13 elbussar till Malmö

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar ska leverera 13 elbussar till Nobina när Malmö satsar på eldriven kollektivtrafik

Nobina  har beställt 13 eldrivna Volvo-bussar som ska sättas i trafik på linje 7 i Malmö i slutet av nästa år. Det är den hittills enskilt största ordern på Volvos elbuss, Volvo 7900 Electric, och en av de största satsningarna på helt eldriven busstrafik som gjorts i Sverige.

– Det är fantastiskt roligt att en av Malmös huvudlinjer nu helt kommer att elektrifieras med våra tysta och avgasfria elbussar. Eldriven busstrafik bidrar till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i staden och det är en utveckling som vi självklart vill bidra till, säger Jörgen Sjöstedt, Volvo Bussars chef för den nordiska marknaden. Han fortsätter:

– Det är också betydelsefullt att vi på nytt får förtroende av Nobina som vi levererat bussar till i mer än 80 år och som är en av våra viktigaste samarbetspartner.

Elbussarna är av modellen Volvo 7900 Electric förbrukar ungefär 80 procent mindre energi än motsvarande dieselbussar och kommer att drivas med grön el för att minimera miljö- och klimatpåverkan. Bussarnas batterier laddas vid linjens ändhållplatser på mellan två och sex minuter. Linje 7 går mellan Svågertorp och Ön via Malmö centrum, en sträcka på 14,7 km.

– För Nobina är detta ett kvitto på den strategiska kunskap vi byggt upp och som möjliggör helhetslösningar för elbuss i större skala. Samtidigt glädjande att vi nu kan bygga vidare på denna samverkan med Skånetrafiken och Volvo och bidra till både ökad framkomlighet och hållbarhet i Malmö genom moderna, tysta och energieffektiva busssar, säger Jan Bosaeus, vd Nobina Sverige.

Volvos elbussar har nyligen satts i trafik i staden Differdange i Luxemburg. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3500 elektrifierade Volvo-bussar globalt.

FAKTA/Volvo 7900 Electric

  •   Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre      dörröppningar.
  •   80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  •   Tyst, avgasfri drift.
  •   Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  •   Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter*.
  •  Laddas via dert öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association rekommendationer.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden. Som bekant har Malmö inga betydande backar i city men bestärligt väder förekommer. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.264