Sänk taxiåldern

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

– Trots övergripande hinder för utrikes födda att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden finns det branscher och yrken som fungerar som en viktig inkörsport till det svenska samhället. En av dessa är taxi där över 45 procent av alla förvärvsarbetande är utrikes födda. Med tre skarpa åtgärder kan vi bryta utanförskapet för ännu fler, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

1. Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år. 

Taxiföretag i hela landet skriker efter fler förare. Samtidigt tvingas de säga nej till unga arbetslösa som vill bli taxiförare för att de inte är 21 år. Konsekvensen är att många av dem tvingas välja mellan arbetslöshet eller andra svarta jobb med svagt arbetsskydd och obefintliga försäkringar.

2. Bygg ut SFI, Svenska för invandrare. 
Det tar för lång tid för utrikes födda med liten studievana att tillgodogöra sig det svenska språket. Dessutom har utbildningen brister, vi möter dagligen personer som vill bli taxiförare men som inte kan göra sig förstådda trots genomförd SFI-utbildning. Taxi är ett serviceyrke som förutsätter goda språkkunskaper.

3. Vidga RUT till att omfatta taxitjänster. 
På samma sätt som det finns RUT-avdrag skulle man kunna ha ett avdrag för taxi och andra mobilitetstjänster för den som inte äger en bil. Kalla det gärna RATT. Det skulle leda till en kraftigt ökad efterfrågan på taxitjänster och fler riktiga jobb.

– Om politiken menar allvar med att få fler utrikes födda i arbete måste den våga pröva lösningar som gör det enklare att anställa och som stärker efterfrågan på tjänster i den personalintensiva sektorn. Öppenhet och mångfald präglar taxi redan idag. Med rätt förutsättningar kan vi bidra ännu mer, säger Claudio Skubla.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Elbuss slog imponerande rekord

177 mil på en laddning - så långt har en helt elektrisk buss kört i USA rapporterar Ny Teknik, läs mer om världsrekordet här!

Nya busskurer i Halland

Ökat bussresande i Trollhättan

Plus

Det räcker inte, regeringen!

Sveriges Bussföretag hittar både ris och ros i regeringens höstbudet - Mycket är dock otillräckligt enligt organisationen, men det finns pärlor, läs kommentaren här!

Plus

Fler elever på bussprogrammet

Det går sakta men men säkert framåt för bussförarutbildningen på Nifsapsskolan. 4 september åkte de till Bussförar-SM för att titta på tävligen, självklart körde eleverna hela vägen dit med skolans övningsbuss - Läs om det här!

Plus

Vinnande turistbuss i Sverige

En av de sex turistbussarna på bilden kommer att vinna Coach of the Year 2018 – Bussarna testades på Mantorp Park i Sverige där den intereuropeiska juryn var samlad i början av september. 19 oktober avslöjas vilken buss som vinner, läs mer här!

SJ nyanställer 500

Arkiv

Skåningar reser hållbart

35 elbussar till Trondheim

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar - Tide Buss har beställt 25 av sina 35 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim, läs mer om jätteaffären här!

Först med Swish på bussen - Klicka här!

Plus

Hogia vann dansk molnorder

Hogias molnlösning ska ta dansk busstrafik in i framtiden – 1600 av Movias bussar i Köpenhamn och på Själland ska använda Hogias molnbaserade trafiksystem - Läs mer här!

Nyanlända i järnvägsutbildning

Järnvägsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer har dragit igång - Behovet av den här kompetensen är mycket stort, läs mer här!

Australien väljer Edeva

Curtin University i Perth har beställt ett Actibumpsystem till sitt campus för att skapa en säkrare och tryggare trafikmiljö med god framkomlighet. Läs mer här!

Körkort med studielån

”Samma elskatt för elbussen”

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Självkörande buss på Lidingö?

Öbor kräver bättre båttrafik

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Plus

Edlund vann Bussförar-SM 2017!

Det blev Marcus Edlund som tog hem Bussförar-SM 2017 efter en stenhård finaltävling på Gillingebanan norr om Stockholm - Därefter kom tvåan Johan Ek och Serkan Aktar på tredje plats - Läs mer här!

Östlig förbindelse inget för Stockholm

Sverigeförhandlingen avbryter förhandling om Östlig förbindelse - Detta sedan politikerna i Stockholms stad sågat tanken om den sådan, läs mer här!

Plus

5 snabba...

Nu är Bussförar-SM kört!

Nu är Bussförar-SM 2017 kört på Gillingebanan norr om Stockholm - 16 finalister gjorde upp om titeln, och på eftermiddagen blev det klart vem som är svensk mästare i att köra buss!

Mer biogas i Örebro

Göteborg vann spårvagnsfejd

Spårvagnstillverkaren Ansaldobreda döms att betala skadestånd till Göteborgs Stad för brister i de levererade spårfordonen - Det har en skiljenämnd beslutat, läs mer här!

Plus

Mercedes rycker i Bussligan

Mercedes-Benz som tog ledningen i Tunga Bussligan förra månaden rycker nu iväg så det ryker - Scania hänger på och elbussen BYD har klivit in i årets liga, läs mer här!

Sänd till en kollega

0.156