Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Beslut om fyrspår Lund-Hässleholm står fast i Sverigeförhandlingens utbyggnadsstrategi - I alla fall som det verkar just nu.

Sverigeförhandlingen har idag i Öresundshuset i Almedalen presenterat sin utbyggnadsstrategi för den kommande svenska höghastighetsjärnvägen. Sverigeförhandlingen förordar som sitt huvudalternativ att den nya höghastighetsjärnvägen lånefinansieras för en snabb byggtakt och att både sträckan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö byggs ut samtidigt.

– Det är glädjande att även Sverigeförhandlingen ser behovet av att bygga båda sträckorna parallellt. Det är viktigt både för att knyta ihop Sverige och för att skynda på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Jag tycker också att Sverigeförhandlingens slutsats om en lånefinansiering för att nå maximal nytta och snabb effekt är klok, säger Mätta Ivarsson (MP) ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne.

– Jag välkomnar Sverigeförhandlingens tydliga besked om att se till helheten och satsa på hela utbyggnaden samtidigt. Sverige har inte råd att inte investera och vi får inte hela nyttan om vi inte gör hela satsningen. Skulle det trots allt bli en stegvis utbyggnad har regeringen redan pekat ut utbyggnaden av Södra stambanan eftersom järnvägen i Skåne är oerhört viktig för Sveriges export, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Lund-Hässleholm ligger kvar som andra etapp efter Ostlänken även i Sverigeförhandlingens alternativa utbyggnadsstrategi som innebär att järnvägen byggs ut långsammare, etappvis. Det är i linje med regeringens direktiv till Trafikverket som presenterades i våras.

– Kapacitetstaket är redan nått Lund-Hässleholm, därför är det viktigt att den byggs så snart som möjligt. Därför är det mer naturligt att bygga klart hela sträckan Malmö-Stockholm, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Sverigeförhandlingen lyfter även fram vikten av en kopplingspunkt för järnvägen i Hässleholm, för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

– Höghastighetsjärnvägen betyder mycket för hela nordöstra Skånes utvecklingsmöjligheter. Hässleholm kan fortsätta utvecklas som järnvägsknutpunkt vilket är positivt för både företag och våra invånare, säger Lena Wallentheim (S), 2:e vice ordförande kommunstyrelsen Hässleholm.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Nyhetsbrev

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

Arkiv

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Trög december för bussarna

Värmlandsupphandling överprövas ej

Grönt för självkörande buss

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.202