resecentrum i Karlstad - Läs här om hur det ska gå till!

Var sjätte cyklar

Var sjätte svensk cyklar till jobbet under sommarhalvåret, men skillnaden mellan länen är stor - Läs om det här!

Rosén om nya upphandlingslagen

Regeringen synar Transportstyrelsen

Transportstyrelsens arbetssätt ska utredas, det bestämde regeringen 3 augusti med anledning av hur myndigheten skött sin IT-upphandling.

Femte Pride för Nobina

Nobina firar i år femårsjubileum som stolt partner och sponsor till Stockholm Pride - festivalen som avslutas 6 augusti. Läs mer här!

Plus

Mercedes toppar Bussligan

Juli bjöd på en rad överraskningar i Tunga Bussligan 2017 - Mercedes-Benz är ny ledare, MAN tvåa och tidigare ledaren Setra har halkat ner till tredje plats - Läs mer här!

Återhämtning för bussarna

Öppning för nya drivmedel

UITP väljer ny väg för förnyelsebara drivmedel för bussar inom EU på uppmaning av svenska företrädare - Läs mer här!

Ommöblering av Transportstyrelsen

27 juli beslutade regeringen att entlediga Andrea Femrell, Mikael Ahlström samt Elvy Söderström som samtliga varit styrelseledamöter i Transportstyrelsen. Läs här om vika som nu ska sitta i styrelsen!

Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Grönt för självkörande fordon

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Sänk taxiåldern

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.165