Ankeborgs tunnelbana

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I ett nummer av Kalle Anka & C:o har hela Stockholms tunnelbanenät blivit ankifierat - Ett tilltag som säkert roar ankdiggare!

I seriernas värld är det möjligt att släppa rim och reson. Men Kalle Ankas hemstad Ankeborg har ett tunnelbanesystem som tycks misstänkt likt Sveriges enda tunnelbana i Stockholm. Dock har namnen på alla stationer bytts ut. Man kan till exempel åka mellan Muängen (Fruängen) och Smörby väntrum (Mörby centrum). 

Anledningen till detta tunnelbanevurmande är att Kalle Anka blivit tunneltågsförare i ett av serietidningen Kalle Anka och C:o nu i mitten av juni. Brorsönerna Knatte, Fnatte och Tjatte får följa med på en vindlande tur. Numret innehåller även en komplett karta över alla Stockholms tunnelbanestationer, men stationerna har fått nya namn som passar bättre i Ankeborg. Hammarbyhöjden har blivit ”Hamrar i slöjden”, Midsommarkransen heter numera ”Simhoppardansen” och Tallkrogen kallas för ”Klentrogen”.

Läsaren informeras också om att den som reser med Ankeborgs kollektivtrafik alltid måste ha en giltig biljett, annars utgår böter med ”fjutton tusen kronor” som sätts in direkt på Joakim von Ankas bankkonto. Och skulle man glömma något på tunnelbanan så finns det ingen hittegodsavdelning, alla kvarglömda föremål skickas istället till ”Pengabingen”. 

Precis som tunnelbanenätet i Stockholm, består Ankeborgs tunnelbana av 100 stationer fördelade på sju linjer.

– Vi tror att alla våra läsare som åker tunnelbana kommer att uppskatta att de numera inte åker mellan exempelvis Sockenplan och Hötorget utan mellan Sockerplommon och Knöstorget. Alla stationer har fått ankifierade namn och många kommer nog att få sig ett gott skratt när de ser vad stationerna heter på den linje som de brukar åka med, säger Anna Bergström, projektledare på Kalle Anka & C:o.

Tunnelbanenumret finns att köpa ännu men väntas ta slut när som helst. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.143