23948sdkhjf

Spårvagnsstrul i Lund

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Trots att Lunds kommun färdigställer spåren i tid kommer spårvagnarna att börja rulla först våren 2020.

Nya bygghandlingar för spårvagnsdepån i Lund tyder på att det kommer att ta längre tid att färdigställa depåbyggnaden och trimma in systemet, än tidigare beräknat. Enligt den nya tidplanen kan spårvagnstrafiken först starta våren 2020 i stället för som planerat september 2019.

Det är Region Skåne, via Regionservice, som ansvarar för att bygga och förvalta spårvagnsdepån i Lund. Ett tidigare beslut i regionfullmäktige om att investeringskostnad för spårvagnsdepån i Lund skulle reduceras, gjorde att depåns utformning och dimensionering behövde prövas i olika omgångar. Nu har projekteringskonsulterna arbetat fram ett uppdaterat förslag, och det står klart att det kommer att ta längre tid att få depån på plats.

Enligt uppdaterad tidplan är planerad byggstart för depån våren 2018. Byggnaden kan då stå färdig hösten 2019 och då kan även installation av depåutrustning och verkstad börja. Under vintern 2020 kan depån kopplas samman med spårsystemet och de första spårvagnarna kan börja provköra banan.

– För att säkerställa spårvägens kvalité och driftsäkerhet, måste vi tyvärr utöka byggtiden för depån. När spårvägen står klar, ska den bidra till både Lund och Skånes hållbara utveckling under lång tid framöver. Då är det helt centralt att vi fattar förnuftiga beslut som inte kompromissar med kvalitén, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Lunds kommun anser att det är olyckligt att arbetet med depån fördröjts och att vi nu får en något framskjuten trafikstart. Det är dock en fördel att justeringen av tidsplanen görs nu och inte senare i projektet, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

Spårvagnsdepån, som blir granne med ESS i Brunnshög, blir uppställningsplats och verkstad för fordonen. Förutom underhållspersonal får även trafikledning och förare utrymmen i depån. Byggnaden förses med sedumtak och solfångare och certifieras i miljöklass guld/silver. Depåbygget planeras för att vid behov, kunna byggas ut i framtiden.

Trots framskjutningen av projektets tidplan kommer kommunens tidplan om att färdigställa infrastrukturen inte att ändras. Lunds kommuns avtal med staten gör att spårarbetena ska vara klara 2018; det som återstår för våren 2019 är vissa kringarbeten.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Nyhetsbrev

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Arkiv

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Kronoberg: 23 bussförare fattas

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.218