23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bussträngsel kostar miljarder

I svenska storstäder har bussarna ingen prioritet, snittfarten kan ibland vara så låg som några få kilometer i timmen - Detta håller inte enligt Keolis som har en lösning.

Trängsel och framkomlighet är ett aktuellt problem för stadstrafiken med buss i Stockholm men också i många andra större städer i Sverige. Under ett seminarium under Almedalsveckan lyfte kollektivtrafikoperatören Keolis frågan och presenterade sina förslag till en lösning på problemet.

– Det går att öka framkomligheten genom att ge bussen prioritet, men också förarlösa fordon kommer att spela stor roll längre fram, säger Alexis Kehlmann, affärsområdeschef Keolis Stockholm. Tyvärr har vi under vissa tider en snittshastighet på 1,5 km/h. Även utanför rusningstid är hastigheten blygsamma 13 km/h. Det här är inte bara irriterande, det kostar pengar också, massor av pengar. Totalt handlar det om 1,5 miljarder kronor som försvinner i bussträngsel varje år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.132