13 elbussar till Malmö

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar ska leverera 13 elbussar till Nobina när Malmö satsar på eldriven kollektivtrafik

Nobina  har beställt 13 eldrivna Volvo-bussar som ska sättas i trafik på linje 7 i Malmö i slutet av nästa år. Det är den hittills enskilt största ordern på Volvos elbuss, Volvo 7900 Electric, och en av de största satsningarna på helt eldriven busstrafik som gjorts i Sverige.

– Det är fantastiskt roligt att en av Malmös huvudlinjer nu helt kommer att elektrifieras med våra tysta och avgasfria elbussar. Eldriven busstrafik bidrar till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i staden och det är en utveckling som vi självklart vill bidra till, säger Jörgen Sjöstedt, Volvo Bussars chef för den nordiska marknaden. Han fortsätter:

– Det är också betydelsefullt att vi på nytt får förtroende av Nobina som vi levererat bussar till i mer än 80 år och som är en av våra viktigaste samarbetspartner.

Elbussarna är av modellen Volvo 7900 Electric förbrukar ungefär 80 procent mindre energi än motsvarande dieselbussar och kommer att drivas med grön el för att minimera miljö- och klimatpåverkan. Bussarnas batterier laddas vid linjens ändhållplatser på mellan två och sex minuter. Linje 7 går mellan Svågertorp och Ön via Malmö centrum, en sträcka på 14,7 km.

– För Nobina är detta ett kvitto på den strategiska kunskap vi byggt upp och som möjliggör helhetslösningar för elbuss i större skala. Samtidigt glädjande att vi nu kan bygga vidare på denna samverkan med Skånetrafiken och Volvo och bidra till både ökad framkomlighet och hållbarhet i Malmö genom moderna, tysta och energieffektiva busssar, säger Jan Bosaeus, vd Nobina Sverige.

Volvos elbussar har nyligen satts i trafik i staden Differdange i Luxemburg. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3500 elektrifierade Volvo-bussar globalt.

FAKTA/Volvo 7900 Electric

  •   Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre      dörröppningar.
  •   80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  •   Tyst, avgasfri drift.
  •   Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  •   Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter*.
  •  Laddas via dert öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association rekommendationer.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden. Som bekant har Malmö inga betydande backar i city men bestärligt väder förekommer. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv
Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Plus

Toppstrid i Tunga Bussligan

Scania leder Tunga Bussligan 2018 efter första kvartalet - Men ledningen är knappast möjliga, det tycks bli en tuff toppstrid, det framgår av Bil Swedens senaste statistik, läs om det här!

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Barfota? Nej tack!

Sänd till en kollega

0.133