Skovgaard tar över GUB

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Jonas Skovgaard har tillträtt som ny VD för Gamla Uppsala Buss AB (GUB), ett av Sveriges sista och även största offentligägda bussbolag.

– Att få möjligheten att axla vd-rollen för en organisation som GUB är oerhört spännande. Jag är stolt och glad över att få möjligheten att tillsammans med GUB:s medarbetare fortsätta att utveckla verksamheten, säger Jonas Skovgaard.

Jonas Skovgaard kommer närmast från SJ, där han arbetat som affärschef och bland annat ansvarat för upphandlade affärer - Tåg i Bergslagen samt Västtågen (pendel- och regionaltåg i västra Sverige). Han har även varit chef för SJ:s trafikledning och han har därutöver en bakgrund som managementkonsult på bland annat Accenture samt som chef för trafikplaneringen på Arlanda flygplats. Jonas Skogaard efterträder GUB:s tidigare vd Claes-Göran Alm, som kommer att arbeta parallellt i ett par månader innan han går i pension.

Jonas Skovgaard betonar att en viktig komponent i beslutet att ta uppdraget var GUB:s aktiva miljöarbete. GUB är sedan 1998 miljöcertifierade enligt ISO 14001 och har länge arbetat med att förbättra sin miljöprestanda. Under 2016 kördes näst intill 70 procent av GUB:s trafik med fossilfria drivmedel och målet för 2017 är att minst 75 procent av trafiken ska vara fossilfri, med en ökning av andelen om 10 procentenheter per år till en 100 procent fossilfri trafik år 2020.

– Trots att GUB ett mycket välskött och lönsamt bolag, saknas inte utmaningar, säger Jonas Skovgaard. Han fortsätter:

– Vi har och kommer ha ett stort behov av att rekrytera förare. GUB var tidigt ute och startade en egen utbildning av förare för att på det sättet säkra tillgången på bra förare. Redan 2008 startade GUB sin egen utbildning och vi ser nu att flera aktörer i branschen följer efter och startar egna utbildningar.

En annan stor förändring i verksamheten är det nya stadsbusslinjenätet, där GUB har medverkat i arbetet. Just nu jobbar GUB tillsammans med UL för att förbereda starten den 14 augusti.

FAKTA/GUB (Gamla Uppsala Buss AB) och AB Prebus

Gamla Uppsala Buss AB (GUB) är ett av Sveriges största offentligt ägda bussföretag och ägs av Region Uppsala. Huvudverksamheten är att på uppdrag av UL utföra stadsbusstrafiken i Uppsala (”de gröna bussarna”). Företaget har idag cirka 500 medarbetare och en omsättning på 450 miljoner kr. Företaget är sedan 1998 miljöcertifierat enligt ISO14001.

AB Prebus är ett helägt dotterbolag till Gamla Uppsala Buss AB. Prebus verksamhet kan indelas i två delar, beställningscentral för Region Uppsalas sjukresor och drift av kollektivtrafikens IT-system.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Halland: 177 bussförare fattas

Nyhetsbrev

Kalmar: 233 bussförare fattas

Arkiv

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.177