Nobina kör på i Malmö

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nobina får förlängt förtroende av Skånetrafiken att bedriva stadstrafik i Malmö - Och nu blir det fler elbussar.

Genom optionsförlängning möjliggörs en satsning på elbussar i Malmö. Avtalen, Malmö Central och Malmöexpressen förlängs med två år, fram till 2021 och omfattar totalt 83 tursatta bussar varav Nobina kommer att köpa in 13 nya elbussar.

Genom att hela Linje 7 från och med december 2018 övergår till eldrift tas ytterligare steg mot Malmö stads mål om att införa en eldriven kollektivtrafik. Bussarna som laddas med grön el bidrar till en bättre luftkvalité men också till en tystare kollektivtrafik. Där bullerfrågan har kommit att bli allt viktigare i takt med att städer förtätas och nya bostäder byggs.

– Det känns oerhört glädjande att fortsatt kunna bidra till ökad framkomlighet och hållbarhet i Malmö genom att erbjuda en helhetslösning för eldrift av linje 7. Vi är också stolta över att vi som operatör och som en av de första i Sverige etablerar eldrift i större skala. Vi kan nu på ett bra sätt använda erfarenheterna från tidigare tester och piloter, säger Per Karlsson, Trafikchef på Nobina i Malmö

– Detta är ett första steg mot en tyst, hållbar och attraktiv stadstrafik. Genom satsningen hoppas vi på ännu fler och nöjdare resenärer och malmöbor i en allt tystare stadsmiljö, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

– För våra resenärer kommer de nya miljöanpassade bussarna innebära en hög resande- och pendlarkomfort med anpassad interiör till vår nya design för olika behov. Det kommer att finnas möjlighet att koppla upp sig mot nätet och bussarna är utrustade med så kallad infotainment för bättre information. För såväl resenärer som för kringboende ger elbussarna en i stort sett bullerfri miljö, säger Jan-Åke Bergmark, affärsområdeschef, Skånetrafiken.

 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.234