Mer kollektivtrafik för pengarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Kollektivtrafikens kostnader växer snabbare än många andra sektorer i samhället. Delvis beror det på att regionala myndigheter satsat på ett ökat utbud vilket är bra för alla oss som ska ta oss till arbete, utbildning, vänner och fritidsaktiviteter. Men på sikt innebär det att prislappen kan komma att ifrågasättas eftersom samhällets resurser inte räcker till. Redan 2034 kan det offentligas kostnader för kollektivtrafik landa på 100 miljarder kronor jämfört med dagens 43 miljarder kronor. Har vi råd med det? Och om inte, kan vi bromsa utvecklingen utan att skära ner på trafiken? Ja, menar Sveriges Bussföretag.

Ska vi lyckas öka resandet i kollektivtrafiken måste vi arbeta med flera verktyg. Vi måste attrahera nya resenärer, satsa på full framkomlighet för bussen i trafiken så att bussen inte fastnar i bilköerna. Vi behöver även utveckla nya prismodeller som gör det mer attraktivt att resa på tider när kollektivtrafiken har ledig kapacitet, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har låtit konsultföretaget Urbanet Analys AB kartlägga kostnadsutvecklingen inom kollektivtrafik, län för län. Utredningen har också resulterat i ett antal konkreta förslag kring hur vi får en effektivare och attraktivare kollektivtrafik för samma satsade skattepengar. Förslaget är ett alternativ till att i framtiden tvingas skära ner på utbudet av kollektivtrafik när kostnaderna har blivit för stora.

Med rapporten ”Hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna: Ekonomisk analys av perioden 2000–2015 av svensk upphandlad kollektivtrafik”, vill Sveriges Bussföretag bidra med fakta och ge underlag för fortsatt diskussion kring hur vi får mest kollektivtrafik för samhällets samlade resurser. Rapporten poängterar också vikten av att välja rätt transportslag utifrån förutsättningar som resandeunderlag, regional tillväxt och kostnad per resenär.

Bussens styrka är dess flexibilitet och låga driftskostnad. Det är faktorer som är viktiga i växande regioner med stora krav på klimatsmarta kollektiva transporter. Rapporten ger ett antal positiva exempel på hur trafikplanering och nya prismodeller kan bidra till att öka såväl resandet som att förbättra resultatet för branschens aktörer. I rapporten redovisar Sveriges Bussföretag utvecklingen för alla län i Sverige, men Jönköpings län, Uppsala län och Västra Götalands län har analyserats extra ingående.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nobina leder Bussförar-SM

Vid den senaste mätningen hade 93 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Just nu leder Nobina, men fler är på gång, läs här!

Ny tjänst ska bota bilbehovet

Ny mobilitetstjänst i Göteborg

Solaris laddar upp

Koncessioner på Kollektivtrafikdagen

Vilken roll kan koncessioner i kollektivtrafiken spela? Den frågan får sitt svar på Kollektivtrafikdagen 14 maj, läs mer här!

Aleborna gillar bussen

Nyhetsbrev

Lättare kombinera kollektivresan

Med den nya funktionen Anslutningsguiden blir det ännu enklare att välja och köpa anslutande lokaltrafik under tågresan – Tjänsten är igång sedan ett par dagar, läs om hur det funkar här!

Arkiv

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

De vann pendelbåtstrafik

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Sänd till en kollega

0.146