23948sdkhjf

Tågen klår flyget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Snabbtågen punktligare än flyget på sträckan Stockholm-Göteborg - Det visar färska siffror som MTR Express plockat fram.

Snabbtågen på sträckan Stockholm-Göteborg var mer punktliga än flyget på samma sträcka under perioden juli 2016-juni 2017. Det visar färska siffror som MTR Express tagit fram. Jämförelsen gäller MTR Express och SJ:s snabbtåg samt SAS, BRA och Norwegian.

– Denna nya fakta ger en annan bild än vad som ibland framkommer. Det är mycket glädjande att tåget är mer konkurrenskraftigt än flyget, inte bara sett till klimatpåverkan och bekvämlighet utan även till punktlighet, säger MTR Express vd Johan Söör,

Under de senaste tolv månaderna har snabbtågens genomsnittliga punktlighet varit 70 procent, mätt som ankomst inom fem minuter från ordinarie tid, och 65 procent för flygbolagen. Mätt inom 15 minuter, vilket är det mått flyget använder, var motsvarande siffror 85 procent för tåget och 84 procent för flyget.

– Trots att vi vinner matchen i punktlighet mot flyget finns det mycket inom järnvägen som måste utvecklas. Här har både Trafikverket och alla vi operatörer ett stort ansvar. Exempelvis måste Trafikverkets rutiner för att hantera trafikstörningar bli bättre, säger Johan Söör.

MTR Express har det senaste året varit det allra mest punktliga bolaget mellan Stockholm och Göteborg och i snitt 13 procentenheter mer punktligt än SJ:s snabbtåg. Nedan följer alla siffror som är hämtade från Trafikverket och Flightstats.com. MTR Express är den enda aktör som samlar in och publicerar statistik för både tåg och flyg.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Nyhetsbrev

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Arkiv

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Kronoberg: 23 bussförare fattas

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.139