23948sdkhjf

Keolis: ”Prioritera bussen!”

Kollektivtrafikjätten Keolis vill förbättra framkomligheten och minskar förseningarna i Stockholms busstrafik - Läs deras recept här!

En kraftigt ökad biltrafik, trafikljus som inte fungerar optimalt, gatuarbeten som blir försenade och felparkerade bilar som hindrar bussarna. Det är främsta orsakerna till att busstrafiken i Stockholms innerstad blir försenade. Keolis har tagit fram en framkomlighetsrapport med konkreta förslag för att förbättra för resenärerna i Stockholm.

– I grunden handlar det om att våga prioritera bussresenärerna framför den enskilda bilisten.Ökad biltrafik i kombination med ett stort antal gatuarbeten som drar ut på tiden är de främsta orsakerna till att bussarna blir försenade. Men vi ser att det finns bra och konkreta lösningar, säger Alexis Kahlmann, affärsområdeschef Stockholm, Keolis

Keolis beräkningar visar att förseningarna i busstrafiken kostar samhället upp till 1,5 miljard kronor per år. Därför har Keolis tillsammans med sina förare tagit fram en framkomlighetsrapport och identifierat ett antal konkreta förbättringsförslag.

Här är Keolis recept på en framkomligare busstrafik i Stockholm: 

  • Prioritera bussar framför bilar i gatukorsningarna.
  • Utöka stombussnätet och separata busskörfält med en mil.
  • Inför kameraövervakning i bussarna för att bötfälla felparkerade bilar och bilar som kör i busskörfält.
  • Varje år sker det över 4000 arbeten i gatumiljön i Stockholm, många av dessa drar ut på tiden. Inför bonus- och vitessystem vid upphandlingar av arbeten i gatumiljön för att dessa ska bli klara i tid.
  • Fortsätt arbetet med att minska antalet bilparkeringar på gatan till förmån för cykelbanor och kollektivtrafik.
  • Förbjud eller enkelrikta biltrafiken på Odengatan mellan Odenplan och Valhallavägen när Citybanan öppnar för att svara mot det ökade antalet resenärer.
  • Fortsätt trafikkontorets arbete med att flytta nyttotrafik från rusningstid.
  • Överväg möjligheten till tidsdifferentierad kollektivtrafiktaxa för att jämna ut rusningstrafiken och se över om det är möjligt att omfördela skoldagens början.

 – Våga prova, är vårt enkla budskap. De flesta av våra förslag kräver inga segdragna utredningar. I många fall räcker det med lite målarfärg och trafikskyltar för att testa och utvärdera förslagen, säger Alexis Kahlmann.

Framkomlighetsrapporten kommer att presenteras 3 juli i Almedalen. RT-forum kommer att vara på plats i Visby under detta och en mängd andra event som har intresse för branschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078