Bästa transportkommunerna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kommunerna som är bäst på hållbara transporter har utsetts - En totalt kommunal aktör är ny på listan som visas här.

De tio bästa kommunerna på hållbara transporter i Sverige 2017 är (utan inbördes ordning men väl i bokstavsordning) Eskilstuna, Göteborg, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Stockholm, Umeå, Västerås och Örebro. Resultat enligt kommunrakningen SHIFT, den exakta rangordningen presenteras 5 juli i Almedalen.

Ny på tio i topplistan för i år är Luleå. En del av förklaringen till att Luleå lyckats ta sig upp till de tio bästa är att kommunen i år fått bonuspoäng för sitt framgångsrika arbete med kollektivtrafiken. Satsningen på nya linjer och ökad turtäthet har ökat kollektivtrafikresandet med 25 procent sedan 2012.

– Luleå har imponerande många kollektivtrafikresor per invånare och år med tanke på kommunens storlek. De spelar nästan i samma division som Jönköping och Helsingborg, som är de medelstora städer i Sverige som ligger högst. Luleå är dessutom en av de städer som har landets högsta kundnöjdhet sedan flera år, säger Mats Améen, kollektivtrafikexpert på Trivector.

Förutom bonuspoängen har Luleå också förbättrat sina resultat i form av högre trafiksäkerhet, färre döda och svårt skadade på det kommunala vägnätet enligt databasen Strada samt bättre luftkvalitet avseende partiklar och kväveoxider.

Gemensamt för alla tio i topp-kommunerna är att de har en trafikstrategi för att minimera transportberoendet och öka andelen resor med hållbara färdsätt. För flera har den funnits en längre tid och utgör hörnstenen i stadens trafikpolitik.

Konsultföretaget Trivector gör sedan 2014 en årlig mätning och rankning av hur bra Sveriges kommuner är på att arbeta med hållbara transporter. Kommunrankningen SHIFT bygger på de 45 största kommunernas enkätsvar samt på data från flera nationella databaser.

Vilken kommun som är allra bäst på hållbara transporter 2017 presenteras i Almedalen 5 juli på seminariet ”Är de svenska städernas transportsystem i fas med våra hållbarhetsutmaningar?”



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.174