23948sdkhjf

Samarbete Nobina-Telia

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nobina och Telia i samarbete för att skapa smartare busslinjer med hjälp av resenärerna själva - Här beskrivs hur det här projektet ska gå till!

Nobina och Telia samarbetar i ett nytt projekt som ska ge möjlighet att utveckla lösningar för smartare resor och kollektivtrafik i framtiden. Med hjälp av anonymiserad mobil nätverksdata analyseras hur människor rör sig för att Nobina bättre ska kunna anpassa busstrafiken och skapa nya lösningar efter resenärernas behov. De första resultaten, med data från Södertörn, visar bland annat var en cykelbuss skulle kunna göra störst nytta, men ger även ökad förståelse för resvägar och slutmål – även utanför kollektivtrafiksystemet. Data och ny statistik bekräftar också trenden av att allt fler jobbar hemma på fredagar.

När busstrafiken vanligtvis planeras används biljettstatistik samt resvaneundersökningar och statistisk data som underlag. Exempelvis visar statistik från Statistiska Centralbyrån hur pendlingen ser ut. Men endast 40 procent av de som reser är pendlare, så det behövs ökad förståelse för hur de övriga 60 procenten av resenärerna reser. Dessutom behövs bättre kunskap om hela resan – vad är slutmål på resan? Vilken resväg har resenärerna tagit innan de klev på bussen? Hur lång är den totala restiden egentligen?

Därför har innovationsenheterna Nobina Technology och Telia Company Division X testat att använda aggregerad och anonymiserad mobil nätverksdata för att förstå resmönster.

– Samarbetet med Telia syftar till att vi ska få bättre insikter om hur resenärerna förflyttar sig, och då inte enbart när de reser med våra bussar. Det ger oss insikter kring hur vi kan anpassa oss efter människors verkliga behov av mobilitet. Med den här metoden hoppas vi även få information om nya resebehov snabbare – för att kunna erbjuda bättre lösningar som svarar mot samhällets förväntningar, säger Henrik Dagnäs, vice vd på Nobina Sverige.

I testet användes mobil nätverksdata från Södertörn, där Nobina kör busstrafiken på uppdrag av SL. Resultatet visar exempelvis på ett omfattande resande till ett större centrum i Södertörn, vilket har väckt frågan om en ny busslinje. Man har även sett att morgonpendlingen minskar med 16 procent på fredagar och att många åker hem tidigare på fredagseftermiddagen. Genom att analysera färdsätten in mot Stockholm upptäcktes var resenärer har störst behov av att kunna ta med cykeln på bussen.

I pilotprojektet har analytiker från både Nobina och Telia arbetat tillsammans för att skarpt testa hur mobil nätverksdata går att använda för att analysera resmönster.

– Resultatet visar att nya tekniska lösningar tillsammans med data kan bidra till en mängd olika förbättringar i samhället och som här att förbättra rörligheten och kommunikationen. Det är ett innovationsområde och en del av vårt fokus på smarta städer, säger Magnus Leonhardt, Strategi- och innovationschef på Telia Sverige.

Samarbetet mellan Nobina och Telia görs inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.

FAKTA/Om projektet

Nobina och Telia har i projektet använt så kallad Crowd Analytics. Det innebär att man med hjälp av anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata analyserar de verkliga beteendena och rörelsebehoven i samhället och på så sätt kan samhällsfunktioner som till exempel kollektivtrafiken förbättras.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.174