WSP vann mångmiljonkontrakt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ett historiskt kontrakt värt totalt 330 miljoner kronor har tecknats mellan statliga danska järnvägsbolaget DSB och WSP Norden - Läs mer här!

Det vunna kontraktet gäller rådgivande tjänster inom teknik och förvaltning vid anskaffning av framtida tågflotta för hela det danska järnvägsnätet. Kontraktet sträcker sig över 15 år och är värt 330 miljoner kronor. Investeringen, som har ett sammanlagt värde av 20 miljarder danska kronor, blir ett av Europas mest omfattande tågprojekt.

DSB:s största fordonsprojekt någonsin i dansk historia har fått namnet Fremtidens Tog och är utan tvekan en av de viktigaste upphandlingarna i järnvägsbranschen. Fremtidens Tog handlar inte bara om förvärv av nya fordon genom specifikation, design, upphandling, leverans och implementation. De rådgivande tjänsterna inkluderar även vad DSB har valt att kalla ”Derived Projects”. Dessa följdinvesteringar innefattar en serie med projekt som nya faciliteteter för underhåll, nya IT-system samt verksamhetsförändringar som kommer att behövas i och med den nya flottan och dess inverkan på samhället. Det är därför att betrakta både som ett teknik- och affärsrådgivningsprojekt.

Efter en intensiv offentlig anbudstävling meddelade DBS den 1 februari att de valt WSP som konsult med uppdrag att stödja under hela processen, vilket i praktiken innebär bemanning för ett 15-årigt kontrakt.

– Med WSP känner vi oss säkra att vi har valt en långsiktig partner med unik förmåga att kombinera strategisk och multidisciplinär teknisk rådgivning för anskaffning av tåg, följdinvesteringar och affärsförändringar, säger Jürgen Müller, Programme Director för Fremtidens Tog på DSB.

WSP Rail Advisory vann över högt ansedda internationella konkurrenter med ett anbud som kombinerar Advisory och Rolling Stock Engineering.WSP var de enda anbudsgivarna som inte behöver samarbeta med ett annat bolag för att kunna erbjuda de efterfrågade tjänsterna.

– Vi är mycket stolta och glada över att ha vunnit detta prestigeprojekt. Det är värt att notera att vi vann på kvalitet, inte pris. Det visar på styrkan i två huvudlinjer i WSP Nordics strategi de senaste åren; Rail Advisorys tillväxt och skapandet av ett starkt ingenjörsteam inom järnvägsfordon, säger Magnus Meyer, vd WSP Norden.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Nyhetsbrev

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

Arkiv

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Trög december för bussarna

Värmlandsupphandling överprövas ej

Grönt för självkörande buss

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.188