Spårvagnsstrul i Lund

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Trots att Lunds kommun färdigställer spåren i tid kommer spårvagnarna att börja rulla först våren 2020.

Nya bygghandlingar för spårvagnsdepån i Lund tyder på att det kommer att ta längre tid att färdigställa depåbyggnaden och trimma in systemet, än tidigare beräknat. Enligt den nya tidplanen kan spårvagnstrafiken först starta våren 2020 i stället för som planerat september 2019.

Det är Region Skåne, via Regionservice, som ansvarar för att bygga och förvalta spårvagnsdepån i Lund. Ett tidigare beslut i regionfullmäktige om att investeringskostnad för spårvagnsdepån i Lund skulle reduceras, gjorde att depåns utformning och dimensionering behövde prövas i olika omgångar. Nu har projekteringskonsulterna arbetat fram ett uppdaterat förslag, och det står klart att det kommer att ta längre tid att få depån på plats.

Enligt uppdaterad tidplan är planerad byggstart för depån våren 2018. Byggnaden kan då stå färdig hösten 2019 och då kan även installation av depåutrustning och verkstad börja. Under vintern 2020 kan depån kopplas samman med spårsystemet och de första spårvagnarna kan börja provköra banan.

– För att säkerställa spårvägens kvalité och driftsäkerhet, måste vi tyvärr utöka byggtiden för depån. När spårvägen står klar, ska den bidra till både Lund och Skånes hållbara utveckling under lång tid framöver. Då är det helt centralt att vi fattar förnuftiga beslut som inte kompromissar med kvalitén, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Lunds kommun anser att det är olyckligt att arbetet med depån fördröjts och att vi nu får en något framskjuten trafikstart. Det är dock en fördel att justeringen av tidsplanen görs nu och inte senare i projektet, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

Spårvagnsdepån, som blir granne med ESS i Brunnshög, blir uppställningsplats och verkstad för fordonen. Förutom underhållspersonal får även trafikledning och förare utrymmen i depån. Byggnaden förses med sedumtak och solfångare och certifieras i miljöklass guld/silver. Depåbygget planeras för att vid behov, kunna byggas ut i framtiden.

Trots framskjutningen av projektets tidplan kommer kommunens tidplan om att färdigställa infrastrukturen inte att ändras. Lunds kommuns avtal med staten gör att spårarbetena ska vara klara 2018; det som återstår för våren 2019 är vissa kringarbeten.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bättre utrop i Göteborg

Västtrafik har förbättrat de yttre utropen på spårvagnarna och bussarna i Göteborg - Läs om hur det ska genomföras här!

Plus

Svångremmen dras åt i Örebro

En plan för att justera kollektivtrafikens trafik och kostnader har det beslutats om i Region Örebro - Nu dras svångremmen åt, nära 40 miljoner ska kapas, läs mer här!

SJ inleder miljardupphandling

SJ startar miljardupphandling av Sveriges snabbaste tåg för minst 5 miljarder kronor - Det har styrelsen fattat beslut om, läs mer här!

Plus

Elbuss slog imponerande rekord

177 mil på en laddning - så långt har en helt elektrisk buss kört i USA rapporterar Ny Teknik, läs mer om världsrekordet här!

Nya busskurer i Halland

Ökat bussresande i Trollhättan

Plus

Det räcker inte, regeringen!

Sveriges Bussföretag hittar både ris och ros i regeringens höstbudet - Mycket är dock otillräckligt enligt organisationen, men det finns pärlor, läs kommentaren här!

Arkiv
Plus

Fler elever på bussprogrammet

Det går sakta men men säkert framåt för bussförarutbildningen på Nifsapsskolan. 4 september åkte de till Bussförar-SM för att titta på tävligen, självklart körde eleverna hela vägen dit med skolans övningsbuss - Läs om det här!

Plus

Vinnande turistbuss i Sverige

En av de sex turistbussarna på bilden kommer att vinna Coach of the Year 2018 – Bussarna testades på Mantorp Park i Sverige där den intereuropeiska juryn var samlad i början av september. 19 oktober avslöjas vilken buss som vinner, läs mer här!

SJ nyanställer 500

Skåningar reser hållbart

35 elbussar till Trondheim

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar - Tide Buss har beställt 25 av sina 35 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim, läs mer om jätteaffären här!

Först med Swish på bussen - Klicka här!

Plus

Hogia vann dansk molnorder

Hogias molnlösning ska ta dansk busstrafik in i framtiden – 1600 av Movias bussar i Köpenhamn och på Själland ska använda Hogias molnbaserade trafiksystem - Läs mer här!

Nyanlända i järnvägsutbildning

Järnvägsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer har dragit igång - Behovet av den här kompetensen är mycket stort, läs mer här!

Australien väljer Edeva

Curtin University i Perth har beställt ett Actibumpsystem till sitt campus för att skapa en säkrare och tryggare trafikmiljö med god framkomlighet. Läs mer här!

Körkort med studielån

”Samma elskatt för elbussen”

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Självkörande buss på Lidingö?

Öbor kräver bättre båttrafik

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Plus

Edlund vann Bussförar-SM 2017!

Det blev Marcus Edlund som tog hem Bussförar-SM 2017 efter en stenhård finaltävling på Gillingebanan norr om Stockholm - Därefter kom tvåan Johan Ek och Serkan Aktar på tredje plats - Läs mer här!

Östlig förbindelse inget för Stockholm

Sverigeförhandlingen avbryter förhandling om Östlig förbindelse - Detta sedan politikerna i Stockholms stad sågat tanken om den sådan, läs mer här!

Plus

5 snabba...

Nu är Bussförar-SM kört!

Nu är Bussförar-SM 2017 kört på Gillingebanan norr om Stockholm - 16 finalister gjorde upp om titeln, och på eftermiddagen blev det klart vem som är svensk mästare i att köra buss!

Sänd till en kollega

0.158