Fortsatt motigt för kommersiell trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Sveriges Bussföretag presenterade 4 juli sin årliga rapport om utvecklingen inom kommersiell linjebusstrafik, det vill säga busstrafik som körs utan offentlig subvention. Rapporten har fått namnet "Resenärerna kan missa bussen." Alla hinder finns fortfarande kvar beträffande förutsättningarna för att den kommersiella trafiken, trots att nästan alla regioner uppdaterat sina trafikförsörjningsprogram under 2016-2017. Detta minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer.

Trots att vår rapport ger en dyster bild i utvecklingen av kommersiell linjetrafik vill vi belysa de få goda exempel som finns. Vi hoppas varje år att de ska bli fler och fler. Med denna rapport vill vi både inspirera och mana till eftertanke inför kollektivtrafikens framtida utmaningar och möjligheter, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Kommersiell linjetrafik med buss kan bidra till ett ökat utbud av kollektivtrafik och samtidigt minska samhällets behov av att skattesubventionerad trafik. Om förutsättningarna för den kommersiella trafiken i form av tillträde till offentligägd infrastruktur på ett konkurrensneutralt och transparant sätt förbättras kan den utvecklas mer. De viktigaste förutsättningarna är tillträde till terminaler och hållplatser, tillträde till regionala trafikplanerare och trafikinformationstavlor samt möjligheterna till biljettsamarbete mellan kommersiell och upphandlad trafik.

Rapporten tar upp villkor och verklighet för kommersiell linjebusstrafik i Sveriges alla regioner. Sveriges Bussföretag har granskat och analyserat regionala trafikförsörjningsprogram, webbplatser, informationsdokument, utredningar och ställt direkta frågor kring detta till ansvariga myndigheter. Rapporten visar hur den kommersiella busstrafikens villkor ser ut sex år efter kollektivtrafiklagen med sin marknadsöppning infördes i svensk lag. Marknadsöppningen innebär att bussföretag får köra linjetrafik med buss överallt i Sverige i egen regi. Det gäller även om det finns busstrafik som är upphandlad och betald av samhället där. Kända exempel är flygbussar och expressbussar.

Förutsättningarna för kommersiell linjetrafik sätts i de politiskt styrda trafikförsörjningsprogrammen. Under 2015-2016 uppdaterades de flesta av landets trafikförsörjningsprogram. Sveriges Bussföretag kan konstatera att ingen av dem följer lagens intentioner beträffande innehåll om marknadsanalys och möjligheter för kommersiell linjetrafik.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bättre utrop i Göteborg

Västtrafik har förbättrat de yttre utropen på spårvagnarna och bussarna i Göteborg - Läs om hur det ska genomföras här!

Plus

Svångremmen dras åt i Örebro

En plan för att justera kollektivtrafikens trafik och kostnader har det beslutats om i Region Örebro - Nu dras svångremmen åt, nära 40 miljoner ska kapas, läs mer här!

SJ inleder miljardupphandling

SJ startar miljardupphandling av Sveriges snabbaste tåg för minst 5 miljarder kronor - Det har styrelsen fattat beslut om, läs mer här!

Plus

Elbuss slog imponerande rekord

177 mil på en laddning - så långt har en helt elektrisk buss kört i USA rapporterar Ny Teknik, läs mer om världsrekordet här!

Nya busskurer i Halland

Ökat bussresande i Trollhättan

Plus

Det räcker inte, regeringen!

Sveriges Bussföretag hittar både ris och ros i regeringens höstbudet - Mycket är dock otillräckligt enligt organisationen, men det finns pärlor, läs kommentaren här!

Arkiv
Plus

Fler elever på bussprogrammet

Det går sakta men men säkert framåt för bussförarutbildningen på Nifsapsskolan. 4 september åkte de till Bussförar-SM för att titta på tävligen, självklart körde eleverna hela vägen dit med skolans övningsbuss - Läs om det här!

Plus

Vinnande turistbuss i Sverige

En av de sex turistbussarna på bilden kommer att vinna Coach of the Year 2018 – Bussarna testades på Mantorp Park i Sverige där den intereuropeiska juryn var samlad i början av september. 19 oktober avslöjas vilken buss som vinner, läs mer här!

SJ nyanställer 500

Skåningar reser hållbart

35 elbussar till Trondheim

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar - Tide Buss har beställt 25 av sina 35 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim, läs mer om jätteaffären här!

Först med Swish på bussen - Klicka här!

Plus

Hogia vann dansk molnorder

Hogias molnlösning ska ta dansk busstrafik in i framtiden – 1600 av Movias bussar i Köpenhamn och på Själland ska använda Hogias molnbaserade trafiksystem - Läs mer här!

Nyanlända i järnvägsutbildning

Järnvägsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer har dragit igång - Behovet av den här kompetensen är mycket stort, läs mer här!

Australien väljer Edeva

Curtin University i Perth har beställt ett Actibumpsystem till sitt campus för att skapa en säkrare och tryggare trafikmiljö med god framkomlighet. Läs mer här!

Körkort med studielån

”Samma elskatt för elbussen”

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Självkörande buss på Lidingö?

Öbor kräver bättre båttrafik

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Plus

Edlund vann Bussförar-SM 2017!

Det blev Marcus Edlund som tog hem Bussförar-SM 2017 efter en stenhård finaltävling på Gillingebanan norr om Stockholm - Därefter kom tvåan Johan Ek och Serkan Aktar på tredje plats - Läs mer här!

Östlig förbindelse inget för Stockholm

Sverigeförhandlingen avbryter förhandling om Östlig förbindelse - Detta sedan politikerna i Stockholms stad sågat tanken om den sådan, läs mer här!

Plus

5 snabba...

Nu är Bussförar-SM kört!

Nu är Bussförar-SM 2017 kört på Gillingebanan norr om Stockholm - 16 finalister gjorde upp om titeln, och på eftermiddagen blev det klart vem som är svensk mästare i att köra buss!

Sänd till en kollega

0.149