23948sdkhjf

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Sveriges Bussföretag presenterade 4 juli sin årliga rapport om utvecklingen inom kommersiell linjebusstrafik, det vill säga busstrafik som körs utan offentlig subvention. Rapporten har fått namnet "Resenärerna kan missa bussen." Alla hinder finns fortfarande kvar beträffande förutsättningarna för att den kommersiella trafiken, trots att nästan alla regioner uppdaterat sina trafikförsörjningsprogram under 2016-2017. Detta minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer.

Trots att vår rapport ger en dyster bild i utvecklingen av kommersiell linjetrafik vill vi belysa de få goda exempel som finns. Vi hoppas varje år att de ska bli fler och fler. Med denna rapport vill vi både inspirera och mana till eftertanke inför kollektivtrafikens framtida utmaningar och möjligheter, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Kommersiell linjetrafik med buss kan bidra till ett ökat utbud av kollektivtrafik och samtidigt minska samhällets behov av att skattesubventionerad trafik. Om förutsättningarna för den kommersiella trafiken i form av tillträde till offentligägd infrastruktur på ett konkurrensneutralt och transparant sätt förbättras kan den utvecklas mer. De viktigaste förutsättningarna är tillträde till terminaler och hållplatser, tillträde till regionala trafikplanerare och trafikinformationstavlor samt möjligheterna till biljettsamarbete mellan kommersiell och upphandlad trafik.

Rapporten tar upp villkor och verklighet för kommersiell linjebusstrafik i Sveriges alla regioner. Sveriges Bussföretag har granskat och analyserat regionala trafikförsörjningsprogram, webbplatser, informationsdokument, utredningar och ställt direkta frågor kring detta till ansvariga myndigheter. Rapporten visar hur den kommersiella busstrafikens villkor ser ut sex år efter kollektivtrafiklagen med sin marknadsöppning infördes i svensk lag. Marknadsöppningen innebär att bussföretag får köra linjetrafik med buss överallt i Sverige i egen regi. Det gäller även om det finns busstrafik som är upphandlad och betald av samhället där. Kända exempel är flygbussar och expressbussar.

Förutsättningarna för kommersiell linjetrafik sätts i de politiskt styrda trafikförsörjningsprogrammen. Under 2015-2016 uppdaterades de flesta av landets trafikförsörjningsprogram. Sveriges Bussföretag kan konstatera att ingen av dem följer lagens intentioner beträffande innehåll om marknadsanalys och möjligheter för kommersiell linjetrafik.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nobina förvärvar i Danmark

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Nyhetsbrev

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Arkiv

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Axelsson får Miljöpriset 2019

Kenneth Johansson död

Brittiska körkort kan få dispens

Alstom+Siemens stoppas av EU

Nationellt biljettsystem? Javisst!

Regeringen har beslutat införa ett nationellt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik – på Kollektivtrafikdagen 15 maj får deltagarna veta hur det ska gå till.

Plus

5 snabba frågor…

Bussen bromsar själv!

Plus

"Vi kan göra mycket för trafiksäkerheten"

Lena Erixon är övertygad om att Trafikverket kan göra mycket för trafiksäkerheten - samtidigt är det av högsta vikt att se till att järnvägen rustas och underhålls.

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143