23948sdkhjf

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Sveriges Bussföretag presenterade 4 juli sin årliga rapport om utvecklingen inom kommersiell linjebusstrafik, det vill säga busstrafik som körs utan offentlig subvention. Rapporten har fått namnet "Resenärerna kan missa bussen." Alla hinder finns fortfarande kvar beträffande förutsättningarna för att den kommersiella trafiken, trots att nästan alla regioner uppdaterat sina trafikförsörjningsprogram under 2016-2017. Detta minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer.

Trots att vår rapport ger en dyster bild i utvecklingen av kommersiell linjetrafik vill vi belysa de få goda exempel som finns. Vi hoppas varje år att de ska bli fler och fler. Med denna rapport vill vi både inspirera och mana till eftertanke inför kollektivtrafikens framtida utmaningar och möjligheter, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Kommersiell linjetrafik med buss kan bidra till ett ökat utbud av kollektivtrafik och samtidigt minska samhällets behov av att skattesubventionerad trafik. Om förutsättningarna för den kommersiella trafiken i form av tillträde till offentligägd infrastruktur på ett konkurrensneutralt och transparant sätt förbättras kan den utvecklas mer. De viktigaste förutsättningarna är tillträde till terminaler och hållplatser, tillträde till regionala trafikplanerare och trafikinformationstavlor samt möjligheterna till biljettsamarbete mellan kommersiell och upphandlad trafik.

Rapporten tar upp villkor och verklighet för kommersiell linjebusstrafik i Sveriges alla regioner. Sveriges Bussföretag har granskat och analyserat regionala trafikförsörjningsprogram, webbplatser, informationsdokument, utredningar och ställt direkta frågor kring detta till ansvariga myndigheter. Rapporten visar hur den kommersiella busstrafikens villkor ser ut sex år efter kollektivtrafiklagen med sin marknadsöppning infördes i svensk lag. Marknadsöppningen innebär att bussföretag får köra linjetrafik med buss överallt i Sverige i egen regi. Det gäller även om det finns busstrafik som är upphandlad och betald av samhället där. Kända exempel är flygbussar och expressbussar.

Förutsättningarna för kommersiell linjetrafik sätts i de politiskt styrda trafikförsörjningsprogrammen. Under 2015-2016 uppdaterades de flesta av landets trafikförsörjningsprogram. Sveriges Bussföretag kan konstatera att ingen av dem följer lagens intentioner beträffande innehåll om marknadsanalys och möjligheter för kommersiell linjetrafik.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Nyhetsbrev

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Arkiv

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Kronoberg: 23 bussförare fattas

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.207