Kommande kulturhuvudstad

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Läs om den tidigare huvudstaden som blir Europas kulturhuvudstad om fem år.

Kaunas är staden som blir Europas kulturhuvudstad 2022. Dess officiella slogan ”From temporary to contemporary” vill lyfta fram och hylla stadens utveckling till en modern och aktuell kulturstad. Och Kaunas har mycket att erbjuda den kulturintresserade.

Temporär syftar annars på att Kaunas blev det självständiga Litauens huvudstad efter första världskrigets slut - då kunde landet frigöra sig när det ryska tsarväldet gick under och den ryska revolutionen segrade. Tyska trupper drog sig tillbaka men snart blev det strid mellan polska trupper och det nybildade Sovjetunionens röda Armén om den urgamla litauiska huvudstaden Vilnius. Polackerna vann striden och Vilnius blev polskt. Därför fick Kaunas rollen som huvudstad under hela mellankrigstiden fram tills dess att Litauen ockuperades av Sovjetunionen 1940 tillsammans med de två övriga baltiska staterna. Men det är ju en helt annan historia. 

Handels- och industristaden Kaunas delar titeln Europas kullturhuvudstad med Esch-sur-Alzette i Luxemburg. Sedan 1985 har Europas kulturhuvudstad utsetts av EU-kommissionen varje år för att stödja kulturprogram med europeisk inriktning som både tillgodoser lokalbefolkningen och besökare från hela Europa.  

Väl värt att besöka är Kaunas stora utbud av slott, kyrkor, kloster och museer som visar stadens rika historia från tidig medeltid till nutid. De gamla stadsdelarna lockar med sina byggnader i gotisk-, renässans- och barockarkitektur, och är en bra utgångspunkt för att upptäcka staden till fots.  Kaunaborna är också stolta över sin modernistiska arkitektur som hade sin blomstring under perioden 1919-1940, då staden tillfälligt fungerade som huvudstad. Kaunas modernistiska arkitektur har belönats med EU:s kulturarvsmärke och står med på Unescos preliminära världsarvslista.

För den som vill utforska nöjeslivet finns Laisvės Alėja som är Europas längsta gågata och där finns förutom massor av butiker även en hel del restauranger, kasinon och nattklubbar.

Kaunas slott från 1400-talet är stadens äldsta byggnad med en fascinerande historia, det intogs av svenska armén under polsk-svenska kriget. Kaunas botaniska trädgård med växthus grundades 1923 och är en av de vackraste naturmiljöerna i staden. Med Aleksotas bergbana från 1935 tar man sig upp till berget Aleksotas berg som bjuder på en superb utsikt över staden.

Kaunas är känt för flera populära festivaler. Bland de mest väletablerade kan nämnas Kaunas Jazzfestival under våren; Pažaislis musikfestival under sommaren; och International Modern Dance Festival på höstkanten. Den populära Hansafestivalen i slutet av maj bjuder på medeltidsmusik, gycklare och gatuteater.

FAKTA/Kaunas

  • Litauens näst största och Baltikums fjärde största stad med över 300 000 invånare.
  • Ligger 20 mil från Östersjökusten och 9 mil från huvudstaden Vilnius.
  • Kaunas internationella flygplats är Litauens näst största och den ligger ca 1,4 mil från staden. Vilnius flygplats ligger bara 10 mil från Kaunas.
  • Under 1970-talet växte Kaunas fram som Litauens ledande industristad. Idag domineras industrisektorn av livsmedels-, textil- och möbelindustri samt högteknologi.
  • En modern studentstad med över 30 000 studenter vid stadens 12 universitet och högskolor, bland annat Kaunas tekniska universitet och Litauens universitet för hälsovetenskaper.
  • Har 29 museum, 58 bibliotek, 13 teatrar och 4 årligen återkommande teaterfestivaler, 9 festivaler för modern konst och 9 musikfestivaler.
  • Ligger i en naturskön dalgång där floderna Nemunas och Neris möts. Kaunas har 15 broar.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.258