Spårvagnsstrul i Lund

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Trots att Lunds kommun färdigställer spåren i tid kommer spårvagnarna att börja rulla först våren 2020.

Nya bygghandlingar för spårvagnsdepån i Lund tyder på att det kommer att ta längre tid att färdigställa depåbyggnaden och trimma in systemet, än tidigare beräknat. Enligt den nya tidplanen kan spårvagnstrafiken först starta våren 2020 i stället för som planerat september 2019.

Det är Region Skåne, via Regionservice, som ansvarar för att bygga och förvalta spårvagnsdepån i Lund. Ett tidigare beslut i regionfullmäktige om att investeringskostnad för spårvagnsdepån i Lund skulle reduceras, gjorde att depåns utformning och dimensionering behövde prövas i olika omgångar. Nu har projekteringskonsulterna arbetat fram ett uppdaterat förslag, och det står klart att det kommer att ta längre tid att få depån på plats.

Enligt uppdaterad tidplan är planerad byggstart för depån våren 2018. Byggnaden kan då stå färdig hösten 2019 och då kan även installation av depåutrustning och verkstad börja. Under vintern 2020 kan depån kopplas samman med spårsystemet och de första spårvagnarna kan börja provköra banan.

– För att säkerställa spårvägens kvalité och driftsäkerhet, måste vi tyvärr utöka byggtiden för depån. När spårvägen står klar, ska den bidra till både Lund och Skånes hållbara utveckling under lång tid framöver. Då är det helt centralt att vi fattar förnuftiga beslut som inte kompromissar med kvalitén, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Lunds kommun anser att det är olyckligt att arbetet med depån fördröjts och att vi nu får en något framskjuten trafikstart. Det är dock en fördel att justeringen av tidsplanen görs nu och inte senare i projektet, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

Spårvagnsdepån, som blir granne med ESS i Brunnshög, blir uppställningsplats och verkstad för fordonen. Förutom underhållspersonal får även trafikledning och förare utrymmen i depån. Byggnaden förses med sedumtak och solfångare och certifieras i miljöklass guld/silver. Depåbygget planeras för att vid behov, kunna byggas ut i framtiden.

Trots framskjutningen av projektets tidplan kommer kommunens tidplan om att färdigställa infrastrukturen inte att ändras. Lunds kommuns avtal med staten gör att spårarbetena ska vara klara 2018; det som återstår för våren 2019 är vissa kringarbeten.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Nyhetsbrev

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

Arkiv

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Trög december för bussarna

Värmlandsupphandling överprövas ej

Grönt för självkörande buss

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.174