Mer kollektivtrafik för pengarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Kollektivtrafikens kostnader växer snabbare än många andra sektorer i samhället. Delvis beror det på att regionala myndigheter satsat på ett ökat utbud vilket är bra för alla oss som ska ta oss till arbete, utbildning, vänner och fritidsaktiviteter. Men på sikt innebär det att prislappen kan komma att ifrågasättas eftersom samhällets resurser inte räcker till. Redan 2034 kan det offentligas kostnader för kollektivtrafik landa på 100 miljarder kronor jämfört med dagens 43 miljarder kronor. Har vi råd med det? Och om inte, kan vi bromsa utvecklingen utan att skära ner på trafiken? Ja, menar Sveriges Bussföretag.

Ska vi lyckas öka resandet i kollektivtrafiken måste vi arbeta med flera verktyg. Vi måste attrahera nya resenärer, satsa på full framkomlighet för bussen i trafiken så att bussen inte fastnar i bilköerna. Vi behöver även utveckla nya prismodeller som gör det mer attraktivt att resa på tider när kollektivtrafiken har ledig kapacitet, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har låtit konsultföretaget Urbanet Analys AB kartlägga kostnadsutvecklingen inom kollektivtrafik, län för län. Utredningen har också resulterat i ett antal konkreta förslag kring hur vi får en effektivare och attraktivare kollektivtrafik för samma satsade skattepengar. Förslaget är ett alternativ till att i framtiden tvingas skära ner på utbudet av kollektivtrafik när kostnaderna har blivit för stora.

Med rapporten ”Hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna: Ekonomisk analys av perioden 2000–2015 av svensk upphandlad kollektivtrafik”, vill Sveriges Bussföretag bidra med fakta och ge underlag för fortsatt diskussion kring hur vi får mest kollektivtrafik för samhällets samlade resurser. Rapporten poängterar också vikten av att välja rätt transportslag utifrån förutsättningar som resandeunderlag, regional tillväxt och kostnad per resenär.

Bussens styrka är dess flexibilitet och låga driftskostnad. Det är faktorer som är viktiga i växande regioner med stora krav på klimatsmarta kollektiva transporter. Rapporten ger ett antal positiva exempel på hur trafikplanering och nya prismodeller kan bidra till att öka såväl resandet som att förbättra resultatet för branschens aktörer. I rapporten redovisar Sveriges Bussföretag utvecklingen för alla län i Sverige, men Jönköpings län, Uppsala län och Västra Götalands län har analyserats extra ingående.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Nyhetsbrev

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

Arkiv

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Trög december för bussarna

Värmlandsupphandling överprövas ej

Grönt för självkörande buss

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.134