23948sdkhjf

Ankeborgs tunnelbana

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I ett nummer av Kalle Anka & C:o har hela Stockholms tunnelbanenät blivit ankifierat - Ett tilltag som säkert roar ankdiggare!

I seriernas värld är det möjligt att släppa rim och reson. Men Kalle Ankas hemstad Ankeborg har ett tunnelbanesystem som tycks misstänkt likt Sveriges enda tunnelbana i Stockholm. Dock har namnen på alla stationer bytts ut. Man kan till exempel åka mellan Muängen (Fruängen) och Smörby väntrum (Mörby centrum). 

Anledningen till detta tunnelbanevurmande är att Kalle Anka blivit tunneltågsförare i ett av serietidningen Kalle Anka och C:o nu i mitten av juni. Brorsönerna Knatte, Fnatte och Tjatte får följa med på en vindlande tur. Numret innehåller även en komplett karta över alla Stockholms tunnelbanestationer, men stationerna har fått nya namn som passar bättre i Ankeborg. Hammarbyhöjden har blivit ”Hamrar i slöjden”, Midsommarkransen heter numera ”Simhoppardansen” och Tallkrogen kallas för ”Klentrogen”.

Läsaren informeras också om att den som reser med Ankeborgs kollektivtrafik alltid måste ha en giltig biljett, annars utgår böter med ”fjutton tusen kronor” som sätts in direkt på Joakim von Ankas bankkonto. Och skulle man glömma något på tunnelbanan så finns det ingen hittegodsavdelning, alla kvarglömda föremål skickas istället till ”Pengabingen”. 

Precis som tunnelbanenätet i Stockholm, består Ankeborgs tunnelbana av 100 stationer fördelade på sju linjer.

– Vi tror att alla våra läsare som åker tunnelbana kommer att uppskatta att de numera inte åker mellan exempelvis Sockenplan och Hötorget utan mellan Sockerplommon och Knöstorget. Alla stationer har fått ankifierade namn och många kommer nog att få sig ett gott skratt när de ser vad stationerna heter på den linje som de brukar åka med, säger Anna Bergström, projektledare på Kalle Anka & C:o.

Tunnelbanenumret finns att köpa ännu men väntas ta slut när som helst. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Larsen vann Bemötandepriset

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Arkiv

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.105