Uppåt för Skånetrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skånetrafiken redovisar god resandeutveckling för maj med över 15 miljoner resor - Ett visst trafikslag går allra bäst!

Framförallt är det busstrafiken som ökar och då främst Skåneexpressen 1 - ackumulerat maj är den 16 procent. Den totala försäljningen nådde 258 miljoner kronor. Den nya Skånetrafiken-appen och periodkorten ökar mest. Totalt sett har resandet ökat, trots problem i infrastrukturen och gränskontrollerna.

– Det är mycket glädjande siffror. Det visar på att skåningarna är kloka och vill åka hållbart. Aldrig har så många åkt med oss som i år, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Den ackumulerade resandeökningen är 1,7 procent vilket motsvarar över en miljon nya resor. Den ökade försäljningen beror på att antalet resor har ökat samt att tappet i resor över bron har minskat jämfört med tidigare.

Resandeutvecklingen i Regionbusstrafiken är mycket positiv. Skåneexpressen 1 visar en stark utveckling på en 16 procentig resandeökning under året. Resandeutveckling för sträckan mellan Näset och Malmö är god. Det gäller även för stadsbussarna i Malmö och Lund. Bussresandet i Kristianstad ökar något medan Helsingborg ligger kvar.

– Resanden i tågtrafiken ligger dock under målet, något vi måste relatera till de många och besvärliga störningarna i infrastrukturen som vi har haft den senaste tiden. Det slår hårdast på tågresorna, men ger även följdeffekter på stads- och regionbussresorna, säger Linus Eriksson.

Den totala försäljningen är 258 miljoner kronor. Den nya Skånetrafiken-appen och periodkorten ökar mest.

– Det är ett mycket bra utfall i försäljningsintäkterna trots att det dämpats av effekterna av gränskontrollerna.Vi ser att tappet över bron har stoppats upp sedan ID-kontrollerna togs bort och vi jobbar nu mot ännu mindre effekter på grund av gränskontrollerna, säger Camilla Bunke, försäljningschef.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.206