Fortsatt motigt för kommersiell trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Sveriges Bussföretag presenterade 4 juli sin årliga rapport om utvecklingen inom kommersiell linjebusstrafik, det vill säga busstrafik som körs utan offentlig subvention. Rapporten har fått namnet "Resenärerna kan missa bussen." Alla hinder finns fortfarande kvar beträffande förutsättningarna för att den kommersiella trafiken, trots att nästan alla regioner uppdaterat sina trafikförsörjningsprogram under 2016-2017. Detta minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer.

Trots att vår rapport ger en dyster bild i utvecklingen av kommersiell linjetrafik vill vi belysa de få goda exempel som finns. Vi hoppas varje år att de ska bli fler och fler. Med denna rapport vill vi både inspirera och mana till eftertanke inför kollektivtrafikens framtida utmaningar och möjligheter, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Kommersiell linjetrafik med buss kan bidra till ett ökat utbud av kollektivtrafik och samtidigt minska samhällets behov av att skattesubventionerad trafik. Om förutsättningarna för den kommersiella trafiken i form av tillträde till offentligägd infrastruktur på ett konkurrensneutralt och transparant sätt förbättras kan den utvecklas mer. De viktigaste förutsättningarna är tillträde till terminaler och hållplatser, tillträde till regionala trafikplanerare och trafikinformationstavlor samt möjligheterna till biljettsamarbete mellan kommersiell och upphandlad trafik.

Rapporten tar upp villkor och verklighet för kommersiell linjebusstrafik i Sveriges alla regioner. Sveriges Bussföretag har granskat och analyserat regionala trafikförsörjningsprogram, webbplatser, informationsdokument, utredningar och ställt direkta frågor kring detta till ansvariga myndigheter. Rapporten visar hur den kommersiella busstrafikens villkor ser ut sex år efter kollektivtrafiklagen med sin marknadsöppning infördes i svensk lag. Marknadsöppningen innebär att bussföretag får köra linjetrafik med buss överallt i Sverige i egen regi. Det gäller även om det finns busstrafik som är upphandlad och betald av samhället där. Kända exempel är flygbussar och expressbussar.

Förutsättningarna för kommersiell linjetrafik sätts i de politiskt styrda trafikförsörjningsprogrammen. Under 2015-2016 uppdaterades de flesta av landets trafikförsörjningsprogram. Sveriges Bussföretag kan konstatera att ingen av dem följer lagens intentioner beträffande innehåll om marknadsanalys och möjligheter för kommersiell linjetrafik.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv
Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Plus

Toppstrid i Tunga Bussligan

Scania leder Tunga Bussligan 2018 efter första kvartalet - Men ledningen är knappast möjliga, det tycks bli en tuff toppstrid, det framgår av Bil Swedens senaste statistik, läs om det här!

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Barfota? Nej tack!

Sänd till en kollega

0.131