Sänk taxiåldern

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

– Trots övergripande hinder för utrikes födda att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden finns det branscher och yrken som fungerar som en viktig inkörsport till det svenska samhället. En av dessa är taxi där över 45 procent av alla förvärvsarbetande är utrikes födda. Med tre skarpa åtgärder kan vi bryta utanförskapet för ännu fler, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

1. Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år. 

Taxiföretag i hela landet skriker efter fler förare. Samtidigt tvingas de säga nej till unga arbetslösa som vill bli taxiförare för att de inte är 21 år. Konsekvensen är att många av dem tvingas välja mellan arbetslöshet eller andra svarta jobb med svagt arbetsskydd och obefintliga försäkringar.

2. Bygg ut SFI, Svenska för invandrare. 
Det tar för lång tid för utrikes födda med liten studievana att tillgodogöra sig det svenska språket. Dessutom har utbildningen brister, vi möter dagligen personer som vill bli taxiförare men som inte kan göra sig förstådda trots genomförd SFI-utbildning. Taxi är ett serviceyrke som förutsätter goda språkkunskaper.

3. Vidga RUT till att omfatta taxitjänster. 
På samma sätt som det finns RUT-avdrag skulle man kunna ha ett avdrag för taxi och andra mobilitetstjänster för den som inte äger en bil. Kalla det gärna RATT. Det skulle leda till en kraftigt ökad efterfrågan på taxitjänster och fler riktiga jobb.

– Om politiken menar allvar med att få fler utrikes födda i arbete måste den våga pröva lösningar som gör det enklare att anställa och som stärker efterfrågan på tjänster i den personalintensiva sektorn. Öppenhet och mångfald präglar taxi redan idag. Med rätt förutsättningar kan vi bidra ännu mer, säger Claudio Skubla.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Nyhetsbrev

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

Arkiv

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Trög december för bussarna

Värmlandsupphandling överprövas ej

Grönt för självkörande buss

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.155