Trafikstart i Luxemburg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I början av juni sattes de första kommersiellt tillverkade helt eldrivna Volvobussarna i trafik i staden Differdange i Luxemburg.

Operatör är Sales-Lentz, som nu har 4 elbussar, 12 laddhybrider och 30 hybrider från Volvo i sin fordonsflotta.

– Trafikstarten med Volvo 7900 Electric är ännu ett viktigt steg för alla oss som arbetar för en renare, tystare stadsmiljö och en attraktivare kollektivtrafik. Tillsammans med Differdange och Sales-Lentz går vi i bräschen för framtidens kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Differdanges satsning på tysta och avgasfria eldrivna bussar är en del av stadens ambitiösa hållbarhetsarbete där kollektivtrafiken utgör ett viktigt fokusområde. De fyra elbussarna används på fyra olika linjer, med en sträckning på mellan 8 och 9,5 km. Varje buss körs cirka 25 minuter. Därefter snabbladdas batterierna på två till tre minuter vid ändstationerna genom det öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association) rekommendationer. Laddstationerna på 300 kW i Differdange har levererats av Heliox.

–   Att välja helt eldrivna bussar efter laddhybrider var ett logiskt nästa steg i vår strategi för en hållbar mobilitet i städer. I september 2016 fick Sales-Lentz Autocars i uppdrag att genomföra ett stort projekt för en grönare stadstrafik: Att införa 100 % eldrivna 12-meters stadsbussar i Differdange med trafikstart 2 maj 2017. Vi är glada och stolta över att ha genomfört skiftet på exakt nio månader tillsammans med teammedlemmar från Volvo i Göteborg, Volvo Competence Center i Luxemburg, Differdange stad, Heliox, ElectroWatt, Sales-Lentz tekniska avdelning och flera andra partners, säger Jos Sales, ägare och direktör, Sales-Lentz.

– Sales-Lentz har alltid tagit till sig ny teknik tidigt. I vår roll som operatör vill vi stimulera våra leverantörer, busstillverkare och mjukvaruutvecklare att ta fram nya lösningar som möter marknadens behov. Genom en nära relation med offentliga och privata kunder funderar vi som utvecklingspartner och entreprenör med en vilja att investera i hållbar mobilitet, säger Wolfgang Schroeder, vd Sales-Lentz.

Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3300 elektrifierade Volvobussar globalt.

FAKTA/Volvo 7900 Electric

  •   Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.
  •   80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  •   Tyst, avgasfri drift.
  •   Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  •   Batterierna laddas vid ändstationerna på två till sex minuter*.
  •   Plats för 85 passagerare.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.

OppCharge (Opportunity Charging)

  •   Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.
  •   Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.
  •   Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.
  •   Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.

Källa: Volvo Bussar



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv
Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Plus

Toppstrid i Tunga Bussligan

Scania leder Tunga Bussligan 2018 efter första kvartalet - Men ledningen är knappast möjliga, det tycks bli en tuff toppstrid, det framgår av Bil Swedens senaste statistik, läs om det här!

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Barfota? Nej tack!

Sänd till en kollega

0.155