23948sdkhjf

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Sveriges Bussföretag presenterade 4 juli sin årliga rapport om utvecklingen inom kommersiell linjebusstrafik, det vill säga busstrafik som körs utan offentlig subvention. Rapporten har fått namnet "Resenärerna kan missa bussen." Alla hinder finns fortfarande kvar beträffande förutsättningarna för att den kommersiella trafiken, trots att nästan alla regioner uppdaterat sina trafikförsörjningsprogram under 2016-2017. Detta minskar valfriheten, utbudet och servicen till kollektivtrafikens resenärer.

Trots att vår rapport ger en dyster bild i utvecklingen av kommersiell linjetrafik vill vi belysa de få goda exempel som finns. Vi hoppas varje år att de ska bli fler och fler. Med denna rapport vill vi både inspirera och mana till eftertanke inför kollektivtrafikens framtida utmaningar och möjligheter, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Kommersiell linjetrafik med buss kan bidra till ett ökat utbud av kollektivtrafik och samtidigt minska samhällets behov av att skattesubventionerad trafik. Om förutsättningarna för den kommersiella trafiken i form av tillträde till offentligägd infrastruktur på ett konkurrensneutralt och transparant sätt förbättras kan den utvecklas mer. De viktigaste förutsättningarna är tillträde till terminaler och hållplatser, tillträde till regionala trafikplanerare och trafikinformationstavlor samt möjligheterna till biljettsamarbete mellan kommersiell och upphandlad trafik.

Rapporten tar upp villkor och verklighet för kommersiell linjebusstrafik i Sveriges alla regioner. Sveriges Bussföretag har granskat och analyserat regionala trafikförsörjningsprogram, webbplatser, informationsdokument, utredningar och ställt direkta frågor kring detta till ansvariga myndigheter. Rapporten visar hur den kommersiella busstrafikens villkor ser ut sex år efter kollektivtrafiklagen med sin marknadsöppning infördes i svensk lag. Marknadsöppningen innebär att bussföretag får köra linjetrafik med buss överallt i Sverige i egen regi. Det gäller även om det finns busstrafik som är upphandlad och betald av samhället där. Kända exempel är flygbussar och expressbussar.

Förutsättningarna för kommersiell linjetrafik sätts i de politiskt styrda trafikförsörjningsprogrammen. Under 2015-2016 uppdaterades de flesta av landets trafikförsörjningsprogram. Sveriges Bussföretag kan konstatera att ingen av dem följer lagens intentioner beträffande innehåll om marknadsanalys och möjligheter för kommersiell linjetrafik.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Arkiv

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Nobina vann miljardkontrakt i Finland

Transportrevolution utmanar privatbilen

Den privatägda bilen har länge dominerat som transportmedel i storstäderna – men nu stundar en transportrevolution som utmanar den privata bilens framtid.

Färgbutik i taxisamarbete

Ett nytt samarbete mellan Taxi Göteborg och Flügger färg hjälper kunderna hem till dörren med allt de handlat - på så vis går det att handla utan att använda bilen.

Lövhalka - nu bevisat snorhal

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Sänd till en kollega

0.177