Stökigt för turistbussen i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under flera år har Stockholms läns Bussbranschförening arrangerat en rundtur i Stockholms city med turistbuss - Lokala politiker var inbjudna till rundturen för att få uppleva resultaten av sina beslut på riktigt, här redovisar vi alla politiker som följde med!

Vissa små förbättringar har gjorts för turistbusstrafiken i Stockholms city under de senaste åren, det bör sägas även om annat försämrats. Men frågan om tillträde till kollektivkörfälten för linjebussarna dras fortfarande i långbänk. Kanske blir det test på några få utvalda stället i city, men om linjebussarna störs kan det bli tvärstopp direkt.

Det var en av de ganska få och litet vaga ljuspunkterna under den bussfärd i city som Stockholms läns Bussbranschförening arrangerade 21 juni. Färden startade vid Stadshuset men endast en enda politiker av alla som bjudits in bordade bussen: Susanne Lund (S), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

Turen leddes av Göran Forssén, sekreterare och Pär Åkerberg, styrelseordförande i Stockholms läns Bussbranschförening. På litet dryg 90 minuter körde bussen en rundtur från Stockholms stadshus via Gamla stan, Blasieholmen och så tillbaka igen. En sträcka på kanske 5 km, så visst tar det tid att köra turistbuss i Stockholms city där det ibland är så trångt att det är svårt att förstå att det ens är möjligt.

Stockholm som kryssningsdestination växer i popularitet och kommer i år att gästas av 270 kryssningsfartyg med rekordmånga 650 000 passagerare. Varje anlöp innebär att i genomsnitt 100 bussar ska köra turisterna till stadens alla sevärdheter. Detta går inte i dag, tiden är begränsad och eftersom bussarna inte kan köra över allt och dessutom går långsamt innebär det antagligen mindre möjligheter för alla besökarna att shoppa. 

Visit Sweden har kalkylerat med att de 650 000 kryssarpassagerarna ska handla för 600 miljoner kronor i Stockholm i år. Enligt Stockholms läns Bussbranschförening kan denna nätta summa naggas i kanten när bussarna kanske inte hinner med alla turistmagneter i Stockholms city.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för fest i Flunsåsparken

Färjeföretaget kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Pasma till Scandic

Flyktingopera på Drottningholm

Unik modell av Kungsholm

Bra juli för Tallink

Nyhetsbrev

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Arkiv

Nu gäller nya paketreselagen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Flygresorna oförändrade i juni

Träningsresor - ingen trend

Romfestival i Dominikanska republiken

Uppåt för storstadsresor

Städer som Berlin, Rom och Budapest har fått ett uppsving under första halvan av 2018 – Det rapporterar gruppresearrangören Rolfs Flyg & Buss.

Medelhavslyx i Sverige

Isberg ny chef

Sänd till en kollega

0.121