Grönt för självkörande fordon

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Från och med halvårsskiftet är det tillåtet med självkörande fordon på allmänna vägar. Det behövs dock särskilt tillstånd för autonoma fordon.

– Utvecklingen ställer krav på att man i större utsträckning testar i verklig trafik, säger utredaren Yvonne Wärnfeldt vid Transportstyrelsen.

Hon berättar att det dock krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att testköra autonoma fordon på det vanliga vägnätet. Den som bedriver försöksverksamhet utan tillstånd kan dömas till böter, enligt den nya förordningen. Det krävs också att det finns en person i eller utanför testbilen som är ansvarig förare och hela tiden är beredd att ta över kontrollen över fordonet.

– Det räcker inte längre med labbtester. Utvecklingen har gått så långt att man nu behöver genomförs tester i verklig trafikmiljö och under verkliga villkor. Det handlar om att testa programvara, uppkoppling och mycket annat, säger Yvonne Wärnfeldt. Hon fortsätter:

– I takt med att tekniken utvecklas kommer det att ställas allt större krav på förmåga till kommunikation med infrastruktur och andra bilar.

Det som vill göra ett test ska skicka in en ansökan till Transportstyrelsen där försöket och målet för det anges, precis som risker och säkerhetsåtgärder.

– För att få genomförs testerna ska trafiksäkerheten vara uppfylld, säger Yvonne Wärnfelt.

Är det många som kommer att testa självkörande bilar?

– Vi har redan, alltså innan förordningen trätt i kraft, flera ansökningar inne. Fler är säkert på gång.

Regeringen har som mål att Sverige ska ligga i framkant när det gäller självkörande fordon.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger i en kommentar:

– Det är viktigt att Sverige är ett land där ny innovativ teknik för hållbara transporter kan testas. Nu skapar vi bättre förutsättningar för försök med självkörande fordon i allmän trafik.

Från och med i höst startar i Göteborg DriveMe som är ett storskaligt pilotprojekt för autonom körning. 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.

Bakom satsningen står Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad.

Syftet är att studera fördelarna med autonom körning och bland annat undersöka:

  • Hur självkörande fordon påverkar trafikflöde, miljö och säkerhet.
  • Vilka krav på infrastrukturen som autonom körning leder till.
  • Vilka trafiksituationer som är lämpliga för självkörande fordon.

Även inom tung trafik pågår det försök med självkörande fordon. Nyligen fick till exempel lastbilstillverkaren Scania i Södertälje i uppdrag av Singapores transportministerium och hamnmyndighet att utforma världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer (så kallad platooningteknik).



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Nyhetsbrev

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

Arkiv

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Trög december för bussarna

Värmlandsupphandling överprövas ej

Grönt för självkörande buss

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.202