Spårvagnsstrul i Lund

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Trots att Lunds kommun färdigställer spåren i tid kommer spårvagnarna att börja rulla först våren 2020.

Nya bygghandlingar för spårvagnsdepån i Lund tyder på att det kommer att ta längre tid att färdigställa depåbyggnaden och trimma in systemet, än tidigare beräknat. Enligt den nya tidplanen kan spårvagnstrafiken först starta våren 2020 i stället för som planerat september 2019.

Det är Region Skåne, via Regionservice, som ansvarar för att bygga och förvalta spårvagnsdepån i Lund. Ett tidigare beslut i regionfullmäktige om att investeringskostnad för spårvagnsdepån i Lund skulle reduceras, gjorde att depåns utformning och dimensionering behövde prövas i olika omgångar. Nu har projekteringskonsulterna arbetat fram ett uppdaterat förslag, och det står klart att det kommer att ta längre tid att få depån på plats.

Enligt uppdaterad tidplan är planerad byggstart för depån våren 2018. Byggnaden kan då stå färdig hösten 2019 och då kan även installation av depåutrustning och verkstad börja. Under vintern 2020 kan depån kopplas samman med spårsystemet och de första spårvagnarna kan börja provköra banan.

– För att säkerställa spårvägens kvalité och driftsäkerhet, måste vi tyvärr utöka byggtiden för depån. När spårvägen står klar, ska den bidra till både Lund och Skånes hållbara utveckling under lång tid framöver. Då är det helt centralt att vi fattar förnuftiga beslut som inte kompromissar med kvalitén, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Lunds kommun anser att det är olyckligt att arbetet med depån fördröjts och att vi nu får en något framskjuten trafikstart. Det är dock en fördel att justeringen av tidsplanen görs nu och inte senare i projektet, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

Spårvagnsdepån, som blir granne med ESS i Brunnshög, blir uppställningsplats och verkstad för fordonen. Förutom underhållspersonal får även trafikledning och förare utrymmen i depån. Byggnaden förses med sedumtak och solfångare och certifieras i miljöklass guld/silver. Depåbygget planeras för att vid behov, kunna byggas ut i framtiden.

Trots framskjutningen av projektets tidplan kommer kommunens tidplan om att färdigställa infrastrukturen inte att ändras. Lunds kommuns avtal med staten gör att spårarbetena ska vara klara 2018; det som återstår för våren 2019 är vissa kringarbeten.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv
Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Plus

Toppstrid i Tunga Bussligan

Scania leder Tunga Bussligan 2018 efter första kvartalet - Men ledningen är knappast möjliga, det tycks bli en tuff toppstrid, det framgår av Bil Swedens senaste statistik, läs om det här!

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Barfota? Nej tack!

Sänd till en kollega

0.155